Inridning... barbacka ?

urkella

Trådstartare
Ja är det någon smart idee ? Håller på leta efter en sadel för fullt till min 3 åring , och fick reda på att om jag provar ut en så tar det ca 2 månader innan jag får sadlen och känner att så länge vill jag inte vänta med inridningen :crazy:Min pålle är helt underbar att hålla på med, hoppar runt honom och hänger på honom när han står lös i paddocken, eller boxen utan problem, så tror ni det fungerar med att rida in barbacka ? eller tar dom skada av det ? Han är ingen häst som man isåfall kommer sitta på ryggraded utan han är väldigt muskulös naturligt.

19642612.jpg

Här ser man mer av ryggen

Sv: Inridning... barbacka ?

Jag rider helst in barbacka. Inget att fastna i :angel:

Självklart vänjs hästen vid sadel och att jag sitter i den, har aldrig varit några problem efter de vant sig att man sitter barbacka.

haha, ja det är lättare att åka i backen om inte annat :p men hur tar du dig upp första gången då ?

ohh shit vilken rygg! såg helfin ut. :love:
Klart du kan rida in din häst utan sadel. Var dock noga med att lära hästen gå med sadel ordentligt innan du hoppar upp, sen när du fått tag på en! annars blir det nog rodeo :angel:

Jag hade min sadelvan när jag red in henne barbacka. Så hon var van vid att ha något på ryggen. Dessutom reds hon mycket barbacka just för att slippa köpa en ny sadel var och varannan månad. Däremot köpte jag en sadel när hon var mer färdig i kroppen (dvs 3år senare)

Gick smidigt och dessutom så upplevde jag att hästen kände mer om man slappna av/var spänd i kroppen. Inte bara genom tyglarna.

ohh shit vilken rygg! såg helfin ut. :love:
Klart du kan rida in din häst utan sadel. Var dock noga med att lära hästen gå med sadel ordentligt innan du hoppar upp, sen när du fått tag på en! annars blir det nog rodeo :angel:

Ja han är inte omusklad iaf :D Han har haft sadel på sig innan jag köpte honom enligt förra ägaren, och han är väldigt cool av sog när jag studsat runt honom men man vet ju aldrig :p

ja, hur brukar man ta sig upp när man rider barbacka? Jag brukar i alla fall hoppa upp från en pall och klättra och klänga lite. Så vips är man uppe :)

haha :D så det är inte svårare :p

Jag sadelvande min innan jag hoppade upp, men första uppsittningen gjordes barbacka. Red även lite i skritt och trav dom första gångerna utan sadel. Gillar inte att ha massa saker att fastna i.

haha, ja det är lättare att åka i backen om inte annat :p men hur tar du dig upp första gången då ?

Hög pall, eller ja, en stor stadig fast pall är det. Den använder jag sen när jag börjar sitta upp med sadel också. Vill inte blanda in någon som ska lyfta och kan strula till saker.

jag hade nog inte vågat rida in utan sadel jag har typ ingen balans!! min treåring är ju rätt tunn än så länge så det är ju inte så skönt att rida barbacka precis! därimot så är ju hans mor väldigt bre både över rumpa och rygg så man sitter nästan i en fotölj! :rofl:
har du inte testat western sadel?

Ja :D

Hon är lite annorlunda - istället för att tycka det är obekvämt att någon sitter på ryggen utan sadel så tyckte hon det var obekvämt om någon satt med sadel :eek:

Körde länge med ursäkten "att inte ha något att fastna i" om någon frågade varför jag red barbacka på en unghäst.;)

Letar efter westernsadel, då det är vår inriktning, men där jag bor finns det inget utbud & vill inte slänga på honom en hööks eller börjes sadel. :crazy:

Myzan87: haha okey, vi slängde upp en 10 åring på honom igår och det var inga problem, sen hängde jag och sprattlade över honom och han stod bara och ville ha morötter :D så tror jag kommer våga rida in honom barbacka :)

Jag rider inte gärna in en häst helt barbacka, men har gjort det med hjälp av en rejäl barbackapad som en kompis sytt till mig.

Fördelar: Ingen sadel som sitter "fel"
Hästen slipper känna mina sittben
Min sits blev väldigt stadig i den paden vilket medförde att jag inte alls störde hästen på samma vis som om jag vinglat omkring i en sadel.

Nackdelar: Har inte hittat några än ;)

Så om du ska rida in barbacka, ta åtminstone en vojlock/schabrack med en gjord runt magen så du får lite stötdämpande samtidigt som hästen vänjer sig vid att något sitter runt magen.

/M

När jag var yngre red jag in en häst barbacka, mest p.g.a. att det inte fanns tillgång till sadel. Det är dock inget jag skulle göra idag.
Jag skrittar väldigt lite på nyinridna hästar och vill rida lätt i traven samt stå upp i galoppen . Däremot "sitta in" en häst, d.v.s. de första gångerna när man bara sitter på hästen eller skrittar ett litet varv skulle jag gott kunna göra barbacka.

haha :D så det är inte svårare :p

Nejdå.
Men det värsta du kan göra är att ta det luuuugnt och iiinte skrämma hästen. Då kommer det bli svårare att göra hästen van senare.
Utsätt hästen för lite grejer! Akta dig bara så den inte blir rädd, och blir den det, måste du fortsätta utsätta tills den stannar. DÅ slutar man genast och berömmer.
Om du är väldigt försiktig när du sitter upp, kan det bli stora problem bara du råkar vifta till med handen, efter ett tag.

Ja satt in min barbacka o bettlöst. Ju mindre som stör i början med en såpass "ny" grej desto bättre tyckte jag. Tills han kunde svänga lite i trav o var helt lugn med ryttare (typ 4-5 gånger?) körde vi så. Sedan sadlades och tränsades han när han skulle ridas "riktigt" längre fram på våren.

Jag tycker det är mkt lättare o sitta kvar bra och man ser från början till att hästen tar hand om ryttaren och inte göre dumma skutt osv. Ska han ridas efter en längre vila så rider jag alltid just barbacka o bettlöst med en fegrem runt halsen :)

Men själva ridningen gör jag med sadel o bett. Då vill jag snabbt att hästen hittar balans o sökning till bettet och för det krävs att man löser problemen framåt. Vid barbackaridning ligger vikten snarare på det motsatta - håll dig på mattan pålle och ta hand om matte.

Jag har ridit in en häst barbacka och det gick hur bra som helst. Men jag är inte så vig så jag hade en medhjälpare som hjälpte mej upp på ryggen i början, senare använde jag pall.

Vad jag vet är jag den enda i världen som lyckats bryta ett revben vid uppsitnning barbacka så viss varning utfärdas ;)

haha hur lyckades du bryta ett revben :eek::rofl:
Tvingade upp stallägaren på honom för några dar sen, hon är ca 20 cm kortare än mig och väger nog lika många kg mindre oxå :o:D Men hon kunde kravla sig upp på honom utan problem, han bara stod och tittade och undrade vad hon höll på med :love: Så snart vågar nog jag mig upp oxå :p han ska även ridas in bettlöst :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka