Inportera häst.

plumpen

Trådstartare
Jag har hittat en grymnt snygg ardenner hingst :love: som jag och en kompis funderade på att köpa. Men den står i danmark.. är det någon här på "buke" som vet hur man går till väga om man vill inportera en häst från danmark.. :confused:

Sv: Inportera häst.

Kolla på jordbruksverkets hemsida, där står alla regler.
Det som behövs är pass och veterinärintyg (utfärdat senast 48 timmar innan avresa). Sen beror det på var i Danmark hästen står och vart den ska, om resan överstiger 8 timmar behövs även en färdplan.

Sv: Inportera häst.

Jag har importerat min ena häst (o den andra är kvar i danmark ännu).

Det var krångligt för min del att importera, sverige har ju så otroligt löjliga regler (som med det mesta). Iaf, då(ett år sedan exakt) var det så att hästen måste vara registrerad o ha pass i det landet den är i, då kunde man göra en "resebesiktning" av en dansk veterinär från deras jordbruksverk, och inom 48tim från den åka över gränsen.

Min häst var varken registrerad, hade hästpass o jag köpte honom ganska svart :o ... Det var inte tal om att registrera o "passa" i danmark för att sedan gå direkt på en ny omgång med pass o reg i sverige.

Så för min del blev det att min danska kusin (inte ägaren) exporterade hästen istället. Danmarks regler sa att de fick exportera hästar inom EU om de sökt ett speciellt tillstånd att bli "hesteexportör", anmält resan med blanketten "Anmodning om sundhedseftersyn på heste", där allt om resans tider, reseväg, exportör, mottagare, destination och om resan överstiger 8timmar skall en reseplan med planerade rastningar bifogas. Det här pappret skall skickas in senast 4dgr innan man vill ha ut besiktningsveterinären. Besiktningen skall alltså göras av jordbruksverkets veterinärer och gäller som tidigare sagt i 48tim. Besiktningen går ut på att kolla så hästen är i skick att resa (på min var det bara hältkoll, o allmän syn på om hästen såg frisk ut.)

Vad gällde resan så tog vi hästen med färja fredrikshavn-göteborg, Stenas personal var jättetrevliga! Vi gick samman med en annan hästtransport o hjälpes åt att varje halvtimme kolla varandras hästar. Personalen fick släppa ner oss varje gång, då det annars inte är tillåtet att vara på bildäck. Stenas incheckning i dk kollade lite snabbt på exportörtillståndet, men hade nog ingen koll på vad som var vad. Svenska tullen gjorde inget vi körde bara rätt in i landet :) Busenkelt!

Är hästen du skall köpa reggad o passad så är det i princip bara att skaffa vet.bes. o sen åka :) Deras jordbruksverk kallas Födevaredirektoratet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 891
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024