Inridning av 4,5 åring!

K

Kissan

Hej!

Har haft min unghäst i ca 2,5 månader nu och jag har ridit på honom ca 7-8 gånger. Han är inte inriden sedan tidigare pga diverse skador. Han är väl hanterad och jag har tömkört väldigt mycket. Han är väldigt duktig från backen och lyssnar bra på mina signaler, även om framåtbjudningen är lite ojämn...:crazy: Saken är den att när jag sitter på honom blir han väldigt osäker och växlar mellan att inte gå fram alls och skjuta rygg och bocka som en rodeohäst:angel: Sadeln har inte passat optimalt och har glidit fram, kan det vara det som gör att han bockar? En ny sadel ska införskaffas snarast.

Så nu till den egentliga frågan, hur mycket kan man kräva av en oinriden 4,5 åring? Hur ska man säga till honom utan att bli hård mot honom? Skulle ni rekomendera att rida i ridhus först eller ute i naturen (jag har såklart medhjälpare)?

Mycket frågor, men tacksam för svar:)

//Kissan

Sv: Inridning av 4,5 åring!

Låter som att sadeln klämmer och gör ont, rid inte igen förrän en ny är utprovad och du klämt igenom ryggen så du vet att det inte gör ont.

Hur har du lärt in framåtdrivande hjälper? Kläm inte åt med skänklarna från början, utan använd de ljud du använder från marken när du tömkör, och fasa in skänklarna senare. Och ha gärna ledare som leder hästen så du på ryggen kan hålla låg profil. Gör inget som får honom att börja härja, till exmeple rida lätt för flaxigt när du börjar trava, utan sitt i en mjuk trepunktsits. Ovanor är svåra att bryta när de väl kommer, tro mig.:crazy:

Tänk på att du inte kan kräva något han inte vet. Skritta ut med draghjälp av en annan häst och var mjuk och trevlig så blir ridningen posistiv istället för obehaglig.

Han kan kommandon för skritt, trav, galopp, halt, öka och minska. Dessa är speciella ljud. Jag har inte ridit honom alls sedan vi upptäckte att sadel låg så dåligt, för jag tycker att även om jag bara skulle skritta några varv i den så känns det som det inte ger något mer än obehag...

Jag tycker också det känns som om man ska börja i naturen, det känns som om det är mest naturligt för hästarna.

Detta är den första hästen som jag rider in, så därför känner man sig ganska osäker även om man har mycket kunnig hjälp osv. Men jag ska komma ihåg dina tips och försöka använda mig av dom så mycket som möjligt:D

Det låter precis som vår 3-åring. (se tråd om 3-årstest.) Antingen springer hon framåt glatt eller står hon stilla och tjurar. Vår går fram mycket bra i skogen så det kan jag rekommendera. Om du har möjlighet så ha draghjälp av en lugn och trygg medryttarhäst. Där går hon upp och ner i backar och travar och galopperar snällt efter den andra hästen. Ibland byter vi så att hon ska gå först och det har hon inget emot. Någon gång kan hon se något "äckligt" och stannar och då får den gamle gå före och hon följer med.

Det ska jag verkligen pröva! Han är verkligen världens snällaste häst, så när han bockar eller blir seg gör han det inte av ovillja, utan därför att han blir väldigt osäker, så då hjälper det nog att ha en veteran med som lite hjälp:D

Tycker Heidi maria hade bra nagra bra rad. Kan vara sadeln som klammer, eller nagot i din sits, tex dina overskanklar som inte fjadrar med hans rorelser ordentligt.

Det brukar vara en otroligt bra hjalp att ha jobbat med tomkorning innan. Ett tips ar att lata nagon annan tomkora da du sitter pa ryggen (eller du tomkora nar nagon annan sitter pa ryggen).

Jag vet att det finns olika asikter om huruvida man ska rida ut i skogen med en unghast eller om man ska borja pa banan. Jag ser det som en sakerhets risk att rida ut i skogen med en outbildad, oerfaren hast, aven med medryttarhast. Jag skulle borja med att tomkora i skogen och borja med ridningen pa banan. Nar det kanns tryggt och lugnt pa banan och kommunikationen funkar, dvs nar du vet att du kan hantera hasten aven om nagot oforutsett hander, da ar det dags att borja ge sig ut pa sma uppsuttna skogsturer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka