Inridning påbörjad/ pågår...?!

T

Tito

Sitter & tjuvläser hästannonserna & förundras över visa formuleringar.

En annons har varit återkommande med jämna mellanrum i över ett års tid. Hästen är i år 4 år, & i annonsen står nu inridning pågår.
Samma häst, i annons från förra året, stod inridning påbörjad. Flertalet annonser har kommit & gått, hela tiden med formulering inridning påbörjad, som nu övergått i " pågår".
Hur länge håller man på med inridning egentligen? Vad ÄR inridning?
Inte ska det väl behöva ta över ett år?
Borde den inte vara inriden snart? / T

Sv: Inridning påbörjad/ pågår...?!

nej själva inridningen tar ju inte så lång tid, men vidare utbildning gör det, det är kankse det dom menar, att hästen håller på och lär sig det grundläggande fortfarande.. även om ett år är ganska lång tid för det med.. :confused:

Eller så är den bara ovanligt jobbig och svår :idea:

Min unghäst påbörjade jag inridningen på förra året, och jag kan nog säga att inridning pågår fortfarande på den nu. Vi har inte kommit så långt som till galopp ännu med den. Jag tycker nog att den ska kunna det grundläggande för att man ska säga att den är ordentligt inriden. Men framemot sommaren så hoppas jag att inridningen är klar :bump: , så att jag då kan säga att han är grundutbildad :bump:

Svårt det där, alla har ju sina åsikter vad inridning/tillridning/grundutbildning (m.m. m.m.) innebär. :crazy: Om man letar häst ska man verkligen fråga vad hästen kan och vad de har gjort, inte bara köpa den som "inriden"...förhoppningsvis provrider man väl den så att man verkligen vet...;) Ring annonsören och fråga vet jag! :idea: Kan ju va kul att veta :D

jag satt på mitt sto i maj 2005 och vi har precis börjat galoppera i skogen,
så beroende på vilken utbildningsplan man har kan det allt ta sin tid.

Jag tycker det snarare låter som en ärlig säljare! som inte försöker överdriva hästens nivå, som massor av andra annonsörer försöker göra.

en 4 åring under inridning är väl inget konstigt tycker jag. Inte alla har färdiga 4 åringar på LA nivå....och det är väl tur det.

Att det tar mer än ett par tre-månader att rida in en häst kan bero på
*den som ska rida in är så okunnig att det inte går framåt.
*den som ska rida in ägnar ingen tid åt inridningen.
*den som ska rida in törs inte sitta upp, utan kallar det "inridning pågår" bara hästen haft sadel på sig.
*hästen är ordentligt korkad. (ovanligt)
*att hästen är ung vid inridning (2 år typ) och man inte vill trava och galoppera för tidigt.

Liknande trådar

Trav Hur seriöst anser ni att det är nuförtiden? Jag hade som dröm i yngre dagar att få köra lopp. Mitt första sommarjobb var i ett travstall...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
947
Senast: Freazer
·
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?

Hund, Katt, Andra Djur