Insektsproblem

pappersdocka

Trådstartare
Vad gör man när hästen blirhelt galen av alla bromsar och getingar å allt vad det är? Visst förstår jag att det e jobbigt med massa flugor och så, men hon blir fullkomligt galen. Springer iväg, börjar bråka och lyssnar inte alls när hon har ngt som sticker.
De andra hästarna som jag har ridit har också blivit irriterade men dom försöker ju iaf få bort det som sticker.
Någon som har ngt tips??

Sv: Insektsproblem

Stalla in när det är som värst, och om du inte har tillgång till detta, täcka med flugtäcke o använd flugspray.

Jag har samma problem med min lilla tjej. Hon försöker riktigt krypa ur skinnet när bromsarna kommer. Jag är rädd att hon ska ramla omkull med mig för hon har nog inte en aning om var hon har alla sina ben när hon ska jaga iväg flugorna eller klia sig. Detta kommer att bli ett jätteproblem för mig. Det är ju bara ibörjan av säsongen och jag vet att det bara blir värre. Inte ens vår eksemhäst är så här fullständigt heltokig som hon är. Problemet är störst när jag ska rida henne och då är ju inte att stalla in henne ngn lösning. Hon står inne flera timmar varje dag men som sagt det hjälper ju inte upp situationen. Jag har testat olika insektsmedel men tycker inte att det hjälper. Hon är swichad (stavning?) och äter vitlök.
Jag börjar fundera på ett täcke men hur fungerar det med sadeln?
Annars är nog alternativet att rida på natten. Jag har ju pannlampan som jag använder på vintern. Problemet är att jag vill sova på nätterna.

Jo precis, är inte så stora problem i hagen här heller, utan när jag rider. Försöker rida så sent som möjligt men det finns ju små rackare ute då också.
Finns det flugtäcke för ridning??

Det finns väl inget direkt flug täcke men man kan ju sy själv. Undertill där täcke inte skyddar är bara att spraya med tjärspray.Ex Nylanders,Probdeo osv.... Undvika att rida när det är som värst är väl att rek.

H**ks har flugtäcken för ridning!
Jo precis, är inte så stora problem i hagen här heller, utan när jag rider. Försöker rida så sent som möjligt men det finns ju små rackare ute då också.
Finns det flugtäcke för ridning??

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama