Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Vogue

Trådstartare
Om att går som det ska så blir jag förmodligen med katt om inte alltför lång framtid! :love:

Och nu skulle jag vilja ha tips på snygga inredningsdetaljer och prylar som är bra att ha! :laugh:

- Snyggt klösträd
- Snygg sovkorg
- Mat & Vattenskålar
- Kattlåda! (Övertäckt + vilken kattsand??)
- Halsband och Sele + resväska!
(Ja, alltså för att ta med katten på ex tåget)


Jag vet att jag startade en liknande tråd för ganska längesen men kan ej hitta den, jag gillar lite lyxigare saker men det viktigaste är ju att katten tycker om dem!
Jag vill inte ha för klumpiga saker då det ska få plats snyggt i en 2:a alt 3:a.

(Ej zebramönstrade träd i rosa tack! ;):D)
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Snälla, ingen av nästan 100? :eek:
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Jag vet att det finns utländska företag som gör 'designade' kattsaker, fast jag kan inga namn på rak arm, men däremot tror jag inte att det finns något svenskt företag som gör det.

Men jag tror det blir enklast om du helt enkelt kollar in många olika affärer och väljer ut sådant du tycker ser snyggt ut eftersom det är en ren smaksak och mycket av grejerna i handeln, speciellt onlineshoppar, är stilrena och fina.

Bland de första resultaten om man googlar katträd så finns en sida där man kan välja bland många modeller av katträd, och även får välja färger och ev. mönster själv.

Ombonade sovplatser uppskattas av de flesta katter men en sovbädd som en sån man har till hund skulle mina katter nog aldrig ha som sovplats. Jag gillar kattigloosar för jag tycker de ser så gosiga ut :love:, elementbäddar brukar vara uppskattade, och sen brukar i varje fall mina katter sova i klösträdet ibland. På nätterna sover de med migs i sängen.

Jag har en puppiasele här hemma till mina katter, den sitter bra och känns rymningssäker, och åtminstone jag tycker katterna blir så himla söt i den :love: Finns i många olika färger och mönster och det brukar alltid finnas några ute på tradera. Ett råd bara, XS är verkligen extra small, kattungestorlek! Det beror ju visserligen på vilken ras du skaffar också.
 
Senast ändrad:
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Tack så hemskt mycket för bra svar! :bow:

Ska kika runt!!! :D

Företaget som har selarna du har (puppiaselen) har ju MASSOR med snyggt! :eek::love:
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Gillar du "lyx" och inte har några problem att betala för det så finns bland annat http://www.katzen-deko.de/ som jag tycker gör snygga träd. Framförallt verkar de otroligt stabila.

Det finns många webshoppar som har annat du efterfrågar. www.supercat.se är en av mina favoriter!
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

En billig sak som inte är jätteful är att köpa några dörrmattor à 9 spänn på IKEA som man kan placera ut på olika ställen för att komplettera lyxvarorna - katter brukar gilla att vässa klorna på lite olika ställen. Ett annat tips är att köpa madrasskydd till sängen om man inte har det. Håller själv på att förbereda för att ta hem mitt totalt obildbara monster.
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Ja nu måste det inte vara exklusiva träslag ala 300000000000kr men gärna stilrent! :laugh:
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Ett tips från mig är att INTE köpa en sele med "gummiband" köpte en sån när jag bodde i lägenhet och skaffade mina katter. När katten jag hade ute blev rädd och kastade sig iväg så "kröp" hon ur selen, medan de som är fasta och man spänner in i rätt storlek har suttit fast mycket bättre.
Kattbädd är knappast idé att köpa, jag har funderat på det jag med, men kommit fram till att de kommer inte använda den iallafall, det är soffan, sängen eller klätterträdet som gäller som sovplats för dem.
Klösträd är bra, då är det lättare att slippa att klorna vässas på tex soffan.
Jag har kattlåda med tak på för att slippa så mycket sand på golvet, men kommer iaf ut sand vid luckan och med på tassarna. Har ordnat detta genom att ställa lådan på en dörrmatta modellen större, så att de först kliver ut på den innan de går ut på golvet, då är det lätt att ta med mattan ut och skaka av istället för att behöva ta fram damsugaren eller sopkvasten flera gånger om dagen. Jag kör på ICAs egna kattsand, klumpbildande och med en lätt parfymdoft, tycker den fungerar riktigt bra, speciellt mot doft (även om man självklart gör rent lådan dagligen....) Annat alternativ är ju att använda sånnadär papperspellets där man kan slänga "skiten" direkt i toaletten och spola ner och sedan byter ut allt någongång i veckan, men jag tyckte det luktade för mycket.
I ämnet foder så satsar jag på torrfoder, sällan de får något annat. Bättre näring än i "burkmat" och de klarar sig bra på det. Dessutom köper jag de lite dyrare fodren, tex för steriliserade katter (då mina är det) för att förhoppningsivs ha större chans att slippa urinsten osv. Även om fodret är dyrare så går det åt mycket mindre än av de billigare sorterna, så tror man i längden tjänar på det och ger katten bättre mat......
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Jag tycker att http://www.kattensno1.dk/ gör snygga klösträd!
Finns i hur många olika varianter som helst och återförsäljare finns det många av i Sverige.
Det är jättebra kvalite till ett bra pris!

Vi har en väldigt enkel variant som katten älskar. Han sover många timmar varje dag högst upp i trädet.
216176_10150154571715588_588725587_7011079_1347463_n.jpg


Min mamma har en mer avancerad variant och även hon är jättenöjd!
081225%20Klostrad%203.JPG


Och har du ett klösträd med olika avsatser och någon utav dom högt upp kan jag nästan garantera att du inte behöver någon "sovkorg". Katter gillar att ligga högt så dom kommer inte att prioritera en korg på golvet :)
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Vi har en väldigt enkel variant som katten älskar. Han sover många timmar varje dag högst upp i trädet.
216176_10150154571715588_588725587_7011079_1347463_n.jpg

Lägger till att vi har bytt plats på mittendelen och den högsta delen. Så nu har han "korgen" högst upp.
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

- Kattlåda! (Övertäckt + vilken kattsand??)

En övertäckt kattlåda är bra. Vi använder Ever cleans kattsand. Den finns också i flera olika varianter, med eller utan doft, små eller större stenar osv.
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

fast blötmat är ju att föredra framför torrfoder. ex mjau är ett helt okej blötmat. Katter får i sig mer vätska med blötmat än torrfoder
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

*kl*

En diet på endast blötmat alternativt blandat med torrisar tror jag på. Jag skulle inte rekommendera en diet på endast torrfoder, även om vissa katter säkert klarar sig galant på detta. Blötmat är näringsrikare och bättre och Mjau's burkmat är väl den som har bäst innehåll. Har du otur får du en kräsen katt där Mjau inte duger, men i så fall är det bara att hitta någon blötmat som passar katten i smaken.

Jag rekommenderar lite "tjockare" selar, med bra spänne. Min katt roade sig ett tag med att ta sats och spurta iväg i full rulle - när kopplet väl tog slut så tog det inte stopp för katten om man säger så. Spännena knäpptes loss alt. att remmarna på selen slets sönder. Att komma ifrån helt med att katten kan ta sig ur selen tror jag kan bli svårt däremot, min kunde i alla fall, även om jag spände hårt, ta sig ur selen utan några större problem.

Halsband skulle jag rekommendera en som inte har en plinga, kan inte vara så bekvämt att höra det ljudet för katten alltid. Skulle väl vara korta stunder om den är ute, för att minimera chansen att katten fångar något, men tycker det är bättre att köpa utan plinga.

Angående kattsand så använder jag Everclean, finns både parfymfri som med parfym. Vissa tycker dock att den här sanden luktar förfärligt även som parfymfri, men för egen del tycker jag den fungerar utmärkt. Klumpar bra och luktar endast när man gör rent med ny sand.

I övrigt så tycker jag att den här sidan har snygga och stilrena klösmöbler http://cat-on.se/index.html
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Kul sida med fina möbler men de borde nog se över sin översättning - en klösbräda med en stiliserad trana beskrivs som "svart med kran i guld". :rofl:
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Man får såklart göra som man själv tycker är bäst med fodret om katterna mår bra av det. Har läst på flera sidor, bla. http://www.webbkatten.se/N%E4ringsl%E4ra.htm där det står fördelar och nackdelar om de olika fodren. Det som verkar viktigt oavsett är att man väljer att köpa något med lite kvalitet på för att katterna ska få i sig RÄTT ämnen. De klarar sig bra på torrfoder (får självklart lite annat gott, typ kött och så som är helt naturellt) och det ska även vara bra för tänderna, huvudsaken är ju att de då även dricker tillräckligt.
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Vilka fina bilder, har kollat på lite sånna där träd! Vill ha ett med "mycket" på! :d

*kl*

Ang kattmat så kommer min att få fri tillgång till torrisar och blötmat morgon och eftermiddag! :laugh: Så gör vi med vår kisse hemma nu (familjens) och han trivs och mår bra! :)

Frågan är bara vilket foder, vår hane på 3 år får kastrat youngmale foder i torrisar och så blandar vi blötmat efter vad han gillar (kräsen!! :D) och just nu är det märket Pussi han gillar bäst! :angel: ;)
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Tack för tips om sand, vill verkligen inte att det ska lukta kattbajs, hatar den där instängda unkna doften som lätt blir!

Vår går bara ute, kissar inne nån gång ibland när det är snökaos men annars går han ut varje gång, smidigt!! :laugh:

Och han har inte heller halsband med plinga, tänk att behöva ha det ljudet i öronen hela tiden! :crazy:
Ne, katter är jägare och ska få vara jägare! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Vi använder oss av EverClean kattsand, har provat ICAs och tyckte den var helt värdelös. Den klumpade sig inte överhuvudtaget och allt blev bara äckligt. :crazy:
Just nu har vi sanden i en öppen låda, har även en med tak men funderar på att köpa en sån här Om jag kan övertala sambon vill säga. :devil:

Vi ska så småning om köpa ett till klätterträd till våra kissar och då tänkte jag nog beställa ett riktigt stort härifrån: http://www.nordensdjurshop.se/ Det finns alla möjliga storlekar och former i olika färger. :love:

Mina katter har inga halsband eller selar, hanen har fastnat med halsband i munnen många gånger och hållt på att kväva sig själv så det utsätter jag inte honom för. (Hos tidigare ägare)
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Jag föredrar Everclean kattsand. Tycker den är överlägset fräschat och mest luktfri. Täckt låda är super då man slipper kattsand över hela golvet och det luktar lite mindre.

På mitt jobb (katthem) rekomenderar vi Royal men det är dyrt. Mina katter får Perfect fit och det fungerar på dem. Rent generellt är Mjau skitmat men fungerar det på er katt så varför inte. Man får prova sig fram lite.
 
Sv: Inredning och prylar till katten i hemmet! (bli med katt)

Är Pussi Mjau?

Tror att vi har Royal också, som sagt ett flertal märken så att herrn ska vara nöjd! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp