inriden vid 3 år

Hambo

Trådstartare
Läste en annons 4-åring riden i 6 månader.......!
Alltså inte inridning påbörjad eller så utan RIDEN i 6 mån
Vad tycker ni om det ?

Hej från hambo

Sv: inriden vid 3 år

Det är lite svårt att bedöma det av att endast läsa ditt inlägg, men om hästen har visats så är det inte så konstigt.
Mycket beror också på om hästen är mogen eller ej, kanske att det låter som om den är lite tidig.

Läste en annons 4-åring riden i 6 månader.......!
Alltså inte inridning påbörjad eller så utan RIDEN i 6 mån
Vad tycker ni om det ?

Hej från hambo

En tjej jag känner var o kollade på en häst, han var 4 år och var riden stenhårt och de hade redan börjat träna pass på honom :crazy:
Inte så smart kanske om man vill ha en hållbar häst...

Hur menar du med "stenhårt"? Är det långa och kondiskrävande pass och en dyngsur häst efteråt, eller är det en ryttare som rider korta pass med hög precision och klart krav på hästens gensvar?

Det här är en fråga som är GRYMT svår att diskutera hypotetiskt, det är därför jag frågar. Jag har också sett hästar som ledigt haft separarerade gångarter ett par månader in i inridningen, och då kan man t ex inte snacka töltsättning.

Och rider du in hästen på våren då den fyller fyra, så kan man hinna med 6 månader innan hästen fyller fem :coo:
så det är inte alls säkert att det är helt uppåt väggarna. Det krävs fler kriterier för att ens kunna göra ett personligt ställningstagande tycker jag.

Den behöver inte alls vara inriden som treåring! Jag red t.ex. in min häst samma år som han fyllde fyra. Satt på honom första gångerna i maj-juni, så i december var han faktiskt RIDEN gott och väl sex månader....

Jag anser nog att man måste se hästen och veta hur den rids för att ha en åsikt om detta. En del hästar tål mycket väl att ridas in tidigt det år de fyller fyra, medan andra är lite senare i utvecklingen och kanske inte ens skall påbörjas innan de är fem....

Hur menar du med "stenhårt"? Är det långa och kondiskrävande pass och en dyngsur häst efteråt, eller är det en ryttare som rider korta pass med hög precision och klart krav på hästens gensvar?

Jag var inte själv där och såg hästen utan det var hon tjejen som berättade att han blev riden stenhårt (tävlingskondition), alltså han låg i hårdträning och skulle säljas som tävlingshäst för iaf en 90.000...
Dessutom skröt de om att han tränades i pass flera ggr i veckan och att han skulle kunna tävla femgång.
Personligen tycker jag det är lite väl tidigt att hårdträna en såpass ung häst och framförallt att
passträna en så ung och ofärdig häst.

Låt hästen få vara häst och leka av sig ett par år så får man en mkt mer pigg, glad & hållbar häst, det tror iaf jag!

Hej!

Jag köpte en valack i mars, han är nu 7 år, Jag pratade med tjejen som hade honom innan den jag köpte honom av, hon sa att han blivit inriden väldigt tidigt och hårt, vilket sätt vet inte jag, men det ledde tydligen till spatt som tack och lov är utläkt och han är en kanonhäst.

....men man kan säkert rida in en 3-åring också om man tar det väldigt lugnt, jag köpte en 3-åring nu i september, han är väldigt kraftigt byggd och stabil, säljaren sa att han kunde börja ridas in i december-januari, men jag bill inte stressa, jag kommer ta det väldigt lugnt, promenera mycket med honom och lägga sadel och sätta på träns i lugn och fin takt, han måste ju tycka det är kul, det är annars lätt att det kan bli en problemhäst tror jag.

Jag gick i köparfunderingar på ett sto som också fick spatt pga för hård träning i ung ålder.
(Visst hon hade förmodligen fått det ändå, men inte vid 6-7 års ålder...)
Tänk bara på att bara för att spatten är "utläkt" så är den inte borta, du får räkna med att hästen kan bli halt och dålig så småningom tyvärr... Viss vissa spatthästar kan leva bra i många år och andra blir så dåliga att de måsta tas bort tidigt :(
Oron man känner för att hästen kanske är stel o dålig, den orkade iaf inte jag med så jag beslöt mig för att låta bli köpet trots att hon var en kanonhäst för en billig peng...

Här måste jag dessvärre hålla med dig, spatt hade med största sannolikhet dykt upp förr eller senare, att den kommer på så unga hästar kan just bero på att de ridits in för hårt. Spatt är en genetisk försvagning, sen kan den säkert te sig olika också beroende på vilka förutsättningar som har varit.
En annan orsak som man vet kan framkalla spatt, är en felaktig skoning. Men grunden för det torde ändå förekommas av ett genetiskt anlag, alltså att hästen har en ökad risk för åkomman.

Sen kan man ju fundera på vad säljaren definierar som RIDEN.
Kan ju vara att dottern på fem år brukar rida till och från hagen :crazy:

Här måste jag dessvärre hålla med dig, spatt hade med största sannolikhet dykt upp förr eller senare, att den kommer på så unga hästar kan just bero på att de ridits in för hårt. Spatt är en genetisk försvagning, sen kan den säkert te sig olika också beroende på vilka förutsättningar som har varit.
En annan orsak som man vet kan framkalla spatt, är en felaktig skoning. Men grunden för det torde ändå förekommas av ett genetiskt anlag, alltså att hästen har en ökad risk för åkomman.

Jo, du och många andra hjälpte mig faktiskt att avstå.
Man VILL ju så gärna tro att min häst kommer inte bli dålig, hon kommer vara frisk i många år men sen så kanske det inte blir så.

Hon går nu som promenadhäst på en mindre gård i Norge och har det fint, de skall även ta föl på henne (vet inte hur smart det är men...) Hon får iaf ett fint liv nu :)

Nu har jag själv hittat en annan frisk häst och det känns MYCKET tryggare att veta att han faktiskt är frisk och fin även om han kostar mer så är det absolut värt det.

det låter väl rätt tidigt för en islänning?! som flera andra har sagtr är det ju svårt att veta exakt vad de har gjort med hästen när de ridit den, det är skillnad om de har suttit på den och skrittat omkring lite eller om de har påbörjat utbildningen...

*delvis kl*

Som sagt, det beror på vad man menar med riden. När min kille fyller 4 kommer han att vara "riden" i minst ett halvår.
Under hans tredje år (c:a från februari till augusti) Satt jag på honom sisådär tre gånger. Sadel och tränsvänjde honom, gick promenader.
Nu rids han 1-2 ggr i veckan. Han är född 2004 och fyller alltså fyra nästa år.
Han är välväxt och mogen och rids mycket lungt, skritt och trav i unghästform, galopperar en långsida ibland.
I början på våren ska han åka till en tränare en månad, sen får han vila till hösten, då han är 4½. Då börjar vi träna.

Den här hästen fungerar det kanon med, vissa gör det inte det. Det beror på ryttare, häst och hur den rids, så enkelt är det.

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
697
Senast: Snurrfia
·
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: WildWilma
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka