Inridning av kallblod!

T

Tooveee

Nån som har tips för att rida in ett 4årigt kallblodssto? :) Har blivit riden 1gång på gården med sadel och träns, dock sutten på 6gånger barbacka. Är startad 3gånger på travet och tränas egentligen bara för det men då ägaren tycker att hon skulle behöva lite omväxling, dv.s ridning, tänker jag försöka börja rida in henne lite smått. :bump:
Hon är LIVRÄDD för skänklarna, men jag har endast petat lite försiktigt i sidorna på henne, och har 0 balans i ryggen då hon som går väldigt osäkert och det känns som om hon kommer falla ihop när som helst. Jag är 160lång och väger kring 50kg, är det för mycket för henne? :crazy: Hon är 155hög ungefär! :)

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Inridning av kallblod!

Nej det är inte för stor vikt. Men det gäller att inte gå för fort fram. Du kan börja med att vänja vid att ha alla möjliga och omöjliga saker på ryggen när ni promenerar. Se till att hon inte blir rädd, börjar de skygga skrämmer de sig självade små rackarna. Du får ha nån annan som hjälp när hon är trygg med att du vickar och rör på saker som är på ryggen och hänga korta stunder när den är i trygg miljö. Det är jättekonstigt och svårt för dem att bära i början. Se till att du kan hänga och klappa med armarna över allt på hästen innan du sitter upp ordenligt. Hjälm och medhjälpare varje gång!

Nej det är inte för stor vikt. Men det gäller att inte gå för fort fram. Du kan börja med att vänja vid att ha alla möjliga och omöjliga saker på ryggen när ni promenerar. Se till att hon inte blir rädd, börjar de skygga skrämmer de sig självade små rackarna. Du får ha nån annan som hjälp när hon är trygg med att du vickar och rör på saker som är på ryggen och hänga korta stunder när den är i trygg miljö. Det är jättekonstigt och svårt för dem att bära i början. Se till att du kan hänga och klappa med armarna över allt på hästen innan du sitter upp ordenligt. Hjälm och medhjälpare varje gång!

Okej vad bra! :)
t.ex en sadel utan stigbyglar? Mjo jag kommer isåfall ha hjälp av ägaren. Jag kan ta på henne överallt och så men det är just det där med balansen. Men hon lär ju förstå efter ett tag! :)

Jo sadel måste hon vänja sig vid. Sen är det bra att vänja med sigbyglarna också, det där med saker som rör sig mot sidorna kan vara läskigt. Vänj också vid att tex stå på pallar när du borstar i stallgången så du rör dig och låter lite högt upp på sidorna och luter dig och har dig över ryggen. Ta det lugnt! Hellre ta några veckor extra än att hästen blir rädd och skenar, då är det skitsvårt att få tillbaka förtroendet för såna övningar. ;)

Så kan man typ gå på en promenad med sadel och träns på? :)

Liknande trådar

R
Hoppning hejsan. allt är en lång historia, men får lov att göar den så kort som möjligt. jag fick hem min häst i september förra året, då var...
Svar
12
· Visningar
1 453
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama