Inridning av bruksnordishingst

lynxlady

Trådstartare
Ja just det.. :D Han är snart 3, ska köras och har än så länge blivit tömkörd och haft loksele på. Är svättig och rel. ohanterad.. I går hade vi sadel på och longerade. Min väninna gick på utsidan och hjälpte till att hålla ut honom ibland samt bromsa vid "ptrooo". Vi övar bara kommandon nu, start och stopp, i tio minuter( inkl. sadling osv.). Min shettisvalack är sällskap vid sidan då hingsten är så osäker. Det känns som att vi bör fortsätta så här rätt många ggr till.. De ska bygga en rundcorrall. Mer idéer, ni som ridit in själva? Jag har varit hjälpreda mycket men aldrig bestämt själv om man säger..:grin: Men när detta funkar med start o stopp och volten, även i trav, tänkte jag börja tynga litegrann i stigbyglarna. Sen blir det successivt ju längre vi kommer så klart, men förtroendeövingar då? Nån med tips?:bump:

Sv: Inridning av bruksnordishingst

Jag hade definitivt väntat ett år med inridningen.
Kallblod är i regel senare i utvecklingen, så hästen mår bara bra av det dröjer med att bära ryttare på ryggen.
Vanlig hantering från marken, lätt longering, eventuell inkörning kan påbörjas ändå.

Mitt ena kallblodstravarsto blev inriden när hon var 2,5 år gammal. Ett år senare kom hon till oss, och hon såg ut som en tvååring. Så omusklad och outvecklad var hon, ingen balans i kroppen och hon skadade sig stup i kvarten. Nu har hon fått växa i lugn och ro och har fyllt fem. Hon har växt ikapp överbyggnaden (som rörde sig om en decimeter) och har blivit längre i ryggen. Vi har bara jobbat lite från marken med inlongering på akademiskt vis, och hon har fått gå en liten stund med lätt ryttare på ryggen. I höst blir det mer allvar, men nu vet vi att hästen är redo för det.

Immer

Jag håller väl inte riktigt med där. Visst går det att rida in en tråring MEN man ska ta det ganska lugnt. Inte träna hårt varje dag utan lätta turer ut i naturen o samhället för miljöträning. Ju mer konstiga saker de får titta på ju bättre blir det när de sen är 4 o 5 o verkligen kan börja tränas...

*svarar båda*

Alltså vi linar honom, och han ska få prova en lättare person (med erfarenhet) på ryggen. Sen ska han vila och fundera över saken. Sen fortsätter de med körningen. Och så vidare.. Blir inte direkt hårdridning nu.. Vi håller inte på med liningen mer än max 10 minuter.

Det skulle förresten stå "skvättig" och inte "svättig" där nere.. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka