Inridning, bocka?

Fia79

Trådstartare
Hej!
Jag tänkte fråga er som ridit in en del islandshästar hur ni upplevt att inridningen funkat?
Har ni låtit hästarna "bocka av sig" med sadel? Hur har de reagerat på sadeln och senare en människa på ryggen?
Är det många vars hästar bockat med sadeln och även med ryttaren på?

Jag upplever det vanligare bland andra hästraser men det är kanske lika vanligt bland islandshästar?

Har ni upplevt vuxna inridna islandshästar som bockar, är det mer regel än undantag?

Sv: Inridning, bocka?

Jag tror att det är vanligare bland andra hästraser att de bockar med ryttare. Vanligen har hästarna ont, tycker det är obehagligt med sadel och ryttare eller så är de väldigt pigga/busiga om det bockar. Jag har en sexåring som bockar och man busgalopperar!

Min fyraåring "sadeltämjde" jag genom att han fick nosa på den och sen la jag försiktigt på den och spände lite löst. Senare fick han springa med den och han reagerade inte alls.

Min häst bockade inte när han fick sadel på sig, han bara spände sig lite. Något litet glädjeskutt har han tagit med ryttare men inga ordentliga bocksprång.
Hans mamma som jag hade när hon var 15 till 19 år kunde också göra små klumpiga bockningar. De andra tre islandshästarna vi haft har inte bockat under ryttare/longering.

Jag har sett ett antal islandshästar som sprungit med sadel för första gången och de flesta har tagit det ganska lugnt. Ett sto som som treåring var mycket spänd (rusade runt men bockade inte) är fortfarande som sexåring sadelspänd men jag upplever att det är ovanligt hos islandshästar.

Jag kan inte minnas att min Kveikja en endaste gång reagerade med bocksprång över varken sadel eller ryttare vid inridning? O jag var inte överdrivet försiktig utan löslongerade med sadel på o hon sprang som vanligt.

Däremot kan både Andi o Kveikja glädjebocka rätt ofta faktiskt, både när de får fnatt i hagen och när man rider. Att de gör det när man rider tror jag inte betyder att vi sitter på utan det är bara deras sätt att de har roligt. Vår tredje häst Snöggur däremot bockar aldrig med ryttare o sällan i hagen, däremot är han en stegrar-häst istället...

Mina unghästar har alla glatt bockat runt i hagen, men det vill inte jag att de ska göra med sadel eller ryttare. Så jag har ju medvetet vant in dem vid detta på ett lugnt och sansat sätt så att de inte ska känna att de behöver försvara sig mot mina påhitt.

Sedan är klart att det har hänt att det blivit nåt glädjeskutt här och där, men det är rätt ovanligt med ryttare, mer stora galoppsprång och full fräs framåt.

Hej! Jag har ridit in en del vanliga hästar o ngr isl hästar.Tycker att det är bra om dom bockar av sej i lina innan man rider i början. Även om dom är lugna o orädda vill ju en del bocka lite när dom fattar galopp.Men jag tycker isl hästarna blir klara lite snabbare med det än tex araber, mina har varit väl förberedda o jag har inte haft problem när jag sitter på dom. Brukar sitta upp vid en lång uppförs backe med skog på sidorna,då blir det oxå lätt för ung hästen o fatta att han ska framåt.Har fått för mej att det är enklare med balansen när det är lite uppåt o att dom då har mindre lätt att bocka. :laugh:

mitt hbl jag hade bockade inget när han fick sadel på sig.. det beror ju på HUR man vänjer sadeln....Tar man in hästen som 3 åring pang släng på sadelnoch ut å longera bockar nog alla raser ska ni se=)

Jag har gjort som så att jag har använt fölet som gående sadelbock när jag har ridit stoet:D Av med saden och bara hängt den på fölet medans jag borstar av stoet=) Fölet står dör och luktar och tills lut äter den gräs och bryr sig inte alls..

Men Jorunn som var 3! år när jag köpte henne så gjorde jag samma sak.. hon fick vara en gående sadelbock... sen när vi var ute och gick så fick hon ha en sadel på sig.
När jag började spänna med gjord så fick hon stå på gången och jag började med att spänna mkt löst 1 hål sen klappa berömma sen 1 hål 5 minuter senare.. tog 30 minuter att spänna den första gången men då har jag en häst idag som inte bryr sig när sadeln kommer=)

Hon har aldrig bockat när jag longerat henne... inte med lina men löslongering så kan hon bocka runt=)

med eller utan sadel=)

Däremot så brukar unghäsatr komma i trotsåldern..lagom tills att man byggt upp alal muskler och de fr bra kondis och orkar bråka=)

Just nu är mitt sto inne i en jag vill inte period.. Precis nu när hon är musklad och i bra kondis... så jag är inte förvånad att de kommer.. har bara väntat på detta...

Men de är mer jag tänkte inte alls gå dit å nä jag tänker inte alls trava idag... ren och skär unghäst trots=)=)

Detta visar sig att hon ska backa.. gärna ner i stora djupa diken... stegra och bocka.. härligt värre... så fort man vänder hemmåt så går hon som en klocka hahahaha

Senast ändrad:

Men det är väl väldigt olika, genom åren har vi haft några unga hästar som varit under inridning. I starten finns väl sällan eller aldrig några bockningar, det verkar vara så nyfikna att de inte har tid med att bocka. Men efter tag så har det hänt att de provat att bocka vid valda tillfällen, och en häst som bodde hos oss ett tag var rena rama rodeohästen. Han bockade för alla moment under inridning, idag är han en väldigt trevlig herre som bara bockar av glädje i hagen.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 498
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar