Insektsmedel på dräktigt sto?

T

Tosca

Nu har de stora läbbiga vårmyggen plötsligt dykt upp och attackerar mina stackars hästar i hagen... Nu undrar jag om det verkligen är ok att kleta på en dräktig häst vad som helst?? Jag blandar en egen mix med vitlök osv och sprejar på, men tex swift, det går ju ut i blodet? :crazy:
Det borde väl vara jättegiftigt? Står inget på flaskan...
Bara undrar...

Märkte att klockan börjar bli lite för mycket... :smirk:
Jag menar förstås Switch...

Jag har aldrig läst att det ska vara farligt för dräktiga ston eller ston med föl vid sidan.

Men eftersom jag är lite löjlig med "kemiska"medel använder jag det mycket sällan. Har vid riktiga knott anhopningar använt mig av Chevalet. Min "normala" blandning består av vitlök, vinäger och såpvatten.

Lill / Stall Nöbbeled

Förra sommaren använde jag Switch på mina dräktiga ston, efter konsultation med veterinär som också visade sig ha dräktiga ston som h*n behandlade med Switch! Och mitt föl har ju blivit helt normalt. :D

Men hur går det när de kliar varandra i mankammen, de får ju i sig alltihop då? Det känns lite kusligt, jag har aldrig vågat prova.

Jaha där ser man... Ja det står ju ingenting om att det skulle va farligt. Och ditt föl ser ju fullt normalt ut... :D
Jag blev bara lite orolig, man vill ju inte leda en massa gifter rakt över på den lille... :crazy:
Men det verkar bli ett hemskt år här hos oss, jag blev alldeles förskräckt när jag gick ut i hagen en kväll och överraskades av stora myggmoln runt hästarna!
Knotten kommer väl senare tack och lov... :crazy:

Tack för svar!

De får inte i sig alltihopa om de kliar varandra! Medlet sprids ner i huden, har för mig att det tas upp i blodet, men jag kan ju ha fel? Det stannar ju inte bara i strängen över ryggen så att säga. Dessutom tror jag att hästar är så smarta att de låter bli om det smakar illa.

Det var så lite så. Man får ju tänka på att om man inte sätter på nåt medel så är ju myggen rätt så stressande och det är inte heller bra för dräktiga ston! Bättre att de får vara i fred (någorlunda). Och blir det allt för stora mygginvasioner så får man helt enkelt ta i på stall under den värsta tiden på dygnet, så hästarna slipper undan.

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Träning Jag har ett ranghögt sto och har en del problem med henne... Hon är väldigt aggresiv av sig mot andra hästar och människor. Till stor...
Svar
5
· Visningar
1 122
K
Avel Skulle hemskt gärna vilja ta del av era åsikter och kunskaper i att välja ett sto till avel. Mitt hbl-sto är visat som föl med klass I...
2
Svar
39
· Visningar
2 228
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar