Inredningstips tack! (bilder)

Singoalla

Trådstartare
Hur skulle ni inreda en plutt lägenhet på ca 20 kvm?

Nu är det snart klart med lägenhet, jag vet dock inte exakt hur den kommer se ut ännu mer än att den kommer att vara väldigt liten. Hur jag än vrider och vänder på det så är det ju svårt det här med att få plats :crazy:

Ide 1: Loftsäng. Så får man plats med soffa, TV, TV bord, litet köksbord och stolar.

Ide 2: Använda en vanlig säng som soffa, om man köper ett fint överkast och kuddar till. Men.. ska man ha TV bordet intill sängen då? Känns mkt konstigt.

Ide 3: Strunta i matbord och i stället köpa en fin hörnsoffa/soffgrupp med bord till så kan man äta middag och umgås med vänner i sofforna. Sedan ställa sängen i andra änden av lägenheten.

Ide 4: På något sätt trycka in både soffa, soffbord, säng, matbord + stolar (?)

Jaa.. vad tror ni? Hur hade ni inrett en plutt lägenhet? Lägg gärna in lite bilder på er lägenhet så jag får lite inspiration! :laugh:

Sv: Inredningstips tack! (bilder)

Matbord är ganska okej att skippa, men jag skulle inte vilja ha folk i min säng!

Funderade på att du kanske kan kompinera ett smalt bord som både soffbord och matbord. Ex genom att ställa en stol i ena ändan och andra ändan mot soffan ? Annars är ju loftsäng en väldigt smidig idé. :)

Alternativt att du köper ett liknande barbord på IKEA. Som man sätter fast i väggen. Så kan du bara fälla ner det när du inte använder det. Finns i många olika storlekar och former. Så får du ett matbord också. Loftsäng hade jag struntat i. Så opraktiskt om man får oväntat besök hehe

Smaaart! Ja jag håller med dig, loftsäng känns lite tråkigt. Jag vill att rummet iaf ska kännas lite luftigt och det känns så ihopträngt med loftsäng. Men väldigt smart idé med ett sånt därnt barbord som man kan fälla ner. Frågan är bara vart man kan sätta det, man kan ju inte fälla ner det över sängen lix :D

Jag älskar att komma på smarta lösningar för små utrymmen :D
Ska du ha plats för klädförvaring där inne också? Bokhylla osv? Arbetsyta? En bestämd plats för dator?
20 m2 kan vara både pyttelitet och helt okej beroende på planlösningen, så den är ju ganska avgörande.

Om det nu blir den här lägenheten som jag tror att det kommer att bli så finns kök (läs: kokvrå) + inbyggda garderober i hallen + ingång till toaletten i hallen. Sen är det lixom ett rum.. typ.

Jag har min laptop som jag kan ställa upp på vilket bord som helst, så det blir arbetsbord på mat/soffbord :D Bokhylla vore grymt, men tveksamt om jag får plats med. Man kanske kan skruva upp några hyllor bara? Klädförvaring finns ju i hallen men jag har en liten byrå som jag skulle vilja ha och ställa TVn på. Där kan man också ha lite kläder.

Räcker det utrymmet i praktiken också tror du, och inte bara i tankarna? Alltså, får du plats med alla kläder, skor, väskor och sånt + städgrejer, sängkläder, ev. gardiner etc. i det utrymme som finns?
Har du mycket "lösa prylar" som måste ha plats (böcker, pärmar, mappar, filmer...)?

20 är mkt litet och du kommer helt enkelt inte kunna rymma alla funktioner som man kan ha i en "stor" lägenhet. Du får helt enkelt välja det som känns viktigast.

Själv bjuder jag sällan/aldrig hem folk på middag och klarar mig därför med ett litet bord som jag använder som skrivbord till vardags och kan fälla ut och få plats med upp till 4 pers om det är middag. Istället har jag prioriterat att ha en soffa (liten), fåtölj, pallar.. så att jag kan ha fest och samlas runt ett soffbord istället.. Inget matbord m.a.o.

Angående säng som soffa är det en idé (fungerar inte för mig; jag är petig med min säng, eh), men skippa soffbord i sådant fall. Ett lite sidobord är förmodligen bättre. Har du ett litet på hjul och med låda kanske det kan vara ett praktiskt nattduksbord på samma gång.

Själv bor jag på 27 kvadrat. Kan posta bilder sedan.

Jag skulle inte vilja ha loftsäng.. Det känns inte riktigt roligt, som om man var 10 år igen :p
Men hur stor säng har du tänkt ha? Ska du ha 90 cm blir det ju mycket mer plats till annat men vill du ha 160/180 så fyller det ganska mycket av lägenheten..

Jag har svårt att tänka mig att du får in både matbord och soffa. Gillar du att bjuda hem folk på mat så kan du ju välja matbordet men annars kanske det är roligare med en mindre soffgrupp.

Om du får plats så är det ju en jättebra ide att ha ett litet barbord vid väggen, 2 stolar kan räcka så blir det fler sittplatser och dessutom ett bord där du kan sitta och äta själv.
Själv undviker jag att äta i soffan då jag är rädd för fläckar :crazy:

Jag hade nog inte velat ha sängen som en soffa men det är bara för att jag inte hade tyckt det känts kul om man har besök och alla ska sitta i sängen.

Men en skön bäddsoffa kanske? eller så finns det ju sängskåp, då kan du ha soffa och ett litet soffbord/sidobord och sen ha sängskåpet så att du bara lätt kan flytta soffbordet och fälla ner sängen...

när jag bodde på 20m2 ifs utan kök fick jag in både säng och soffa :) -det beror ju så himmla mycket på hur lgh är planerat -kan man få in både säng och soffa är det himmla trevligt -då skulle jag satsa på att bygga upp sängen eller rejält höga sängben så man får bra med förvarningsplats UNDER sängen :)

Liknande trådar

Hemmet 1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 272
Senast: Singoalla
·
Hemmet Som några säkert minns byggde jag mig en bostad ovanpå stallet för några år sedan. Sen dess har jag haft noll "byggaboinspiration"...
2
Svar
39
· Visningar
5 351
Senast: Masqueradee
·
Hemmet Såhär ser det ut, nu är sakerna också skrivna vart de står. Jag har alltså:-1 säng -1 soffa -1 bokhylla -1 tvhylla m. skåp...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka