Inridning av äldre häst

L

Lina_hemi

Hej!
Tänkte ställa några frågor..
Har erfarenhet av att rida in hästar i "normal" ålder (2½-4 år), nu har jag lånat hem ett 10 årigt halvblodssto till avel. Hon är inte inriden, men upp till mig om jag vill göra det eller inte.
Tänkte göra ett försök eftersom jag tycker om att utbilda hästar och att detta stoet är lite av uppfödare så är min tanke att om jag rider in denna hästen så kan ägaren erbjuda fler (yngre) hästar till mig att ta emot för inridning.
Stoet har varit på gång att bli inriden innan, de kom så långt att de hade ngn som hängde på henne, sedan skada hon sig i hagen och har stått/avlat sedan dess.
Är det ngt som skiljer inridning av ung resp äldre häst?
Vad iaf?

Sv: Inridning av äldre häst

Jag upplever det som lättare med en äldre häst, i alla fall om den är normalhanterad. Den är van att man är och pysslar lite överallt på den och förhoppningsvis reagerar den inte så mycket över att få något spänt runt magen osv.

Annars är det nog samma som på en yngre häst.

Lycka till! :)

Det är väl både och.

Lättar för att precis som sassiball sa att hästen är van vid att bli petad på.
Svårare då de har mer muskler och bättre balans än en unghäst om den tex inte vill samarbeta.

Men de gånger jag har gjort det så har jag gjort på exakt samma sätt.

jag red in ett sexton arigt fd. avelsto for nagra ar sedan, det var val lite som blandrastik sager, enkelt och fa henne att accceptera sadel, och trans tomkorning osv, och sitta upp var inga som helst problem, men hennes balans har aldrig riktigt blivit bra, och hon har haft svarare for sig att jobba ratt, mycket mera undanflykter, droppar garna bakom kontakt, eller sticker upp huvudet i luften, mer egen vilja och kan vara jatte knepig att "komma at" sen ar det ju svart att veta om hon skulle ha haft samma problem om hon var inriden ynger ocksa, hon har en ratt knepig personlighet over lag..:angel: men hon ar en fantastisk skogs mulle hast och that's that

det ar val kanske svarare att motivera for en aldre dam varfor hon skall rora sig pa ett visst satt om man har rort sig pa sitt "eget" satt i 16 ar och kan inte se nat fel i det:angel:...

sen har jag ocksa haft mer problem med senor och ligament, dom har ju inte starkts fran ung alder sa att saga sa man far vara valdigt forsiktig med for mjukt underlag eller for hart underlag osv..igen kan ju vara sa att det skulle ha varit mer problem aven om hon varit ung och inriden da...

Tycker att det är svårare med en äldre häst.

De har mer egna befästa åsikter om hur saker ska gå till och är svårare att få med på förändringar. Dock kan det vara olika från individ till individ.

Det är ofta lättare med hanteringen och uppsittning osv. men tänk på att en äldre häst är starkare i kroppen och mer balanserad och det kan vara en nackdel om dom blir busiga. En unghäst kan man manövrera ganska lätt genom att sätta dom lite ur balans när bockningarna kommer.

Ta det lungt och hoppa inte över något bara för att hon är äldre så ska det nog gå bra! =)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka