Inriding - svag högersida

Agneswi

Trådstartare
Jag har en 4 årig valack som är under inridning, eller han kan ridas i alla gångarter vid det här laget och är väldigt lugn och trygg, så är under "vidareutbildningen" nu. MEN han är väldig stel i högersidan och kan knappt ställa inåt, vanligen går han ständigt lite vänsterställd. Han har även stora problem med att fatta höger galopp, och gå i form. Jag har ridit in flera hästar förut, och de har liksom naturligt börjat söka sig neråt och gå i form allt eftersom så har inte behövt jobba så mycket för det. Jag har inte bråttom och vet att det tar olika lång tid för olika hästar, men jag tar gärna emot tips på hur jag kan jobba högersidan, höger galopp osv.

I dagsläget försöker jag rida som att jag rider i höger varv, fast i vänster varv, dvs ställer lätt utåt i vänster varv. försöker stärka upp högersidan, och då kanske galoppen kommer på köpet?
Han tar galoppfattningen direkt, men fattar fel galopp, och han förstår ju inte vad han gör för fel stackarn, han gör ju sitt bästa.

Det här låter ungefär som 7-åringen jag rider :p Hans ägare köpte han som oinriden, knappt hanterad 5-åring och jag började hjälpa till med honom när han var inskrittad och lite travad. Det var första gången jag stötte på en häst som bokstavligt var stel som en planka. Helt stum i vänster sida men bättre i höger. Orkade inte gå på volt knappt i trav. Galopp var jobbigt nog rakt fram men fattade alltid rätt. Brydde mig inte om formen precis som du utan tänkte att den kommer med tiden liksom att vi skulle jobba bort stelheten. Red väl i 5 månader och stelheten blev något bättre samtidigt som styrkan och konditionen kom men inget sökande i rätt form. Longerade med halsförlängare men han sket i den och sprang som vanligt. Försökte några gånger med inspänningstyglar vilket var samma visa. Dock började han någon kort stund söka sig neråt ibland efter 4,5 månad. Efter 5 månader blev han halt viket visade sig bero på att han brutit gaffelbenen som föl och att det fått läka ihop själv (och då musklade han sig ju tokigt). Han opererades, skrittades igång och kunde ridas normalt i oktober förra året. Nu när han åkte till betet är han normalstel i sidorna, går inte längre rak i en volt och söker sig självmant i form större delen av passen. Formen kom ju böjligare han blev och vi har nött volter i olika storlekar, serpentiner, åttor osv. Att rida öppna har också hjälpt oss liksom tömkörning :) Att han ska vara rakställd och inte alltid lätt ställd åt höger har vi också tränat på. I vintras fick jag tipset av min ridlärare att jag skulle rida den öppna delen av en 20m volt med han rakställd då han ju var rätt oböjlig och alltid lite högerställd. Så mitt tips är att variera arbetet och ge det tid. Det släpper så småningom, men det går inte på en handvändning.

Jag har en 4 årig valack som är under inridning, eller han kan ridas i alla gångarter vid det här laget och är väldigt lugn och trygg, så är under "vidareutbildningen" nu. MEN han är väldig stel i högersidan och kan knappt ställa inåt, vanligen går han ständigt lite vänsterställd. Han har även stora problem med att fatta höger galopp, och gå i form. Jag har ridit in flera hästar förut, och de har liksom naturligt börjat söka sig neråt och gå i form allt eftersom så har inte behövt jobba så mycket för det. Jag har inte bråttom och vet att det tar olika lång tid för olika hästar, men jag tar gärna emot tips på hur jag kan jobba högersidan, höger galopp osv.

I dagsläget försöker jag rida som att jag rider i höger varv, fast i vänster varv, dvs ställer lätt utåt i vänster varv. försöker stärka upp högersidan, och då kanske galoppen kommer på köpet?
Han tar galoppfattningen direkt, men fattar fel galopp, och han förstår ju inte vad han gör för fel stackarn, han gör ju sitt bästa.

Varför är hästen stel? Det är den viktigaste frågan.
IOM att den är 4 år ska den inte vara stel om den inte är sjuk/skadad.

Däremot kan de spänna muskulaturen då de är i obalans. Och det är ju inget som är ovanligt att unga och gröna hästar är.

Alltså: är den frisk hade jag satsat på balansproblematik. Jag hade satsat på att hjälpa den balansera sig. Då kommer den släppa spänningarna och då kunna släppa till i form.

Han är till synes frisk, men har tänkt ta ut någon som kan känna igenom honom så att han inte har några låsningar eller liknande. Stel är väl kanske fel ordval av mig, svag kanske passar bättre!

Oj jag hoppas inte att han har råkat sig så illa! Vi har fött upp honom själva, så borde kanske märkt om något sånt hänt? Får kanske göra en ordentlig genomgång med vet. eller equiterapeut så det inte är något sånt dumt!:crazy:

Oj jag hoppas inte att han har råkat sig så illa! Vi har fött upp honom själva, så borde kanske märkt om något sånt hänt? Får kanske göra en ordentlig genomgång med vet. eller equiterapeut så det inte är något sånt dumt!:crazy:
Jag skulle absolut börja med en koll hos veterinär, så man vet om svagheten beror på smärta eller annat.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har köpt en Islandshäst för några månader sen som jag innan varit medryttare på. Vi har nästan bara ridit ut då hon är tant nu...
Svar
4
· Visningar
865
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 305
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar