Insektsbett

Fanna98

Trådstartare
Hej, min häst får insektsbett hela tiden som hon kliar på, och nu har det blivit fläckar nästan utan päls. Jag smörjer in med helosan och sprutar på Absorbine Ultra Shields flugspray, men de verkar inte hjälpa. Nån som har tips på vad man kan göra?? Eller produkter att använda??

Sv: Insektsbett

Hej, min häst får insektsbett hela tiden som hon kliar på, och nu har det blivit fläckar nästan utan päls. Jag smörjer in med helosan och sprutar på Absorbine Ultra Shields flugspray, men de verkar inte hjälpa. Nån som har tips på vad man kan göra?? Eller produkter att använda??

Ett eksemtäcke är aldrig fel, även om det inte är eksem hon har. Då kanske såren kan läka ifred och hon blir mer avstressad. Sen kan hon gå utan täcke när det blåser och inte är så mycket insekter ute. Fortsätt bara smörj något mjukgörande varje dag. Faktiskt billigare med täcke än massa sprayer som ändå inte fungerar.

Ett eksemtäcke är aldrig fel, även om det inte är eksem hon har. Då kanske såren kan läka ifred och hon blir mer avstressad. Sen kan hon gå utan täcke när det blåser och inte är så mycket insekter ute. Fortsätt bara smörj något mjukgörande varje dag. Faktiskt billigare med täcke än massa sprayer som ändå inte fungerar.
Blir det inte varmt för henne med täcke på sommaren, när solen skiner o de e varmt ute??

Exemtäcke eller flugtäcken är mycket "luftigare" än vanliga täcken....

Om hon har det väldigt jobbigt kanske hon kan stå inne när det är som mest med insekter??

Blir det inte varmt för henne med täcke på sommaren, när solen skiner o de e varmt ute??

Har du känt på ett eksemtäcke? Det är inte mycket tjockare än en T-Shirt, och regnar det brukar det torka rätt snabbt. Men blir det dags-regn brukar jag ta in hästen eller sätta på regntäcke.

Jag har en häst som har fått sår på ryggen och är tvungen att ha flugtäcke på henne för att inte flugorna ska äta i såret.
Har varit väldigt emot täcke över huvud taget och aldrig förstått varför man har det (har bara hobbyhästar).
Men halleluja jag är omvänd!!!
Min häst är mycket lugnare i hagen och kan stå och slappa utan att behöva vifta hela tiden, blir inte varm utan nästan svalare under flugtäcket.
Ska nog inhandla täcke till min andra häst också även att han inte har sår.

Boetts eksemtäcken - helt outstanding, värda sitt pris. Vår shettis går med detta täcke på hela sommaren och mår bättre än någonsin. Han kliar sig minimalt och har väldigt få sår, några under pannluggen bara men de tvättar jag med Alsolsprit och smörjer in med Idominsalva så hålls de under kontroll.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 864
Senast: Sassy
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Första sommaren med ny häst med tunn och känslig päls, alltså en till hudfråga nu.🙂Hästen verkar reagera rätt mkt på insektsbett; både...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka