Inridare,,se hit!!

lakrits

Trådstartare
Antar att det finns någon/eller några som håller på och "jobbar" med just hästar, westernhästar.
Ni som tar emot för inridning osv...hur mycket vill ni att hästen ska vara "jobbad" med innan?

En del vill att hästarna ska vara helt gröna,,,hur vill ni?

Anledning till att jag frågar är att jag så småningom ska skicka iväg min kille på inridning och det är så mycket annat som är annorlunda inom western än engelskt så tänkte det är bäst att höra sig för lite grann..

Hur länge vill ni helst ha hästen, jobba med den sett ur era ögon?

Sv: Inridare,,se hit!!

Jo...det förstås. Men felhanterad..hur tänker du då?
Tänker du felhanterad=nån som försökt sig på NH utan kunskap, felhanterad=Illa behandlad, felhanterad=metoder från engelsk ridning typ tömkörning osv osv?

Felhanterad som tex en kompis häst..

Fått en ovana att slänga av osv, då hade en kompis till hennes som minsann va jättestöddig försökt sig på och åkt av om och om igen, det blev ett inlärt beteénde för hästen att bara slänga av.
Det är en felhanterad häst. Och illa behandlad, felaktigt hanterad osv är också en Felhanterad häst.

Då är det mycket bättre med en helt grön häst att bygga en stabil grund med.

Hej
Ska bara slänga in lie kortfattat.
Jo de stämmer men man menar även att man vill hellre ha en hel grön häst en att den ska ha varit med om något otäckt och är rädd tex sadeln har snurrat runt magen eller trasslat in sig i liner. Och hur långt tid det tar är helt inviduellt från häst till häst. kanske 3månader men igentligen omöjligt att säga sen beror det på hur mkt du vill att hästen ska kunna.Hör av dig om du har frågor.Gonatt imordon ska jag till skara med mitt sto.ang såret på halsen blir inte bättre.:(

Men om man bortser från "hantering" som kan "skada"(med skada menar jag av folk som inte vet vad dom gör), ska man inte göra någonting då? Inte vänja vid sadel, ledas eller lära sig tygeltag med träns, benskydd osv osv?

Hej
Jo det är olika hur tränare ser på det. När jag hade unghästar på inridning så fördrog jag att dom var helt gröna pga att en del personer kunde klanta till det och då vet inte jag detta och förstår inte varför hästen beter sig konstigt. Håller nu på att rida in min egen kille 2 år. Men det bästa är om du kan hålla till i en rund korall så det inte finns så mkt utrymme och springa på och inga hörner. Du får välja ut den tränare du vill ha sen ringer du den och frågar hur den vill ha hästen. Men jag tycker man ska ligga i och jobba dom minst 5-6 dagar iveckan till en början så dom kommer in i det hela. Sen när du kommer så långt som att sitta på honom så kan du göra det i boxen om du känner dig osäker. Sen när du kommit så långt att han går och rida på så rid honom 5 dar i veckan lugnt i runkorallen skritt och trav ca 10-15 min och glöm inte berömma mkt.Jag travar oftast mina hästar redan 3de dagen så rider jag dom i rund korallen i ca 14 dar 6dar iveckan ca 15 min mkt trav sen när dem byter varv och bjuder fram mkt så kan man ta dom med sällskap i en större ridvolt ca 3veckor och då brukar man efter en vecka kunna få dom att falla in lite spontant i galopp och följ hela tiden 4kantspåret. och bjuder dom fram bra så vänd snett igenom och så lär dom sig byta galopp atomatiskt. men jag sitter ner och håller om med benen och har långa långa läder, och håll inte korta korta tyglar utan änvänd gärna en halsring.( från martingalen) Sen brukar det gå av sig själv. glöm inte driva frmåt så fort dom drar ner huvudet och försöker komma undan för det är mkt jobbigt att ha nån på ryggen pga balansen och att dom ofta är omusklade.:bump:

Nu tar jag inte emot hästar för inridning på westernvis, utan hopp och dressyrhästar, men jag kan inte tänka mig att skillnaden är så himla stor.

Jag brukar få tre olika typer av hästar.

Typ 1 är en helt grön häst, en häst som (förhoppningsvis) är van att bli ledd och uppbunden. Dessa hästar ska oftast ridas i alla tre gångarter, vara van vid olika miljöer, kunna gå lite bommar och kunna gå i stadig form i alla tre gångarterna när jag är klar.

Typ 2 är en häst som är riden lite i skritt och trav och kommer för att utbildas lite mer, ex inför bruksprov eller treårstest.

Typ 3 är hästar som inridningen har påbörjats, men det inte har gått som det ska. Målet med dessa är ungefär samma som typ 2 och typ 3.

Jag tar hellre emot en helt grön häst, än en helt "felhanterad". Nu anser jag dock att dessa "felhanterade" unghästar är ganska ovanliga i alla fall. Men visst har jag råkat ut för hästar som slängt av mig flera gånger om dagen i några veckor innan vi börjar komma någonstans. Det är dock dessa hästar man känner sig mest nöjd med när man är klar med, även om resan dit oftast känts lång och ibland smärtfylld.

Är det en helt grön häst brukar jag säga tre månader, är hästen riden i skritt och trav under ryttare kan 1-2 månader räcka.
För att själv spara pengar, är det alltså en ide att vänja hästen vid ryttare på ryggen i skritt och ev. trav.

Spelar ingen roll vad de gjort innan, men det är klart att det är bättre om de inte blivit skrämda av t.ex en misslyckad inkörning, eller lärt sej slänga av som exemplen i övriga svar. Sen är det så olika från individ till individ.
Vart du än lämnar hästen så se till att ha en öppen och fortlöpande kommunikation med tränaren,diskutera fram ett gemensamt mål (tänk på att i hästens värld finns ingen "tid", mao tidsbestäm helst inte slutmålet) åk och hälsa på ofta, var med när hästen jobbas, ställ frågor, se till att du förstår vad tränaren gör så att du kan fortsätta arbetet hemma, kolla innan att lektioner för dej och hästen tillsammans ingår i priset.
Kom ihåg att hästens väl och ve är ditt ansvar även när den är hos tränaren.
Lycka till!

Hej!
Naturligtvis är det individuellt vad en tränare föredrar men vad han än föredrar så är ju vi inridare/tillridare till för att hjälpa hästägaren oavsett om hästen är inget eller mycket hanterad eller ridning påbörjad. Ju

Råkade trycka iväg förra svaret för snabbt var inte klar...Fortsätt:

Ju mer hästen är hanterad/ridning påbörjad desto mer resultat kommer du få på en månad (hos mig i alla fall).

Hur lång tid? Alla tränare vill ju tjäna pengar så frågar du så vill "tränaren" ha hästen så länge du har råd. Men fråga hellre dig själv vad du vill att hästen ska kunna efter inridning.
Longerad och riden i skritt, trav och galopp på ridbana. Stanna på Whoa utan slide i skritt och trav i alla fall. Kunna svänga utan problem och ridas på volt. =Cirka en månad...

Lycka till!

Det är ju lättare (snabbare... ;)) att göra hästen "färdig inriden" om den redan har sadlings/bett och tömkörningsvana.. men om det gått åt helsicke tidigare för att ägaren tog sig vatten över huvudet, olyckor, dyl, och hästen fått ett mentalt ärr i form av stress vid tömkörning/sadling liknande så tar ju allt mkt längre tid..

Mja, en välhanterad, väluppfostrad och trygg häst är lättast att jobba med.. oavsett om den ska ridas in, köras in, omskolas eller tränas för ponnyridning :D Fokusera inte för mkt på att göra den "nästan" färdig innan du skickar iväg den, ha bara i sinnet att hästen skall vara lugn och trygg - positiv och trevlig.. Med en glad och lugn häst i grund blir inridningen så mkt lättare - oavsett vad hästen kunde innan den kom :D

Lycka till! :bump:

Ja, som flera redan sagt är det väldigt olika från tränare till tränare. Bäst är ju egentligen att leta fram en som du kan tänka dig och höra med vederbörande själv så får du bäst svar;)

Förr när vi höll på med inridning/inkörning så var vi nöjda om dom kunde åka transport.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 825
Senast: agnes27
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Elo
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
940
Senast: tomte
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka