Insektsattacker i hagen

Faith

Trådstartare
Hej!
Just nu är det så otroligt mycket myggor och grejer som attackerar min stackars häst i hagen. Han tycker det är jätte jobbigt och det stör även när jag rider. Jag har Ultra shield spray och myggtäcke men tycker ändå att han får mycket bett och grejen.

Är det någon som har något superknep?:D
Vill helst slippa examtäcke!
Någon kräm? öppen för alla förslag!
Både för hagevistelsen och under ridningen.

Kram!:D

Sv: Insektsattacker i hagen

Har den inte flugtäcke heller? Det tycker jag är en självklarhet om hästen är besvärad! Och en mycket effektiv uppfinning, mitt sto som är enormt besvärad av allt som bits går med flugtäcke jämt i hagen, och så smörjer jag det som inte täcks med Skillingarydsalva. Sedan kanske man inte kan ha en sådan häst ute dygnet runt heller.Vid ridning är det dock bara myggspraj och flugpannband på tränset som gäller för vår det, och det är ju inte riktigt tillräckligt alla gånger... Men jag tror det ska finnas flugtäcken för ridning också, men där or jag oinsatt. Man får passa på att rida när det regnar!

TS skrev ju att hästen hade myggtäcke = flugtäcke?
(Eller finns det någon sort som jag har missat?)

*KL*
Jag smörjer med skillingarydsalva på särskilt utsatta ställen och har på flugtäcke om det behövs.

haha, nej, det är jag som har missat en hel rad text! Ursäkta:o

Ts: JAg använder för övrigt Renons flug/myggspray, tycker det funkar helt okej! Men då öser jag på ganska rejält, så vidare ekonomiskt är det inte...

Om myggtäcke=flugtäcke så släng bort det och skaffa eksemtäcke, det sluter tätt mycket bättre. Det går att sätta utanpå sadeln också när man rider. Skönt för alla inblandade :idea:

vad har du för täcke? Jag har provat flera märken och det är långt ifrån alla som fungerar. En del har så stora "hål" eller porer i tyget så insekterna utan problem biter igenom täcket. Jag köpte ett täcke på en av de billigare nätbutikerna för 349kr, för tre år sen. Det har hållt otroligt bra, och håller såpass tätt i tyget så de inte kan bita igenom, samtidigt blir inte hästen svettig alls under. Sen sprayar jag desto mer under magen och mellan fram- och bakben där täcket inte skyddar. Smörjer in skapet med Skillingaryds 4S-salva och har en flughuva som skyddar ögon och öron. Då blir dagarna faktiskt riktigt trivsamma för mina pållar :)
Det är ju en del pyssel, jag tar av täcket på kvällarna för att undvika att iaf den ena av hästarna inte ska skava av sig manen, samt att jag inte tycker behovet finns på natten. Myggen upplever jag inte som samma problem som bromsarna av flygplansstorlek. Sen på med spray och täcken på morgonen igen.

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 743
Senast: Liten
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka