Inseminerad och insjuknat i ev. kvarka

Join Me

Trådstartare
Mitt sto inseminerades 20.6, släppte ägget inom 24 dygn. Fyra dagar senare har hon två bölder som varar, mellan ganascherna. Inga andra symptom. Stoet isoleras från andra hästar.

Veterinären tog prover och skickade dem vidare, idag fick jag preliminärt svar: Kvarka :( I morgon får jag det slutliga svaret.

Vad tror ni händer med det befruktade ägget?
Viktigaste är förstås att min häst blir frisk igen, men jag är nyfiken, om någon av er vet vad som kan hända, ifall insemineringen lyckades.

Sv: Inseminerad och insjuknat i ev. kvarka

Det jag tror kan hända, är att stoet kastar om hon blev dräktig. Frågan är om du någonsin får reda på det, hon kunde ju lika gärna ha gått tom.

Är det två bölder och bägge sprack? Och hon har inte haft hosta feber ,snorig alls?
Jag tror att det beror på hennes allmäntillstånd huruvida hon kastar eller ej( om hon blev dräktig) . Blir hon inte påverkad mer än hon är nu tror jag inte hon kastar bara på grund av bakterien!

Däremot får du ju knappast någon möjlighet att betäcka om henne i år, då hon måste tillfriskna samt senare hållas isolerad.
Vet ni varifrån hon fick det , har hon gått på naturlig betäckning kan ni få en STOR smittspridning!

Det har du så rätt i ,det var jag som läste slarvigt och fick för mig att det var en islänning det gällde och de brukar väl betäckas naturligt!
Vet dock inte om situationen är så mycket roligare för att det var inseminering , semistationen är nog inte glada att ha haft en häst hos sig som är diagnotiserad med kvarka! Särskltmed tanke på vilkea hästar det är sm står på en semistation dvs dräktiga ston och ston med föl! Kan hon ha fått det där? Hur länge stod hon på stationen innan hon inseminerades? Har flera hästar insjuknat , kan ni spåra smittvägen?
Tycker det låter lite konstigt att hon inte haft några symtom förutom knölar. Min erfarenhet är, att får de knölar som spricker blir de också rätt dåliga för övrigt .
De som klarar sig bättre brukar inte få knölar som spricker.

Kvarka har mitt sto :cry: , slutliga svaret kom idag.
Hon har faktiskt inte haft andra symptom, än 2 bölder som sprack!

Troligtvis har smittan kommit från vårt eget stall, för även ett annat sto insjuknade, medan vi var på hingststationen (fick bölder, inga andra symptom...) Varifrån smittan kommit till stallet, så vet vi inte! För ingen häst har varit sjuk!

Hon var andra gången på inseminering, då hon blev tom första gången. Ja, om hon nu också är tom, så förblir hon det för i år, eftersom vi är i karantän lääänge. Men, för tillfället är det ingen skillnad, bara min häst blir frisk och inte får de hemska följdsjukdomarna. :eek:

Var glad för att hon inte har fler symptom , 2 av mina hade ju över 40 graders feber i 2 veckor! Så mycket snor och slem att de knappt kunde andas och hosta där de lät som lungorna skulle lossna, bölderna kändes som en petitess i sammanhanget!

Har du pratat med semistationen, de är ju viktigt att ni för smittspridningens skull försöker kontakta alla som kan ha fört smittan vidare så inte fler hästar än nödvändigt inskjuknar! På en semistation är det ju stor ruljans på hästar!

Jo, semistationen vet om det, det var ju där bölderna uppkom. Som tur, är det ett litet ställe, endast ett sto var på inseminering förutom min.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara att jag skulle varna alla bukefalister att det just nu går kvarka i västra och nordvästra Skåne. Fall har påträffats och...
2
Svar
27
· Visningar
4 338
Senast: foldar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!