Inridning utav 08a.

Piquer

Trådstartare
Har någon erfarenhet utav unghästar som har varit "sjukt" svåra att rida in?

Hur har ni gått tillväga?

Berätta gärna hela historier om vad ni vart med om, & vart det gick snett, hur ni kom vidare, & hur det funkar idag.

Som ni säkert förstår så har jag ju just det här problemet, eller inte jag utan uppfödaren.

(Han är kollad så det är inget fel på honom) Han vill bara inte ha ngn hängandes & flängandes på ryggen.

All annan hantering/träning så är han en klippa. Inga problem alls.

Så snälla, ge mig en massa feedback... Har ni ngnsin vart ed om en häst som helt enkelt inte vill?!

Sv: Inridning utav 08a.

Nej, bara osäkra hästar som behövt mer tid på sig.
Vad är det han gör som får er att misstänka att han inte vill? Hur yttrar det sig?

Det finns ingen formel för det där med inridningen. Min första ponny jag hade, fick jag när jag var 14år och hästen var problemhäst och skulle slaktas pga att hon hade varit på massor olika inridningställen utan framgång. Henne trillade jag av typ 40 g första gången jag skulle sitta på henne. Mitt halvblod var 6 år och knappt hanterad tog 4 månader trillade av en gång. Hoppade upp i boxen i början. Min kille fick leda oss i 2 månader innan han kunde släppa ut oss på volten i lina. Varje gång hon försökte skena iväg med mig så höll han kvar oss på en liten volt tills hon la av. En annan ponny gjorde det du beskrev, den hängde vi på varje dag i 2 månader tills den inte orkade bry sig längre. Varje gång vi hängde på den fick den mat (Morot) Så i slutet kunde han komma fram i hagen och ställa sig så som om att kan du hoppa upp på min rygg så jag kan få min morot. När detta steget väl fungerade så var resten inga problem. Man får aldrig gå för fort fram! Hästen måste alltid vara redå för nästa steg.

Det finns ingen formel för det där med inridningen. Min första ponny jag hade, fick jag när jag var 14år och hästen var problemhäst och skulle slaktas pga att hon hade varit på massor olika inridningställen utan framgång. Henne trillade jag av typ 40 g första gången jag skulle sitta på henne. Mitt halvblod var 6 år och knappt hanterad tog 4 månader trillade av en gång. Hoppade upp i boxen i början. Min kille fick leda oss i 2 månader innan han kunde släppa ut oss på volten i lina. Varje gång hon försökte skena iväg med mig så höll han kvar oss på en liten volt tills hon la av. En annan ponny gjorde det du beskrev, den hängde vi på varje dag i 2 månader tills den inte orkade bry sig längre. Varje gång vi hängde på den fick den mat (Morot) Så i slutet kunde han komma fram i hagen och ställa sig så som om att kan du hoppa upp på min rygg så jag kan få min morot. När detta steget väl fungerade så var resten inga problem. Man får aldrig gå för fort fram! Hästen måste alltid vara redå för nästa steg.[/QUOTE]

Fast om du ramlade av 40 gånger under ett pass och ni var tvugna att hålla hästen i longerlina för att den inte skulle skena, så tror jag inte att någon av hästarna var redo...

Till TS:

Ta hjälp av någon som har mycket erfarenhet av unghästar och låt det ta tid!
Man kan inte gå för fort fram med unghästarna det kommer att straffa sig i längden...

Han har vart på inridn ing nu sen i början utav jan. (Hos uppfödaren, som har väldigt mkt erfarenhet utav just inridning & unghästar) Hon är super.

Men skrutten är super känslig.

Jag har ingen panik, det får ju självklart ta den tid det tar. Men ibland så känns det som att jag råkade köpa den enda häst som inte gick att rida in.

Jag får hålla med föregående talare. Skicka till någon som är erkänt duktig med "problem"-hästar, exempelvis Eamon.

Båda dessa hästar var problemhästar som folk redan hade misslyckats med och ponnyn som jag åkte av 40 g hade kraftig sadelgjordstvång och det första året åkte jag av minst en gång varje dag. Denna häst ägde jag i 13 år innan vi fick ta bort henne. Dom 3 sista åren var hon symptomfri. Så när anser du att hästen var redo...? Den andra hade dom försökt rida in innan och det hade gått åt hel:devil:vete. Dom hade skrittat på henne och hon hade skuttat till och ryttaren hade tappat balansen och hästen hade fått panik. Behöver jag berätta mer?

Så nu är jag väldigt intresserad av hur du tycker jag skulle ha gjort:confused::confused::confused:?

Jag anser inte att min 2 1/2 åring är en "problemhäst" bara för att han knappt är sutten på ännu.

Problemhästar är hästar som har haft en "dålig" uppväxt, som hamnat fel tidigt i livet, och på såvis framkallat en osäkerhet inför människor.

Lyckas inte uppfödare med att rida in honom det närmsta månaderna så kommer jag ju självklart ta till andra åtgärder. Men först är det vila & bete som gäller.

Han blir bra behandlad & allt går bra till. Han är tydlogen väldigt skeptisk, och som sagt vissa hästar kanske behöver mera tid än andra.

Men problemhäst tycker jag är att ta i.

Det var skrivet till elinlowenberg och inte till dig.
Din häst är ingen problemhäst! Men när människor som inte har riktigt koll på mitt läge skriver inlägg utan att ta hänsyn till att jag skriver just problemhästar. Jag ville bara dela med mig av två av mina värsta fall av inridning än så länge. Får hem två st 08 som skall börjas arbeta med nu. Kommer nog inte vara några större problem.

Det låter som om du ändå har en plan och en plan b inför framtiden för din häst. Jag hoppas det går bra!

Alltså, den som ska sitta/hänga på hästen, är det någon som hästen känner väl? Jag tror att en bra början kräver att hästen har förtroende för ryttaren ifråga. Mina hästar har direkt accepterat att jag suttit på deras ryggar, men det har varit egna uppfödningar! Jag tror att man måste börja med mycket arbete från marken innan man sätter sig upp. En av de viktigaste sakerna är vila! Hästarna behöer få smälta de nya sakerna och få tid, det lönar sig i längden!

Köp Jens Fredricssons bok, utbildning av den unga hästen. Den är super-bra!

Det kan bero på att din häst inte är inridningsmogen än. Bara för att hästen är tre så måste man inte rida in den. Har själv en tre-åring som inte är mogen för att ridas in i år. Ta ett steg tillbaka och bygg upp ett förtroende från marken och vänta med ridningen tills hästen känns lugn och trygg. Många lägger för stor fokus på ridningen och missar det viktiga arbetet från marken. Lycka till!

Jag tror det är mindre viktigt. De hästar jag ridit in har jag hälsat på, lugnt och vänligt. Visat att jag var trygg i mig själv, och det har aldrig varit något problem.

Mitt tips är: ta det lugnt.
Det här i början -vänja vid sadel tills man kan rida själv i alla gångarter; tar olika lång tid. På någon häst jag tränat har det tagit 1-2 veckor, medan det har gått flera månader på någon annan häst. Vet ex. en häst som min tränare hade på inridning och det tog ett halvår för henne att rida in hästen. -att göra det som hon annars gör på 1-2 månader på andra hästar.

Låt det ta tid. Vill han inte ha någon hängandes kanske ni ska backa lite och bara ha sadel på. eller bara hänga armarna på honom.. Låt någon stå på en stol el. något "upphöjt" och led hästen fram och tillbaka, för att de ska bli vana med att ha någon ovanför sig. -det är bara att ta det lugnt och ta det i hans takt.

Han är hos uppfödaren och hon känner honom mkt väl. Jag är väldigt glad för alla svar & det känns lite ljusare nu. Det är min första unghäst som jag skickar på inridning, så jag är lite grön. Mycket därför jag inte väljer att göra det själv.

Uppfödaren är superbra, lugn & harmonisk & vet vad hon gör.

Han mycket tömkörd & longerad, inga tecken på sadeltvång eller tycker att bettet är obehagligt, han har vart en klippa i alla markträning, det var just därför vi trodde att det skulle vara så enkelt att rida in honom.

Men som sagt han kanske behöver mer tid på sig.

Planen är iaf att ta hem honom på sikt om det inte kommer några framsteg inom en snar framtid, låta honom vila, promenera, beta & smälta över sommaren & börja om på nytt i höst.

På min ena 08:a gjorde jag så att innan jag skulle upp och hänga på hennes rygg, hoppade jag jämfota brevid henne. När hon inte brydde om sin (tokiga) matte som studdsade brevid henne, la jag armen över ryggen på henne och tryckte den lite lätt ner när jag hoppade uppåt. Efterhand ökade jag trycket. När jag sen skulle hoppa upp på henne (givitvis hängandes först) brydde hon inte sig nämvärt om det. Det var ju bara ett av mattes nya påhitt:cool:

Men så fort hon blir osäker på något tar jag direkt ett steg tillbaka så hon blir säker igen innan jag fortsätter med henne.

Du skrev inte i det första inlägget att hästen hade sadeltvång? Dock behöver man inte bli avslängd pga det. Jag har haft häst med sadeltvång och den slängde aldrig av mig. Dock måste man ta hänsyn till att de har svårt vid sadling och uppsittning.

Om hästen vid ett tillfälle har fått panik pga ryttaren är det verkligen läge att börja om från början för att ge hästen en chans att "lära rätt" och bli trygg med situationen. Innan man sitter upp och ska rida på den.

Jag har varken sett dig eller dina hästar utan reagerade bara på sätt du uttryckte dig. Om det fungerade och du är nöjd med dina hästar så är det väl bra? Alla har vi olika metoder att lösa problem!

Är ju väldigt svårt att komma med några konkreta tips när du inte berättar någonting om hur och på vilket sätt det är problem. Har många arbetsår i nacken med unghästar så man har ju hunnit stöta på de flesta varianter men svårt att ge dig några råd med så bristfällig info.

Jag tycker att jag har fått den informatinen jag behöver. Han behöver mera tid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 764
Senast: Dino
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama