inridning?

M

Meya

Första gången ni red in en häst då?
Vad var era tidigare "erfarenheter"?

Sv: inridning?

jag har bara hjälpt till innan å rida in kompisars hästar men nu har jag en egen som jag ridit in själ dock så är hon bara 2,5 år gammal så hon är bara riden lite i skritt och trav men kommer att göra allt själv då hon är super.

gått utbildning i unghästutbildning. Men det viktigaste är nog att du rider bra och känner dig säker samt att du har en erfaren människa som står på marken, det är nästan viktigast.

På skolan när jag hade praktik i 3an.
Red i 2 små monster så dom klarade treårstest. :)
Efter det, min egna 04a. som är under utbildning nu.

första egna häst som jag red in var när jag var 13 år, köpte en 2.5 årig connemara ponny med stam :p där efter har det blivit en hel hög, älskar unghästar!

Första gången jag red in en häst var efter 4 år på ridskola och hade ridit privat i 3 år på olika hästar. Jag var så liten och nätt fick rida in ett energiknippe till shettis, så första gången var vid 13 års ålder.

Jag hade ridit alla möjliga sorters hästar under 10 år varav flera 4-åringar och nyligen inridna. Det gick hur bra som helst och min häst är nu 4,5 år och jättefin.

Mina tidigare erfarenheter av unghäst var inte stor... Speciellt inte inridning! Har ridit en del fyraåringar som varit nyinridna, men stabila. Min första och enda tur på en riktigt grön häst slutade i leran på stallbacken, efter att hästen fått panik, rusat genom paddocken, sprängt staketet och sedan siktat på polarna i stallet. Jag var "försöksryttare" och 12år gammal, hästen var en 4årig isis :D

Men jag har klarat att rida in min unghäst helt själv, den enda missen jag gjort, som jag borde vetat bättre är att inte driva hela tiden! Klart en unghäst inte skrittar så snabbt som de äldre hästarna, men jag har skänklat på så hon hänger med vilket slutat i att hon blivit lite okänslig för skänkeln. Nu har hon vintervila, men känsligheten för skänkel är det första vi skall jobba med i vår. Slarv från min sida.

Efter ridskolan så blev min syster fodervärd på en häst, året där på slutade jag ridskolan och vi fick våran första ponny (D) på 6 år som inte kunde så mkt, mer än han var sutten på.... Året efter igen så fick min syster sin första stora häst, 4 år. Fick hjälp med inridingen av en kunnig på det stället där hästarna var uppstallade.
Hade under hela tiden mkt hjälp med både ponnyn och syrrans unghäst med kunnit folk och instruktörer.
Par år senare fick jag min första häst på 2 år och då var det bara syrran och jag och sedan så har inridningarna trillat på efter hand.

Man ska veta vad man gör och vara säker på det och framförallt tänka på säkerheten! Är man lite osäker så är det bättre att få lite hjälp, och det underlättar jobbet enormt om man är två st som kan. Då det behövs två st när man rider in en häst.

Allra första gången (fast ponny då) var jag 6 år. Hade hjälp av föräldrarar. Sedan har det trillat på.

Första hästen (dvs stor häst) var jag nog runt 13.

Min första ponny red jag in -94, då var jag alltså 8 år. Hade redan ridit en massa år och tävlat lite, + ridit busiga ponnyer. Självklart hade jag en duktig vuxen med, men det har blivit så att eftersom jag är liten och tuff så har jag ofta fått varit "testpilot". :angel:

Nu när jag har jobbat med hästar i flera år, + fött upp egna så har jag helt tappat räkningen på hur många jag ridit in, men det är nog en bunte :D Det är nästan alltid lika roligt, dem utvecklas ju så fort unghästarna, lägger man ner 10-20 min varannan dag gör dem ju enorma framsteg för det mesta :)

jag har haft egen häst i 10år, och innan det ridit på ridskola och mamma haft häst. jag har då och då fått ridit "besvärliga" hästar, är mkt intresserad av utbildning och hur man når fram, psykologi mm.
så nu har jag ridit in min första häst, och efter att ha jobbat med den i 2månader så e jag faktiskt väldigt nöjd :D

Fick vara 'första ryttaren' åt andras ponnyer från jag var ca 10 år, då var det alltså andra som hade ansvaret och styrde över inridningen. Man snappade ju upp ett o annant, så småningom blev det naturligt att kunna klara en hel inridning själv

När jag var 15 sommarjobbade jag hos min hopptränare som även är uppfödare av ridponnyer, halvblod och quarter. De får ca 17 föl/år och vi var 4st som jobbade där under sommaren. Vi fick 4 st 3-åringar och några äldre (4-5 åringar) som vi hade ansvaret för att rida in/vidareutbilda. Vi hjälpte även till med hästar som kom dit för inridning/utbildning. Min tränare och hennes sambo var med och visade och hjälpte till i början men efter hand så gjorde vi allt själva. Det var otroligt nyttigt och läorikt att jobba där, något som jag är mycket tacksam över att jag fick chansen att göra!!
Jag jobbade där i 3 somrar och efter det har jag bott på gården och haft ansvar för en del unghästar i olika omgångar.

När jag började rida in unghästar åt andra så hade jag nog ridit in och utbildat runt 30st, har ingen koll alls på antalet egentligen men det låter nog rimligt.

Jag har fortfarande kvar min tränare och hennes man som lite mentor som jag kan vända mig till om jag funderar över något. Det är verkligen guld värt :love:

Jag började hälpa uppfödaren, dvs hon visste precis hur det hela gick till och jag var mer pilot som gjorde vad hon sa. Innan dess tävlade jag på lägre nivå i dressyr/hopp/flt och var rätt sadelfast o mjuk i min ridning samt hade en rätt bra utvecklad teknik för att lösa div problem.

Lärde mig massor de åren jag red hos henne iom att jag fick rida alla sorter som stod där och nu när jag skaffade egen unghäst så visste jag precis hur jag ville ha det och hur jag kunde undvika ev fallgropar.

Köpte en ganska oriden ponny med zero kunskaper än vad man får av ridskola på 4 år :angel:.
Fick enormt mycket hjälp av min tränare och lärde mig massor.
Sen hjälpte jag till samtidigt att rida flera olika ponnyn/hästar och fick i och med det hjälp och kunskaper.
Tror att allt jag idag kan om ridning är från henne.
Sen med hjälp av tårar och en vilja har jag lärt mig massor av andra tränare jag idag skulle springa om jag fick se.
Usch, vissa är rent av hemska :crazy:..

Sen har jag också läst 3 år på hästgymnasium..

Är dock inte klar med den här inridningen så vi får se hur det slutar! :o

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Lavinia
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: miumiu
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 070
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur