Insektsbett

D

Dark_Iris

Hej alla duktiga bukare.

Idag när jag kom till stallet, hittade jag min lilla ponny full med en massa läskiga insektsbett. STORA STORA knölar, samt små bett över HELA, och då menar jag HELA kroppen.
Hon ahr de tidigare dagarna inte haft någonting alls.

I ansiktet, på ryggen, på rumpan, halsen, benen, men värst av allt på halsen, bringan o magen.
Hon hade ingen förhöjd temp, och verkade pigg o glad ändå.
Men hon får stå inne inatt o vila, och så hoppas jag att det blir bättre...

Red henne givetvis inte idag, utan hon får vila och stå inne så hopaps jag att de går bort fort.

Så mina frågor är:
Är det farligt att rida när hon har dessa bett?
(hon ligger ju i full träning inför fälttävlan och start i högre klass i hoppning)
Bör jag genast skaffa ett flugtäcke så hon får gå o se ut som en alien?

Sen undrar jag också:
Vilket är det bästa flugmedlet du använt, vilket håller odjuren bäst borta?

Sv: Insektsbett

Jag använder equimin sommarspray kombinerat med switch på min holsteiner som va alldeles myggbiten. Den kombinationen fungerar i alla fall bäst på min häst. Jag tycker att equimin sommarspray sitter kvar väldigt länge.

Okej, vad bra.

Vi ska koka egen flugspray plus att jag tänkte ut o köpa något starkt...
Vore ju synd om henne om hon måste gå o se ut som en alien :cry: :angel:
Hellre 3 ton flugspray isf :angel:

Alien? Min häst NJUTER av sommaren nu när han har ett insektstäcke som ingen insekt biter igenom. Har dessutom på lite Absorbine Ultra shield-spray på oskyddade kroppsdelar. Inte ehn mygga är på honom..

haha, ja en hästi flugtäcka o flughuva ser ut som en Alien :angel:

Men jag funderar verkligen på om jag inte borde köpa ett.... Det måste ju vara skönare för henne, ifall det inte hjälper med enbart flugspray.....

SKa ju till Ullared på måndag, där finns det billiga men ändå bra flugtäcken. skadar inte att köpa ett.

Så länge flugtäcket sitter bra och inte skaver så mår hästen bättre med täcket än utan. (Jämför själv att sitta ute bland knotten i bara underkläderna eller med långbyxor och långärmad tröja...)
Du kan dock behöva tvätta hästen med tätare intervaller eftersom den ofta blir ganska flottig under täcket om den går med det dygnet runt.

Angående ridningen så är det bäst attt vänta tills knölarna lagt sig, iaf vid sadelstaden. Troligtvis tar det över en vecka innan alla knölar är helt borta, det gjorde det när min häst fick sådana. Finns det inga knölar som hamnar under sadel och träns så borde du kunna rida som vanligt. I annat fall kan du ju hålla igång hästen med longering, jag brukar cykla med min häst när jag av någon anledning vill motionera utan krav. Men då krävs ju en häst som springer bra i handen och inte är rädd för bilar eller dylikt.

Senast ändrad:

Ja, det är klart att om de behöver ett flugtäcka så ska de ju ha det, det är jag inte överhuvud taget tveksam över. Men jag undrade om hon verkligen behövde, för detta är första gången som hon någonsin reagerat på bett.
Men jag ska köpa ett täcke till henne imorgon.

Hon var mycket bättre idag efter att ha stått inne under en natt. Hon får vila idag också, men imorgon är det troligtvis inga knölar kvar... Jag behöver ju hålla igång henne, så jag ska ut o longera henne ikväll (eller rida barbacka, för ryggen är bettfri).
Men imorgon ska jag förhoppningsvis kunna rida dressyr eller ut o klättra.

Var kommer flottet ifrån? Min häst är jätteren under täcket för det tar upp ev smuts så det är täcket man får tvätta.

Min häst behövde inte ens flughuva förra året, men i år har han blivit en alien! :D Jag köpte flugtäcke i söndags och han såg så nöjd ut när jag lade på det på kvällen. Märkte att han hade fått lite skav på bogarna nu, men det kanske är för att täcket är nytt och lite stelt fortfarande. Om det inte blir bättre kan man väl sy på lite fleece eller nåt annat mjukt just där, för nöjd är han annars!

Ja =)
Problemet är att de BRA flugtäckena kostar typ 1500:-!
Jag vill inte sätta på ett som inte är bra, och jag kan inte köpa ett så dyrt täcke till en häst som jag inte vet kommer behöva det eller till en häst som jag inte vet hur länge jag får behålla :(

Var uppmärksam på skaven!
Min systers häst gick med flugtäcka hela förra sommaren. Det första täcket vi köpte gick hon med en dag, sen hämtade vi in henne på kvällen och hon hade köttiga skavsår på bogspetsarna. Inte kul!
Så vi gjorde oss av med det täcket fortare än kvickt och köpte in ett dyrt fint alientäcke som sitter hur bra som helst :)
Man får helt enkelt vad man betalar för... :cool:

Jo, det är helt klart sant! Men att köpa ett täcke för 1500 och hästen sen trasar sönder det på nolltid eller kanske inte ens tycker om det (jag har aldrig haft flugtäcke på nån häst förr) känns inte så kul... Att sy på lite fleece just där borde inte vara så svårt. Passformen känns helt okej, men han har tunn, tunn päls på sommaren och får lättare skav då. Flughuvan är i samma material och den har jag inte haft några som helst problem med. Tror att det går att lösa på smidigare (och billigare) sätt än att köpa ett svindyrt täcke, faktiskt. Åtminstone i mitt fall.

Hur har det gått med din häst? Har hon blivit en alien, eller?

Ja, det är klart att om passformen är ok så är det nog bara att sy på lite fleece. Men det hade inte räckt gällande syrrans häst iaf.

Min häst går snarare runt indränkt i flugmedel :p
Hon stod inne de två nätterna efter att hon hade blivit så biten, och var faktiskt helt bra dagen efter redan.
nu har vi regnväder här, så hon går ute dygnet runt nu igen, utan risk för att bli biten. Men när det är fint väder ska jag ha mkt flugmedel på o hoppas att det räcker, annars blir det täckesköp...

Ett tips kan vara att sy på lite nylontyg i fronten för att undvika bogskav! Jag har gjort det på ett av mina täcken och det fungerar utmärkt! Håller kanske inte lika länge som fleece men täcket glider fint över bogarna iallafall.

Nylon lät som ett bra tips! Nu hade jag fleece hemma, men om det inte funkar (vilket jag betvivar att det inte skulle göra, det är ju jättemjukt) så ska jag testa nylon.

Vilket är det bästa flugmedlet du använt, vilket håller odjuren bäst borta?

jag kör vatten, och pressa ner ett par vitlöksklyftor och en sprayflaska :D visst, dom stinker lite vitlök men mumsfillibabba vad bra det är :D haha

Liknande trådar

Utrustning Hej bästa buke Mitt sto går nu med flugtäcke men jag upplever att hon får mest bett o blir mest irriterad på halsen. Köpte därför ett...
Svar
5
· Visningar
876
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 454
Hästvård Vi har en häst på ridskolan som varje sommar har stora problem med bölder av något slag. Det ser ut att röra sig om en överreaktion på...
Svar
10
· Visningar
1 778
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 815
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2