Inridning, sen då ?

Hambo

Trådstartare
Min häst blev inriden ( 5 åring ) Mars-April i år. Tog hem honom i Maj och red ca 3-4 ggr i veckan tills han blev dålig ( ej pga av ridningen !)

Jag har haft lite dåligt samvete för att jag tycker jag är för tung för honom, men har löst det genom att en kompis ridit honom i stället .

I går träffade jag en Islänning ( Människa:crazy: ) Som sa att han brukade rida in sina hästar och sen låta dom vara i ett år till !
Dom glömmer ju inte vad dom lärt sig och hinner dessutom växa till sig .
Min Häst känns unghästranglig fortfarande, samt som sagt att jag tycker jag är för tung, vet ju inte hur mycket jag väger om ett år förvisso för jag äter medeciner som gör så att jag inte kan gå ner i vikt.....men förhoppningsvis stanna där jag är !

Hur gör ni ?

Hej från Hambo

Sv: Inridning, sen då ?

Men du är säkert inte för tung. Eller märker du det på hästen? Är det för att det är en ung häst du tror att du är för tung?
Min man väger närmare 100 och han rider islandshäst.

Men en nyinriden häst är ju inte "viktbärande" han har ju inte hunnit få muskler på rätt ställe än !?
Möjligen att jag inbillar mig att jag är för tung, kan hänga i hop med att han blev sjuk med dåliga blodvärden . Vet sa att vi skulle ta lugna skrittturer, men jag tyckte han blev trött ändå. Jag såg stor skillnad i när han först kom till mig och sedan blev dålig ( allergi, svullen gom, dåliga blodvärden )
Jag väger ca 75-78 kg, mitt andra gammelsto som fö inte heller är speciellt välmusklad rider jag med gott samvete !
Vi ska snart tillbaka till vet, så vi får väl se vad hon säger.

Jag red honom inte hårt( har aldrig gjort !) innan han blev sjuk heller .

Hej från Hambo

Om du får känslan av att du är för tung nu så bör du avstå att rida honom tills han kommit upp i sig i muskler. Bara du själv som avgör det.

Sen när han blir bättre igen varför inte köra in honom? Tränar både knopp och kropp.

Fast jag vill veta om det är fler som rider in sina hästar och sen avvaktar med tillridning nåt år !?
Jag förstår ju om det är tävling pg att man inte kan göra så, men men ...

Hej från Hambo

Jag tycker du ska prata med en tränare/inridare/utbildare eller annan duktig människa inom det området. Personligen hade jag nog inte ställt av min unghäst ett helt år efter inridning, men utan problem 2-6 månader beroende på individen. Alla hästar är olika och det är väldigt individuellt hur länge man bör ställa av dem.

Sen så finns det 1000000 olika sätt att rida in en unghäst på, och utbilda den. Du bör kontakta en tränare som du har förtroende för och lyssna på denne.

Sedan som någon skrev, kör in pollen! Det är ett superbra alternativ för ridning, speciellt om du känner dig tung. Om du tänkt ställa av din häst ett år lär det ju dröja ett bra tag innan den har satt muskler så du kan sitta upp utan dåligt samvete (endast baserat på vad du skrivit, ej någon personlig bedömning.)

Lycka till med hästen :)

jag brukar sitta in (start, stopp och sväng) unghästar vid tre års ålder, och sen låta dom vila över vintern, rida in dom (få till start, stopp, svänga och flytta) våren-sommaren då dom är fyra och sen låta dom vila över vintern igen.
Om man som du har en häst som rids in vid fem skulle jag rida och tömköra varannan dag och låta hästen vila minst fyra dagar i rad med jämna mellanrum, kanske jobba sex dagar och vila fyra...

Jag har en bra tränare ( Emelie Romland ) Vi hade faktiskt sagt att jag skulle rida honom och därefter skulle han till henne igen . Men han blev ju sjuk .

Men jag ska prata med henne hur vi ska lägga upp det !
Jag är lite rädd att köra häst efter en olycka, så det tar emot att köra in honom.

Hej från Hambo

Jag har en bra tränare ( Emelie Romland ) Vi hade faktiskt sagt att jag skulle rida honom och därefter skulle han till henne igen . Men han blev ju sjuk .

Men jag ska prata med henne hur vi ska lägga upp det !
Jag är lite rädd att köra häst efter en olycka, så det tar emot att köra in honom.

Hej från Hambo

Tömkör honom då? :idea:

Har faktiskt inte haft honom som handhäst.
Hade tänkt att testa, men har inte kommit så långt:crazy:
Tack för att du återupplivar en ide´som jag förträngt !
Tömkör honom har jag gjort.......

Nu börjar jag fundera på om det inte är JAG som behöver 1 års vila:cool:

Hej från Hambo

Fast jag vill veta om det är fler som rider in sina hästar och sen avvaktar med tillridning nåt år !?
Jag förstår ju om det är tävling pg att man inte kan göra så, men men ...

Hej från Hambo

Jag håller på att rida in min valack -07. Jag tänker rida honom lite till under hösten, tills jag tycker att han är ganska stabil i form i skritt och trav, klarar lite mer tölt, och fixar öppna i skritt och trav på volt och helst sluta också, åtminstone i skritt.
Sedan tänker jag ställa av honom över vintern och kasta mig över honom igen våren -12.
Tänker inte lämna bort för "tillridning" utan tänker jobba vidare själv. Tar hjälp av instruktörer i olika discipliner inkl islandstränare. Har på sikt (några år, när Nattfari är tillräckligt tränad och musklad) ambitionen att kunna rida honom i öppen klass, dock inga krav på resultat eller placeringar.
Han är e. Toppur, u ett 2klass-sto som jag inte minns vad hon heter.
En vacker men liten häst, ca 134 cm i mkh. Jag väger ca 65 kg.

Du är nog inte för tung.. Islandshästar är viktbärande. Sen rider man inte speciellt länge på en unghäst heller, så den hinner inte slitas speciellt mycket egentligen.

Jag brukar rida in hästen vid 3½års ålder på hösten under ca 10veckor och sen låta den vila 2månader.. och sen rider jag igen efter nyår.

Om hästen nu är sjuk så borde du be om råd ifrån din veterinär och bestämma med denne vad som ska hända med hästen.
Men som sagt, jag tror inte att du är för tung och att det är därför den är sjuk.

Han är INTE sjuk pga min ridning, det vet jag. Han är allergisk
( lagringskvalster allergiker ) Vet sa att jag skulle rida honom litegrann men inte låta honom jobba, men det var pga hans dåliga blodvärden . Men jag känner ju att han inte har ork, men blandar nog i hop hans ork och min tyngd till ett och vips blir det ingenting !

På Tisdag kommer en fysioterap. och går igenom honom så jag ska snacka lite med henne då om detta .

Tack för era goda råd allihop !

Hej från Hambo

Om det tar emot att köra in honom med vagn har du ju tömkörningen kvar! Ett utmärkt sätt att jobba hästen,och man får massa motion själv oxå! Går att göra på både på banan och i skogen, på vägar! I tömkörningen har du all schans att bygga på honom muskler, och utbilda honom oxå, om man får lite fnurr på det där med tömkörning..
Jag har en 6 åring på foder. kom tillbaka från inridnig för typ ett år sen. Men det är bara en slump att hon blivit ståendes. Hon är välrigt grön. Styrningen funkar inte alls, och knapppt att gå fram heller. Undrar vad de gjorde på inridningen?
Jag väger drygt 75 kg, hästen är ca 134. Jag tänkte rida korta små stunder, varvat med tömkörning och promenader och markträning.

Visst ! Det låter jättevettigt, men min fort är skadad och jag får inte anstränga den, jag får promenera kortare sträckor, men inte springa . Därför funkar det inte just nu med tömkörning .Jag hoppas att jag kan börja använda foten mer runt Jul........

Jag var jättenöjd med inridningen av min häst . När han kom hem var det kondisen + styrningen jag jobbade på .

Hej från Hambo

Om hästen går i en bra flock i en stor hage så dör den inte av att du inte rider. Jag har till och från inte haft tid, eller ork, att hålla igång alla hästarna. Då har jag tyckt det har varit bättre att ställa av en helt och fokusera på den andra, istället för att båda blir halvdant tränade.

Det jag kan säga är att en unghäst som blir stående ett år kommer inte mer framåt, men går heller inte bakåt i någon större bemärkelse. Man får börja om från början med att bygga muskler när man sätter igång igen, men det man har lärt dem kommer de ihåg!

Varför i allsina dagar skulle du låta en 5-åring stå i ett år?
Är han sjuk får du väl vänta tills han är frisk och sen är det bara att fortsätta.

Jag väger bara några kilo mindre än du och jsg skulle aldrig komma på tanken på stt jag skulle vara för tung för en unghäst! Däremot tar man det ju väldigt lugnt och känner in hur fort man kan gå fram och hur långt och länge man kan rida.

Med mina unghästar ger jag paus när det behövs men iom att man tar det lugnt tycker jag inte att man måste ge så många pauser.
Att ge en treåring ett halvårs paus efter de första månadernas träning ärväl inte så konstigt, men en femåring skulle få max några veckor!

Han går i en stor hage med sina 2 ston !
Dom rör sig mycket, men han har börjat få en liten mage !
Som sagt, jag ska prata med fysioterapeuten som kommer på Tisdag !

Hej från Hambo

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 935
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 115
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 590
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 849
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka