inridning med "rodeoinslag"!!!

R

rosita

Tränar min unghäst för inridning,har inte så stor erfarenhet så därför undrar jag lite.När jag tog på tömkörningsdäckeln första gången gick det bra i boxen,gick bra i uppbindning.Gick bra att leda ut till rundcorallen.När jag sedan släpper henne där,far hon runt som en rodeohäst och försöker få av sig den!!!
Tillslut accepterar hon den,då brjar jag vänja henne vid sadel-samma där.Gick bra i box o uppbindning och att leda.Släpper henne sedan i corallen o hon far runt igen som en rodeohäst!!!Är detta normalt?Varför är hon lugn utom när hon är lös,vill ju att hon frivilligt ska accepera sadeln o så småningom mig.
En gång sadlade jag henne o gick till ridhuset där jag tog av sadeln o löshoppade henne.Allt gick bra.När jag sedan sadlat henne för att gå hem,började hon med rodeosprången igen!!!!
Vad göra :confused: :confused: :confused:

mvhR

Sv: inridning med "rodeoinslag"!!!

I mina ögon är detta helt normalt. Visa bryr sig inte andra gör det. Hon kanske har den där flyktkänslan kvar som om något rovdjur sitter på hennes rygg. Det är nog bra om du släpper henne precis som du gjorde istället för att hålla i henne annars kan man lätt skada sig. Det är ju värre sen om hon gör detta med någon på ryggen.
:smirk:
Men lycka till!

Tack!!!
men snälla..........

fler tips o tankar................

mvhR

Någon gång under inridningen så hkommer "rodeoinslagen" mer eller mindre... Treåringarna här varväldigt civiliserade. Den ena tog det när vi skulle trava första gången, den andra mitt i första galoppen.

Det är bara bra att du låter henne "bocka av sig" lös men om hon blir för "studsig" på stället så driv gärna henne framåt ås att hon hela tiden går fram. Senare kommer hon börja bjuda fram och då slutar hon med de stora sprången. Dvs målet är att hon ska sluta bocka och gå fram på en smackning. Då behöver du bara smacka lite om hon börjar med dig på ryggen senare, slipper man en massa bråk och dragandes i munnen och en häst som börjar bocka av istadighet.

Alltså, låt henne fortsätta och försök sadla henne ofta så hon vänjer sig. Vissabehöver mer tid för att komma underfund med att sadeln är ok. Det är alltså inte alls fel att kanske sadla varannan dag och släppa henne i rundkorallen, bara bra tills hon vant sig.

Dessa rodeoinslag som du kallar det ska INTE komma under någon fas av vare sig inridningen eller senare heller. Det tyder på att något inte stämmer, antingen passar inte sadeln-den kanske trycker eller skaver, du har kanske gått för fort fram i träningen och inte vant henne steg för steg vid gjorden runt magen. Jag tycker du ska gå tillbaka ett par steg i hennes träning så hon dels blir bekväm med sadeln och att hon förknippar sadeln men bara positiva saker. Som det är nu så är det bara obehagligt för henne med sadeln och det är ju inte meningen.

Sadeltvång light. Du gör klokt i att försöka stävja det innan du sätetr dig på henne.

Jag VILL inte se rodeosprången alls, men jag anser det inte vara hela världen om en unghäst gör ett par bockar första gången den rör sig i högre farter med gjord. Men det ska vara en engångsföreteelse.

Det de reagerar på är oftast att det är något som trycker kring bröstkorgen och det känns obehagligt, dessutom så har vissa hästar mer kvara v instinkterna att bli av med rovdjur på ryggen. Men en rätt förberedd häst ska man kunna komma runt det utan hopp och skutt även om det inte är hela världen med en sådan gång.

Låt bli att släppa henne ett tag, sadla, gå en promenad med henne, beröm och sadla av. De kan stressa sig själva under rodeoserierna. Sen kan du (HJÄLM, VÄST och LÅNG LINA!!!) prova trava några steg vid hand med sadeln på, och om det går bra berömma och sadla på. Håll dig på inhägnat område bara, ha hjälm, väst, handskar och lång lina bara IFALL hon får fnatt.

har du resår på sadelgjorden, om inte, byt tills ådan. Ett annat sätt är att longera henne lite INNAN du sadlar, och lägga varm sadel på varm rygg. En lite tjockare, mysigare vojlock kan hjälpa med, men se till så du inte förlorar passformen på sadeln bara pga det.

Ett etablerat sadeltvång är INTE roligt, men dit ska det inte behöva gå.

Som sista utväg (om inte mina tips fungerar utan hon får fnatt ändå) så släpp henne där hon inte kan skada sig, och när hon fnattat klart jobba henne en stund, släpp igen och sen sadla av. Förhoppningen är att hon ska sluta känan behov av att fnatta.

Och så standardfrågorna:

1. Hur gammal är hästen.
2. Passar verkligen sadeln.
3. Är hästen verkligen korrekt förberedd för sadel

Tack snälla....

Tror faktiskt inte själv att det ska va så med dessa rodeosprång.

Hon är fyra år o sadeln passar,däremot kom jag på att hon blev rädd en gång när sadeln va löst spänd och kasande ner,det var efter detta som problemet blev värre...

Ska ta det lugnt o sadelvänja henne från början liksom,så att hon inte förknippar sadel o rundcoral med att springa runt o at nåt kan hända.OK.

mvhR

Varför måste du ha sadel när du ska rida in henne? Varför inte göra det så naturligt som möjligt?
När jag satt/red in min nuvarande kuse som det var problem med allt vad det gällde hantering (2,5 år hingst ohanterad, ledare....) Blev kallad problemhäst av NH instruktör som oxå tyckte att jag skulle ha koll på allt från marken inna jag satte mig på honom första gången. Han var inte alls rolig...
Men när det kom till ridningen så blev det en helt annan sak. Jag tog ut en tunna att stå på i paddocken sen hoppade jag upp o ner på hästen som i fråga endast hade grimma på sig. Detta blev helt naturligt för honom och den dagen när vi väl skulle gå framåt så var det ingen konstigt alls. Grimma o barbacka o själv för att göra det så odramatiskt som mjöligt för kusen. Funkade jätte bra!

Bara ett tips från mig!

Lycka till!

... Din häst har troligtvis begynnande sadeltvång....

Skaffa en rejäl fårskinns padd eller liknande att ha under sadeln och en sadelgjord av det gamla slaget.. en repgjord alltså... dessa är hur bra som helst enligt min uppfattning... den skall vara mjuk och inte gammal och urtvättad... de är billiga så ingen stor investering..
absolut inte någon elastisk gjord...

Dra sadeln hårt så den ligger still! Observera att du inte kan dra sadeln lika hårt med en sådan gjord som med en elastikgjord vilka är vansinniga ur den synvinkeln att folk drar hårt som rackarn, vilket de är tvugna till för annars rör sig sadeln då gjorden/resåren fjädrar..

Sedan skall du inte sitta på henne förrän hon går att tömköra i form med sadeln på... och hon är helt lugn, inga bocksprång alltså... det är inte värt att skada sig för att sitta på en häst som inte är tillräckligt grundjobbad...
I normala fall brukar mina unghästar få gå på släp i skogen med en lätt ryttare på parallelt med tömkörningen men då du har detta bock problemet avråder jag bestämt till alla ridning...

Liknande trådar

Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 561
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar