Inriktning

M

malinvz

Hej!

Vad rider ni i för "inriktning" med era islandshästar, Dressyr/Barock/NH/Western m.m ? eller "blandar" ni lite av varje ? :idea: Skriv gärna varför ni valt just detta, och om ni blandar, vad "plockar" ni ut från varje ? ;)

Hoppas ni förstår mina beskrivningar :angel:

/ Malin

Sv: Inriktning

oj, det finns många trådar om detta innan...

Personligen har jag valt islandshästen för att den är mångsidig. Jag tänker nh, tränar dressyr och gångartsridning och ibland roar vi oss med hoppning, klättring och annat...

Jag gångartstränar med min häst. ;) Och det innebär att jag rider grundläggande dressyr i dess mest "vanliga" form för att få hästen att förbättra sina rörelser och gångarter. Dressyr och gångartsridning med andra ord.

Jag rider dressyr och gångartsridning ;)
Eller det är väl mest blandat.
Tränar gångarterna men arbetar mkt med formen och så :)

För min egen del rider jag helst på banan, ridhuset eller ovalbanan.. och tränar gångarter, form, ja dressyr o gångartsträning helt enkelt.. Men det blir trist för hästarna så för deras skull rider jag mycket ut i skogen, även mycket markarbete o NH..hoppar inte men ibland får han löshoppa samtidigt som jag ändå ska longera.. Jag brukar även bada/simma med han (är bra för musklerna och ligament samtidigt som det är kul för hästen) och på vintern tolkar jag ofta efter dom för att det är kul o annorlunda.

Det är såklart roligast för en ryttare som inriktar sig på tävling att rida dressyr o gångartsträning men för hästarna är det trist att göra samma sak varje dag. Du får en bättre, gladare o en mer samarbetsvillig häst om du varvar nytta o nöje! Så att det aldrig blir trist o tråkigt att träna o jobba.
Min häst ville förrut aldrig komma fram i hagen när jag skulle ut o rida, med mitt upplägg jag har nu så vill han ut o jobba och har alltid lika myckat vilja om vi gångartstränar eller har kul i skogen eller i vattnet!

Jag kombinerar mycket akademisk ridkonst med härliga uteritter!
Med den akademsika biten bygger jag upp hästens muskler och bärighet (och självklart hållbarhet!) och med uteritterna bygger jag upp kondition och framåtbjudning/lycka. Resultatet blir en glad och lycklig häst som älskar att träna och att ge sig ut på spännande äventyr i skogen. Allt gynnas, psyke, hälsa och bärighet i gångarterna. Gångarterna (förutom passen) tränar jag under akademiska principer och det fungerar jätte bra! De blir bättre, hästen bär sig bättre och det känns bättre att rida då jag vet att hästen inte tar skada av det. Markarbete kombineras med ridning, konster med promenader, löslongering med träning med lång lina, lite hoppning med massage...osv. Under alla träningsformer är jag noga med att hästen bär sig i korrektform, antingen lång och låg eller samlad och kort. Inför tävling så kombinerar jag den akademiska träningen med lite mer riktad gångartsträning, och självklart uteritter!

Jag tror på att kombinera det bästa från det mesta!!

Senast ändrad:

Jag gör allt möjligt! Jag rider i terängen, rider dressyr, hoppar lite smått ibland, gångartsträna och ibland har hästen och jag bara allmänt roligt tillsammans!:) Så tycker jag det ska va!

Freyja_bus skrev:
Jag kombinerar mycket akademisk ridkonst med härliga uteritter!
Med den akademsika biten bygger jag upp hästens muskler och bärighet (och självklart hållbarhet!) och med uteritterna bygger jag upp kondition och framåtbjudning/lycka. Resultatet blir en glad och lycklig häst som älskar att träna och att ge sig ut på spännande äventyr i skogen. Allt gynnas, psyke, hälsa och bärighet i gångarterna. Gångarterna (förutom passen) tränar jag under akademiska principer och det fungerar jätte bra! De blir bättre, hästen bär sig bättre och det känns bättre att rida då jag vet att hästen inte tar skada av det. Markarbete kombineras med ridning, konster med promenader, löslongering med träning med lång lina, lite hoppning med massage...osv. Under alla träningsformer är jag noga med att hästen bär sig i korrektform, antingen lång och låg eller samlad och kort. Inför tävling så kombinerar jag den akademiska träningen med lite mer riktad gångartsträning, och självklart uteritter!

Jag tror på att kombinera det bästa från det mesta!!

Kan bara säga att precis så gör jag också. Blandar även in lite klickerträning. Men det akademiska genomsyrar även gångartsträningen. Får man fråga vilka instruktörer du rider för Freyja-Bus? PMa gärna.

OA

Brukar mest rida dressyr och lydnad så hästen är lydig och bla trampar under sig osv. Sen rider man såklart ut i skogen och hoppar ibland och även recar på åkern är alltid lika kul:D

:) Mest dressyr och gångartsridning, men nu efter kursen med Jóhann Fridgeirsson måste jag också jobba med formen på min häst för att tölten ska komma fram.:(

Dressyr, gångartsridning.(+centrerad ridning)
Vi får i vår besök av en väninna som rider akademiskt, ska bli spännande och se om man kan ta ngt därifrån också.
Tror man kan blanda bara det passar en själv liksom.
Själv rider och tränar jag centrerat, vilket gjort underverk med både min sits och med min lilla pålla, hon har blivit stark och kan äntligen arbeta i balans. Tölten och traven blir bara bättre och bättre. Skritten är riktigt fin.
Centrerad ridning är ju inte ngn disciplin vad jag förstår utan kan användas av alla oavsett inriktning.
Jag rekomenderar det MYCKET + GÄRNA.

ljung skrev:
Dressyr, gångartsridning.(+centrerad ridning)
Vi får i vår besök av en väninna som rider akademiskt, ska bli spännande och se om man kan ta ngt därifrån också.
Tror man kan blanda bara det passar en själv liksom.
Själv rider och tränar jag centrerat, vilket gjort underverk med både min sits och med min lilla pålla, hon har blivit stark och kan äntligen arbeta i balans. Tölten och traven blir bara bättre och bättre. Skritten är riktigt fin.
Centrerad ridning är ju inte ngn disciplin vad jag förstår utan kan användas av alla oavsett inriktning.
Jag rekomenderar det MYCKET + GÄRNA.

Förklara gärna centerad ridning lite kort
:idea:

Jag har funnit inspiration i westernridningen framförallt, eller jag kanske skulle kalla det horsemanship-ridning istället då jag ju inte tränar slidestop,rollbacks o såna typiska westerrörelser. Lite vanligt dressyrtänk/"islandshästridningstänk" finns kvar sen barnsben men det mesta i min styrning av hästen grundar sig på westernprinciper. I höstas var jag på mina första kurser i AR, jag är mkt inspirerad men tränar inte specifikt AR pga att min hästs personlighet inte passar ihop med det. Men jag försöker väva in det så smått. Jag har oxå funnit inspiration ur en bok av Claire Lilley, där arbete med bommar beskrivs -jag använder nu alltid bommar och andra "ledobjekt" när jag rider/tränar vid hand i paddock. Jag är även mkt nyfiken på Centrerad ridning, men det får bli ett senare steg om möjligheten finns.

Såhär såg vi ut förra våren hemma hos vår tränare(som är både dressyrtränare och NH/westerntränare -dvs perfekt för oss)
http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/slalom1.jpg

Jag menade inte att jag BARA rider gångart och dressyr ;) rider ut väldigt ofta,longerar,löslongerar och löshoppar också :) sånt tycker han är roligt .

Jag rider "naturlig ridning" efter Klaus F Hemfplings metod...

Nasi:
kroppsmedveten ridning (utgår från klassisk dressyr och är inspirerad av centrerad ridning) centrerad ridning handlar i grund och botten om att lära sig följa med i hästens rörelser för att hjälpa hästen att använda sin kropp på bästa sätt.
Jag har haft turen att hitta tränare som utbildar både gångartsridning, dressyr och centrering.
Min pålla har fått en enormt fin skritt, hon kan äntligen arbeta i balans och länga stegen. Klarar numer också samling och vi har börjat kika på tölten som sagt. Själv har jag blivit bra mycket duktigare, hittat min balans, lodrätt sits, säger mina tränare, men jag känner det mycket tydligt själv. Ridningen blir så logisk, simpel nästan, så enkelt, med det ska ju vara eneklt inte kräkjobbigt som jag tyckte det var ibland tidigare.

Islandshästen hade en artikel om just kroppsmedveten ridningn förra våren tror jag det var. Det var så jag hittade detta ridsätt.
Artikeln finns att läsa på:
www.satraislandshastgard.se

För att hitta utbildade tränare i enbart centrerad ridning så kan du söka på nätet.
De jag känner till som mina tränare tränat/utbildats för är Lotta Månsson, finns fler som jag inte kommer i håg namnen på.
Men som sagt sök på nätet och jag håller tummarna för att du hittar någon för det här har hjälp mig enormt.

Tror annars mycket på at blanda och ta vara på de bitar som passar en själv. Som många här skriver, akademiskt, western alltid hitta man något. Nu råkar jag ha fastnat för detta och alla kan praktisera det här och det är ju det som är så kul, oavsett inriktning.
Förresten du kan läsa Sally Swifts böcker också om centrerad ridning.
Slutar här annars blir det alldeles för långt!
Lycka till!

ljung skrev:
Nasi:
kroppsmedveten ridning (utgår från klassisk dressyr och är inspirerad av centrerad ridning) centrerad ridning handlar i grund och botten om att lära sig följa med i hästens rörelser för att hjälpa hästen att använda sin kropp på bästa sätt.
Jag har haft turen att hitta tränare som utbildar både gångartsridning, dressyr och centrering.
Min pålla har fått en enormt fin skritt, hon kan äntligen arbeta i balans och länga stegen. Klarar numer också samling och vi har börjat kika på tölten som sagt. Själv har jag blivit bra mycket duktigare, hittat min balans, lodrätt sits, säger mina tränare, men jag känner det mycket tydligt själv. Ridningen blir så logisk, simpel nästan, så enkelt, med det ska ju vara eneklt inte kräkjobbigt som jag tyckte det var ibland tidigare.

Islandshästen hade en artikel om just kroppsmedveten ridningn förra våren tror jag det var. Det var så jag hittade detta ridsätt.
Artikeln finns att läsa på:
www.satraislandshastgard.se

För att hitta utbildade tränare i enbart centrerad ridning så kan du söka på nätet.
De jag känner till som mina tränare tränat/utbildats för är Lotta Månsson, finns fler som jag inte kommer i håg namnen på.
Men som sagt sök på nätet och jag håller tummarna för att du hittar någon för det här har hjälp mig enormt.

Tror annars mycket på at blanda och ta vara på de bitar som passar en själv. Som många här skriver, akademiskt, western alltid hitta man något. Nu råkar jag ha fastnat för detta och alla kan praktisera det här och det är ju det som är så kul, oavsett inriktning.
Förresten du kan läsa Sally Swifts böcker också om centrerad ridning.
Slutar här annars blir det alldeles för långt!
Lycka till!

Tack, nu fick jag en bättre insikt av centrerad ridning ! :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar