inridas vid 2år

sara_18

Trådstartare
Hejsan, har en liten fundering ang rida in unghäst.
Har en kompis som brukar hoppa upp på sin unghäst i hagen, visst den är jätte snäll å allt men ja tänkte om det är lite oseriöst å flänga runt i hagen bara utan större träning innan? Ingen longering eller tömkörning. Häromdagen skröt hon om att hon galopperat på den, men kan man störa en häst när den är så pass ung å ingen större träning utan bara upp å fläng i hagen?
Dessutom har hästen haft strålbensinflamation eller nå liknande och vart jätte halt som väldigt liten, bör man inte tar de sagta då?
Men hon mena på att hästen har inte har vart halt på 8månader och inte rådfrågat med vetrinären:crazy: Jag personligen skulle nog inte våga rida utan att först kollat me vet. om hästen är frisk och utan start träning. Vad tycker ni man ska göra? Ska man låta henne rida hästen som hon vill eller ska man ge lite schysta pikar att hon går fram för snabbt?
Vet de fanns en tidigare tråd om inridning men detta e lite mer "personligt" eller va man ska säga. :)
Tacksam för svar

Sv: inridas vid 2år

Hejsan, har en liten fundering ang rida in unghäst.
Har en kompis som brukar hoppa upp på sin unghäst i hagen, visst den är jätte snäll å allt men ja tänkte om det är lite oseriöst å flänga runt i hagen bara utan större träning innan? Ingen longering eller tömkörning. Häromdagen skröt hon om att hon galopperat på den, men kan man störa en häst när den är så pass ung å ingen större träning utan bara upp å fläng i hagen?
Dessutom har hästen haft strålbensinflamation eller nå liknande och vart jätte halt som väldigt liten, bör man inte tar de sagta då?
Men hon mena på att hästen har inte har vart halt på 8månader och inte rådfrågat med vetrinären:crazy: Jag personligen skulle nog inte våga rida utan att först kollat me vet. om hästen är frisk och utan start träning. Vad tycker ni man ska göra? Ska man låta henne rida hästen som hon vill eller ska man ge lite schysta pikar att hon går fram för snabbt?
Vet de fanns en tidigare tråd om inridning men detta e lite mer "personligt" eller va man ska säga. :)
Tacksam för svar

Jag hade först och främst kollat med veterinär så att allt med hästen är ok och jag tycker INTE det är ok att flänga runt i hagen på en tvååring....det är nära på katastrof eftersom hästen inte är färdigväxt och varken redo i skelett eller muskler att ridas runt på så där utan sadel eller något som fördelar vikten....En tvååring vänjer man föriktigt vid sadel och kan i bästa fall hänga lite smått på och tömköra och miljöträna. Tycker den där människan uppför sig oansvarigt och rent idiotiskt och borde inte ha en unghäst alls. Jag har en treåring och han rider jag mycket försiktigt och korta svängar på.....och inte så många pass i veckan...blir arg när jag hör hur en del människor kan vara. Den där människan riskerar att både förstöra unghästen psykiskt...(den kan bli skrämd eller uppleva obehag och stress) och fysiskt (eftersom den som sagt inte är redo för detta i sin kropp)..:eek: Ta henne i hampan!!!!

Jo ja tycer de e hemskt de hon gör, jag och min syster ga henne lite pikar igår att ska du inte ta den lugnt men då garva hon bara, sen håller hon på å säljes sin vuxna häst och de förstår ja inte för den är ju bättre än unghästen å de sa vi också men hon tyckte inte de va de. Men ja ska försöka prata me henne å säga åt henne att gå promenader istället, för det kan väl va roligt för en liten polle?

Okej.

Ja i vilket fall som helst låter det ju inte alls bra elr snällt emot hästen. Och hon borde inte skratta bort det när ni ifrågasätter.. :(

Det är verkligen inte okej att göra så med en 2 åring.
Den människan borde enligt mig inte ens ha häst?

Hur gammal är personen? Är den under 18 så prata med hennes föräldrar eller be en tränare/"känd" (från trakten) hästmänniska att prata med föräldrarna.

Det viktigaste är nog att ni försöker få henne att förstå att hästen kommer gå sönder. Att få henne att förstå att det är allvar, men gör det på ett moget och sakligt sätt så hon inte tar det på fel sätt (eller skrattar bort det)

Hon är mellan 23-26år. Vi är ju inte direkt kompis med henne utan hon har grannhage med oss på sommaren så vi brukar snacka lite bara sådär.
Nä det va det ja tänkte för ja har inte jätte stor unghästvana men jag vet iallfall att det inte är rätt sätt att göra.
Ska försöka prata med henne å ev hjälpa henne vid behov å ge tips.
Men hon ska snart flytta upp den hästen till en ridskola så då kanske hon får hjälp av någon som kan säga till på rättsätt, för hon kanske lyssnar mer på någon tränare eller nån äldre.

Helloj!

..är det Bara jag som ställer mig frågande till att "du" lägger dig i? När det gäller a) en person du inte känner b) en häst som inte är din?

När det kommer till att rida en tvååring (ja, jag har gjort det under arbete) så Går det - allt handlar dock om HUR man gör det. Att sitta och "leka" fram ridningen korta stunder på en tvååring i en hage är inget som sliter - sitter hon däremot och Flängrider i två timmar så förstår jag att du reagerar.

Frågan är dock huruvida hon Sitter på och åker med, eller om hon RIDER hästen. Dvs, Leker hon med hästen från ryggen eller pressar hon den? Iumed att du säger att hon varken tömkört (hur du nu vet det med säkerhet iumed att ni är sommarhagegrannar) eller longerat hästen så funderar jag på huruvida hon verkligen kan styra och/eller bestämma tempot över huvudtaget på hästen.

Störst risk är nog att HON gör sig illa innan hästen får några men. Dock OM hon flängrider så javisst, det blir jobbigt att "rida in den igen".

Det var därför ja frågade på buke om ja skulle bry mej.
Asså hon får rida in sin häst hur hon vill men ja tycker hon ska
ta det lite lugnare både för hästens skada och för henne själv för ofast håller på hon på själv. Men JAG tycker hon ska ta sällskap av en till och isf skritta runt och bli ledd. Vad ja förstått så rider hon bara i grimma.
Ja tycker hon bara flänger men visst det är inte min häst å ja behöver inte betala skador, men personligen tycker ja hon ska ta hjälp så det går rätt till åtminstonde.
Sen har ja känt henne ganska länge men det är ju ingen man umgås direkt.

Helloj!

..är det Bara jag som ställer mig frågande till att "du" lägger dig i? När det gäller a) en person du inte känner b) en häst som inte är din?

När det kommer till att rida en tvååring (ja, jag har gjort det under arbete) så Går det - allt handlar dock om HUR man gör det. Att sitta och "leka" fram ridningen korta stunder på en tvååring i en hage är inget som sliter - sitter hon däremot och Flängrider i två timmar så förstår jag att du reagerar.

Frågan är dock huruvida hon Sitter på och åker med, eller om hon RIDER hästen. Dvs, Leker hon med hästen från ryggen eller pressar hon den? Iumed att du säger att hon varken tömkört (hur du nu vet det med säkerhet iumed att ni är sommarhagegrannar) eller longerat hästen så funderar jag på huruvida hon verkligen kan styra och/eller bestämma tempot över huvudtaget på hästen.

Störst risk är nog att HON gör sig illa innan hästen får några men. Dock OM hon flängrider så javisst, det blir jobbigt att "rida in den igen".

När en häst far illa Ska man lägga sig i enligt mig. :)

Hur vet du att den far illa?

Enligt ägaren har veterinär friskförklarat den.
Sitter/åker hon på den korta stunder i hagen så skadar det den förmodligen inte. Sen är det ju naturligtvis lite riskfyllt för henne själv, men det är ju knappast TS sak.

Det är en Väldig skillnad mellan att Uttala sig med alldeles för lite kött på benen på ett forum Vs att ta ett snack med hästägaren öga mot öga.

En massa snack på ett forum gör ingen skillnad för hästen, däremot kan det färga av sig på ägaren om någon annan som är "ytligt bekant" med personen ifråga läser och kopplar ihop det.

I ärlighetens namn, hade jag hittat en dylik tråd om mig hade jag anmält för förtal faktiskt.

Prata mer med henne, och säg som det är; att du oroar dig för hennes och hästens säkerhet.

Men att kasta ut sådana här trådar i ett forum.. nej. Det är både dålig stil, fegt och ganska överilat eftersom du Egentligen inget vet :)

Det finns faktiskt en teknik inom unghästridning där du nyttjar grimma och kuperad terräng vid inridning - den är inte vanlig i sverige längre, här är vi rejält låsta vid att man Måste ha bett på unghästen och att man Måste rida in i ridhus och man Måste skritta siochså många veckor.

Så länge hon har grimman på när hon rider skonar hon iaf hästens mun.

I ärlighetens namn, hade jag hittat en dylik tråd om mig hade jag anmält för förtal faktiskt.

Fast TS har ju inte namngivit någon, så hon kan ju lika gärna mena "faster greta" även om hon skriver "sin kompis".

Sen så bör man kanske som hästägare börja fundera på vad det är man håller på med om någon reagerar på ens hästhållning och ber om råd från opartiska människor, istället för att fundera över anmälningar.

En massa snack på ett forum gör ingen skillnad för hästen, .

Men att kasta ut sådana här trådar i ett forum.. nej. Det är både dålig stil, fegt och ganska överilat eftersom du Egentligen inget vet :)

Och nu frågade ts vad Vi tycker att Hon skulle göra, och huruvida det var rätt eller fel att göra på detta viset, eftersom Ts själv inte har så stor unghästvana.
Man måste ju få fråga saker även om det gäller andras hästhantering.

Måste skritta siochså många veckor.
Det finns ju en anledning till sådana saker också (även om det självklart är bättre att tänka på "helheten". Korta pass i alla gångarter är ju bättre än långa pass i skritt på en unghäst)

Det spelar Fortfarande ingen roll att hon skriver här. Får hästägaren reda på att TS "rådfrågat folk från Bukefalos" så har TS en bekant som kommer bli en Aning upprörd.

I synnerhet som vi bara kan dömma på vad TS skriver och inte vet hur landet Verkligen ligger.

Förutom att hästen inte är kollad av vet sedan strålbens inflammationen "eller något liknande" så ser jag Ingen anledning alls till att reagera, eller för den delen skapa en tråd i ett forum. Och i det här fallet har hästen tydligen inte varit halt på åtta månader..

nu ifrågasätter jag hur "väldigt liten" går ihop med att det var åtta månader sedan hästen var "halt"? Vad berodde hältan på för åtta månader sedan? Om hästen är född tidig vår (säg, Mars) så är hästen nu 28-29 månader och det är en förhållandevis normal ålder för igångsättning under ryttare (iofs väldigt försiktigt men, ni förstår hur jag menar) Men berodde hälta på "något liknande" eller på växtvärk, eller på en vrickning eller på...

Det är För lite kött på benen för att kunna diagnosera hästägaren som en Id*ot och för att fatta beslutet att hästen "far illa".

(du slängde in ett inlägg till så här får du responsen :))

TS har fått uppmaningen att prata igen med hästägaren och Fråga mer utförligt som sig bör i nyfikenhetens tecken.

Klart för MIG att man bör rida hästen korta pass, tumregeln när jag red in hästar var; Longering, uppsittning, skritt, trav, galopp (om dagsformen tillät) avskrittning och mys. Allt som allt Max 30 minuter där allt gick försiktigt till. Allt anpassat efter hästens dagsform, vardagsform, temperament osvosv i en halv oändlighet.

Jag vänder mig inte emot att TS frågar gällande unghästvana, jag vänder mig emot att folk skrek "Hästen far illa!" utan någon verklig anledning till det - och sättet tråden utformades :) Hade varit bättre att skriva mer i stil med; Jag har en bekant som rider sin unghäst i grimma ute i hagen, härom dagen galopperade dom tydligen.. vad anser ni om det?

Senast ändrad:

Jag fick uppfattningen att ägaren inte har en seriös plan med sin ridning utan hoppar upp och rider runt när andan faller in. Någon större skada än att riskera livet på sig själv gör hon väl knappast, men för mig är det inte så man gör när man rider in en häst. För mig ska allting ha en mening och mål. Varför gör jag så här och vad vill jag att det ska leda till, är frågor jag ställer mig. Samtidigt vill jag att hästen uppfattar det jag gör positivt och med intresse. Till exempel med vår 2-åring som nu ska lära sig bli häst i människans tjänst har jag börjat med en transport. På vägen till och från hagen har jag ställt en transport öppen. Två dagar bara passerade vi den och sedan stannade vi vid lemmen och tittade. Nästa dag gick jag två steg upp och hon följde med med framhovarna. Vi stod där ett tag och sedan backade jag ner henne och gick där ifrån. Fjärde dagen hade vi både fram- och bakhovar på lemmen och nästa dag lite längre in och någon dag senare gick jag hela vägen in och hon följde mig utan att blinka. Vi stod där en liten stund och sedan backade vi ut. Det viktiga för mig var att hon följde mig in och stod kvar tills dess jag sa att hon skulle gå ut. Här gäller det att var lyhörd så att man hinner säga back INNAN hon tänker bakåt, så att jag hinner först. På så sätt kommer jag inte i "diskussion" med henne vem som bestämmer när man ska gå ut. Vårt mål på längre sikt är att hon ska visas på 3-års test i maj 2009, men varje dag sätter vi upp små mål på väg dit.

Vi har alla olika mål och olika tankar.. för mig ska en 6 månaders fölunge lasta sig själv. (lillkillen här hemma gjorde det som två månaders och gör det fortfarande som femåring)

och framför allt har vi olika teorier om saker och ting, Nej, jag upplever inte heller att hästägaren ifråga är särdeles seriös så som det utmålas men, för att poängtera Återigen, jag vänder mig mot att det reagerades som så att hästen for illa av det, anser Precis som du att den som har störst risk att slå sig halvt fördärvad är hästägaren, men den personen får i så fall skylla sig själv faktiskt.

Hoppas absolut att det går bra för er på treårstestet! Dags att börja skola för töm snart förresten?

Att hästen far illa kan man inte direkt säga, inte direkt hon slår hästen. Men dels för hennes skull och hästen så tycker ja hon går för fort fram, visst tycker ja det är rätt att börja hålla på nu. Men det var som nån skrev att det är mer att hon rider när det faller in, ingen direkt plan hur hon ska göra. Sen är hästen inte friskförklarad och jag själv skulle aldrig våga, nu vet inte ja hur allvarlig skadan va men personen i fråga köpte hästen billigt för den va så skadad så den skulle slaktas:crazy:
Ja söker ju inte tjafs när ja lägger ut denna tråd utan mer som
vad ska ja göra, å detta är absolut inget påhopp mot personen de handlar om.
Ja har erbjudit mej att hjälpa henne när hon ska hålla på med sin unghäst då hon är själv.
Och nångång är ju den första att ha en egen unghäst men då tycker ja att man ska veta vad som gäller och ta mkt hjälp av tränare.
Hästen i fråga är väl 2½ så ja tycker det är rätt att börja hantera, hänga å göra den sadelvan åtminstonde.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 326
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.