Inreda garderob

Widerberg

Trådstartare
Säger man så? :D Hm, anywyas. Jag har en garderob (sån vanlig från typ Ikea som är 60 cm bred och ganska hög). I den vill jag få plats med sadel, träns, ryktgrejor, lindor/skydd, ett par schabrak och nåt täcke. Ni vet, de vardagliga grejern ;)

Men, alltid dessa men, hur fasen ska man göra det här smidigt? Så så mycket som möjligt får plats? Hur ser era garderober ut?
Ös på med tips nu! :bump:

Sv: Inreda garderob

Jag skulle nog sätta sadeln så högt upp som möjligt och hänga tränset under. Sedan göra hyllor för lindor, schabrak å liknande. Längst ner ngn form av korg för benskydd och annat smått...

Jag har ett skåp (vanligt smalt typ omklädningsskåp) där jag har min travsele plus lite täcken å annat. Har en hylla överst för hjälmen, sen selen och under det ett "fack" för övrigt.

Jag hade nog satt sadeln längst ner, för att slippa lyfta den så högt när man ska hänga upp den. Träns på krok bredvid och sen hyllplan till resten.
Korgar och lådor är effektiva att spara plats med.

/Ayshs - som har 2 garderoder, sadel- och tränshängare och ändå inte får plats :p

Sadeln hade jag satt i mitten, med ett hyllplan direkt under. Täcken under det hyllplanet på så många hyllplan du nu vill ha. Träns och tyglar osv skulle jag hänga på insidan dörren. Jag skulle också fasa av hyllplanen så det finns lite mellanrum mellan hyllplanen och dörren för just träns osv.

Småbackar som är stapelbara för lindor, bortsar osv.

Täcken som är klumpigt under och småsaker över sadeln kort och gott. Dessuom får du ju plats med hjälm och reflexer "i" sadeln, stövlar kan du lägga ner eller hänga bredvid sadeln. Sällan en sadel tar upp hela bredden av 60cm.

jag ska fixa en garderob å har funderat på samma sak.

så har har jag funderat ut, vet ej om de funkar vi får se.
Garderoben skall vara en med två dörrar.
sadeln tänkte jag ha längst ner, en massa krokar runt om,på dörren, på kortsidan av garderoben.det kan aldrig bli för mycket. Tänkte ha en sån sadelhängare som man kan fälla in mot väggen.

sen en massa hyllor i olika höjder, vissa blir smalare, mellan varandra.allra längst ner kan man ha täcken eller annat större.

garderoben är tänkt för att ha saker i som jag inte använder lika ofta, kommer att ha garderoben i en annan del av stallet än där hästen står.finns en annan "garderob" i stalldelen.

hoppas ni förstod något...

Jag hade hängt alla tränsen på garderobsdörren, satt sadeln längst ner med hinken m borstar på golvet. satt hyllor över med schabrak mm.

Svårt utan att ha sett djup etc.

Några problem som jag har varit med om som uppstått när man varit inackordering och stallägarna inte tänkt till:
* skåpet inte tillräckligt djupt för att sadel inte ska kollidera med det som hängs på insida dörr
* hyllor högt placerade utan lådor så det är nästan omöjligt att förvara något på dem (kanske kan man ha en klädstång högst upp och hänga vissa saker från den?)

Jag tror att sadeln ska vara så högt upp som möjligt, utan att det bli ohanterbart (kanske pall?). Det ger god översyn på hyllor under, d v s man kan snabbt se in vad man stuvat undan.

Jag tror inte att dörren håller för alla träns o hängare o sånt... Den kommer bara att bli sne.
Likadant sadel. Ska du borra in den i väggen bakom gardroben. Tror att den drar sönder baksidan annars. Den skivan är ju inte ens en halv cm tjock.
Jag hade haft en sadelbock längst ner till sadlen. Brevid en ryktspann med ett par skydd i. Lätt att ta med när det är dags att göra iordning.
Sedan hade jag letat upp en gammal kökslåda eller ngt annat med gångjärn på sidan så att det går att dra ut den. Där hade jag monterat fast tränshängare som sedan går att dra ut och in.
Sätter du sadeln trångt får det plats vid ena sidan.
Hyllplan högt upp. Tjocka täcken överst. Lätta att få ner ändå.
Sedan hade jag investerat i ett par trådbackar på ikea som är utdragbara. Kostar inte många kronor men är guld värda när man behöver det längst in.
Jag har själv ett gammalt frysskåp i min sadelkammare. Perfekt till saker som är lite finare som inte ska ligga o bli dammiga.
Har dragit ut metallställningen och har bara plastlådorna kvar.

Vi ska få garderober i vår sadelkammare, dock vet jag inte om vi får inreda dem själv.
Men om vi får det så skulle jag vilja ha många hyllor som man kan förvara täcken o schabrak o sånt på som inte används jätteofta, som man kan ta en pall för att nå. Sen sadeln, och den ska hänga så det går smidigt att hänga upp den. Sen typ korgar/lådor som man kan förvara lindor/benskydd/boots och annat smått och gått i. Borstarna kan ju stå på golvet i korgen som de förvaras i nu.
Krokar för tränsen på insidan dörren. Kanske, vet inte hur många träns man får plats med, vill inte att det ska bli trassel.

Jag och mamma diskuterade lite idag och kom fram till att smartast blir nog om man sätter sadeln ganska högt upp (så högt jag når
utan problem ungefär :D), hyllplan ovanför till schabrak och ett till täcken om det finns plats till det. Och sen hyllor under till annat
småplock som får ligga i backar. Schabrak och täcken är lättare att komma åt högt upp en smått krimskrams som hamnar långt in
och sådär. Onödigt jobbigt :D

EmelieR: Sadelhängaren kommer skruvas fast genom bakstycket och sen i reglar (eller vad det heter) som sitter i vägen. Så nog ska
det hålla ;)
Dörren går ju att förstärka om man nu känner för att ha krokar på insidan.

Man kan ju ha liite mindre djupa hyllor (bara några centimeter) och i samma höjd som dessa hyllorna kan man sätta krokar på dörrens innersida för träns och annat "smalt". Eller helt enkelt köra krokar där sadeln hänger, alltså samma koncept, på dörrens innersida. Jag hade det så när jag hade garderob.

Liknande trådar

Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: pajaztar
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: Buck
·
Utrustning I mitt stall har vi ett sadelskåp där vi kan ha typ sadel, träns, benskydd, hjälm osv osv! (Sånt som man använder i stort sett varje...
Svar
17
· Visningar
4 948
Senast: Buck
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 441
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka