Inridning-böjt spår

Pathmaker

Trådstartare
Rubriken talar för tråden ;)

Hur gör man när man ska lära hästen gå i böjt spår? Exempelvis på volt :)

Ge mig förslag! Jag vet hur man rider det men vet inte hur jag ska lära hästen det :confused:
 
Sv: Inridning-böjt spår

jag longerade min tre åring en hel del och tömkörde mycket. Hon hade vanan inne att balansera upp sig själv på böjt spår sen red jag bara lite större volter och lite böjda spår över ridbanan (typ en oval). Går ju att göra det enkelt för sig, skritta på lång tygel så hästen får kroppen 'fri' att balansera sig utan att du stör. Det kommer efter rutin :)
 
Sv: Inridning-böjt spår

Jag vet inte om jag riktigt förstår frågan - Menar du att lära hästen böja sig i bålen?

En häst kan redan utföra allt vi gör uppsuttet, rent fysiskt, den ska "bara" lära sig att göra det balanserat med ryttare på också. Har du en stel och lite ovillig häst som inte är van att böja sig (=sträcka ut yttersidan och korta innersidan), så får du göra det så lätt för den som möjligt. Stora böjda spår, aldrig mindre än 20 metersvolter, och stora serpentiner över ridbanan. Du rider som på vilken häst som helst, ser till att den inte viker sig i halsen utan att den böjer bålen. Mjukt och fint. Beröm den.
 
Sv: Inridning-böjt spår

Aha är det så enkelt alltså ? :p Då prövar jag det :)

Min häst lär sig rätt så fort om man visar tydligt och rätt från början så det borde inte vara så krångligt ^^ (bara för att jag sa det nu så kommer det säkert krångla xD )
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp