Jag har en 4 årig valack som är under inridning, eller han kan ridas i alla gångarter vid det här laget och är väldigt lugn och trygg, så är under "vidareutbildningen" nu. MEN han är väldig stel i högersidan och kan knappt ställa inåt, vanligen går han ständigt lite vänsterställd. Han har även stora problem med att fatta höger galopp, och gå i form. Jag har ridit in flera hästar förut, och de har liksom naturligt börjat söka sig neråt och gå i form allt eftersom så har inte behövt jobba så mycket för det. Jag har inte bråttom och vet att det tar olika lång tid för olika hästar, men jag tar gärna emot tips på hur jag kan jobba högersidan, höger galopp osv.
I dagsläget försöker jag rida som att jag rider i höger varv, fast i vänster varv, dvs ställer lätt utåt i vänster varv. försöker stärka upp högersidan, och då kanske galoppen kommer på köpet?
Han tar galoppfattningen direkt, men fattar fel galopp, och han förstår ju inte vad han gör för fel stackarn, han gör ju sitt bästa.
I dagsläget försöker jag rida som att jag rider i höger varv, fast i vänster varv, dvs ställer lätt utåt i vänster varv. försöker stärka upp högersidan, och då kanske galoppen kommer på köpet?
Han tar galoppfattningen direkt, men fattar fel galopp, och han förstår ju inte vad han gör för fel stackarn, han gör ju sitt bästa.