Nasi:
kroppsmedveten ridning (utgår från klassisk dressyr och är inspirerad av centrerad ridning) centrerad ridning handlar i grund och botten om att lära sig följa med i hästens rörelser för att hjälpa hästen att använda sin kropp på bästa sätt.
Jag har haft turen att hitta tränare som utbildar både gångartsridning, dressyr och centrering.
Min pålla har fått en enormt fin skritt, hon kan äntligen arbeta i balans och länga stegen. Klarar numer också samling och vi har börjat kika på tölten som sagt. Själv har jag blivit bra mycket duktigare, hittat min balans, lodrätt sits, säger mina tränare, men jag känner det mycket tydligt själv. Ridningen blir så logisk, simpel nästan, så enkelt, med det ska ju vara eneklt inte kräkjobbigt som jag tyckte det var ibland tidigare.
Islandshästen hade en artikel om just kroppsmedveten ridningn förra våren tror jag det var. Det var så jag hittade detta ridsätt.
Artikeln finns att läsa på:
www.satraislandshastgard.se
För att hitta utbildade tränare i enbart centrerad ridning så kan du söka på nätet.
De jag känner till som mina tränare tränat/utbildats för är Lotta Månsson, finns fler som jag inte kommer i håg namnen på.
Men som sagt sök på nätet och jag håller tummarna för att du hittar någon för det här har hjälp mig enormt.
Tror annars mycket på at blanda och ta vara på de bitar som passar en själv. Som många här skriver, akademiskt, western alltid hitta man något. Nu råkar jag ha fastnat för detta och alla kan praktisera det här och det är ju det som är så kul, oavsett inriktning.
Förresten du kan läsa Sally Swifts böcker också om centrerad ridning.
Slutar här annars blir det alldeles för långt!
Lycka till!