inriden men inte så utbildad!?

P

petrispuck

Har fått möjlighet att rida ett fyraårigt varmblod, ska inte startas i trav, utan bara gå som ridhäst.
hon är inriden. men det känns inte som att hon kan så mkt.
några tips om hur jag skall jobba med henne, att gå för en instruktör är inte möjligt just nu.

galoppen känns nästan omöjlig just nu.:confused:

Sv: inriden men inte så utbildad!?

petrispuck skrev:
Har fått möjlighet att rida ett fyraårigt varmblod, ska inte startas i trav, utan bara gå som ridhäst.
hon är inriden. men det känns inte som att hon kan så mkt.
några tips om hur jag skall jobba med henne, att gå för en instruktör är inte möjligt just nu.

galoppen känns nästan omöjlig just nu.:confused:

Hejsan!

Jag skulle vilja veta vad du menar med att hon är inriden? Betyder det insutten? eller kan hon skänklar, framåt, sidförande, bakåt? Går hon i "rätt" form? D.v.s. söker sig mot bettet och vill gå framåt? Eller går hon bara uppåt och försöker komma bort från bettet?
Skall hon inte gå på travet så är det bara att börja utbilda.
Har själv köpt en 4 åring direkt från travtränaren. Han var insutten men outbildad. Har börjat lära honom att söka sig framåt-nedåt (han är ju van att gå uppkäkad) flytta sig för skänklarna och börjat löshoppa. Här gäller det att inte stressa fram eftersom det handlar om att lära om. Galoppen tänker jag börja med utomhus, i farten, så att säga och sedan när han blir starkare, börja med galoppen i padocken.

Mvh Myy
http://home.rixtele.com/~myysdjur

Hon är så pass inriden så att hon lyssnar på skänklar och går ok på bettet, men jag har lite svårt att få henne att söka sig neråt, lirkar men hon verkar inte förstå.
sen har hon för tillfället ett rakt gummi bett, och det tuggas det på konstant, bättre att byta till stål då?

Jag tycker itne du ska tänka på galoppen alls mycket... försök öva mycket halter igång sättning,, o sånt där.. tråckla inte med bettet.. hålla så du har kontakt med munnen.. men låt henne söka sig neråt.. hon ska komma till dig när hon vill inte tvärtom.. :P..
sen tycker jag att du ska byta bett.. till ett tvådelat... för ett rakt gummibett.. är så pass skarpt.. och det är inte särskillt snällt. .. jag har själv ett rakt gummibett.. som jag hittat .. fick det med hästen vi köpte, har frågat om jag ska använda det.. men får direkt svaret nej för att det är för skarpt..
lycka till.. o glöm inte att hitta ett band mellan er.. men låt henne söka sig ner på bettet..

/Miica

petrispuck skrev:
Hon är så pass inriden så att hon lyssnar på skänklar och går ok på bettet, men jag har lite svårt att få henne att söka sig neråt, lirkar men hon verkar inte förstå.
sen har hon för tillfället ett rakt gummi bett, och det tuggas det på konstant, bättre att byta till stål då?

Hejsan!

Okej, det är en bra början att hon vet vad skänklarna är. Det här med bett är en viktig detalj som många har olika åsikter om. Min åsikt är att raka bett oftast är mildare än tvådelade. Detta eftersom det inte blir någon "nypeffekt" på bettet. Vill man rida med delat bett så skulle jag rekomendera ett tredelat tränsbett. Det ligger oftast bättre i hästens mun än det tvådelade och det har flera brytpunkter som gör att det kan forma sig efter hästens mun på ett skonsammare sätt. Materialet i bettet spelar roll. Med ett metallbett så blir det mindre friktion än ett bett i läder, plast eller gummi, vilket innebär att metallbetten ur den synvinkeln är mildare. Många hästar trivs dock bra på ett bett som är lite "tuggvänligt", så om din häst gillar sitt gummibett så ser jag ingen anledning till att byta. Var dock noga med att bettet är helt och inte har/får vassa kanter, om hon nu gillar att tugga på det.
För att få hästen att söka sig nerår-framåt så måste hon vilja gå framåt och söka sig mot bettet. Öka drivningen samtidigt som du gör en halvhalt och lirkar på bettet. Kanske är det lättast att börja på voltspåret eller i skogen, där du har naturlig bjudning. Din lilla häst kommer troligtvis att söka sig framåt-uppåt, om hon har gått på travet, varför det är viktigt att inte hålla emot utan ge efter då hon är inne på felspår. Jag vet att det låter bakvänt men är hon körd på travet så letar hon förmodligen efter stödet och hittar hon det inte uppåt så kommer hon att söka sig ner mot stödet. Visa med ledande, tydliga tygeltag vart du vill att hon skall gå. Börja i skritten om det är lättast. Blev du klok på detta? Vill du ha flera råd?

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama