Inomhusaktivering av valp

Targa

Trådstartare
Disa (Dsg, 5 månader) är min sjätte hund, så jag borde ju vara van vid det här laget. Men hon har en energi som är rent grym!
Så hur aktiverar man en valp inomhus när vädret är som idag (styv kuling och regn på tvären) och varken jag eller valpen vill vara ute nån längre stund?
Vi har kastat boll, busat med leksaker, kört sök och letat godis i toa-rullar.
Men jag är på jakt efter någon inomhusaktivitet som tar lite längre tid och är mer mentalt stimulerande för valpen. Nån som har nåt bra förslag?

Jag hade absolut undvikt högenergisk lek inomhus, bollkastande är enbart stresshöjande och kommer öka valpens förväntan på aktiv lek inomhus.

Man kan köra lite lagom trickträning, men annars tycker jag sådana dagar är utmärkta att träna passivitet. Det är viktigt för en hund att lära sig att man inte måste göra saker hela tiden. För vissa hundar kommer det naturligt, andra måste man lära att ta det lugnt och bara ligga.

Man kan köra lite lagom trickträning, men annars tycker jag sådana dagar är utmärkta att träna passivitet. Det är viktigt för en hund att lära sig att man inte måste göra saker hela tiden. För vissa hundar kommer det naturligt, andra måste man lära att ta det lugnt och bara ligga.
Passivitet tränar vi de dagar hon är med på kontoret, nemas problemas. Hemma vill vi göra nåt roligare :)

Jag shejpar fram lite allt möjligt med Ebrah (och Aysu, men hon är ju ingen valp ;) ). Båda mina hundar är inklickade, sedan laddar jag upp med lite godis och kanske sätter mig på golvet. När de bjuder på något beteende så blir det klick och godis, därefter ser jag åt vilket håll jag kan "forma" det, för när de väl bjuder på ett och samma beteende några gånger går det bra att vänta ut dem för att se vad de gör härnäst osv. Självklart går det också att välja vilka beteenden som man vill belöna fram, men med hundar som inte är vana eller hundar som inte kan så mycket så väljer jag alltid att belöna i princip allt de gör. Med Ebrah blev det snabbt så att jag belönade allt som inte var att sätta sig, för det var vad hon gjorde i 99% av fallen. Nu har hon börjat hitta på många olika saker och så fort det är något som liknar ett färdigt trick så lägger jag på ett kommando för det.

Jag shejpar fram lite allt möjligt med Ebrah (och Aysu, men hon är ju ingen valp ;) ). Båda mina hundar är inklickade, sedan laddar jag upp med lite godis och kanske sätter mig på golvet. När de bjuder på något beteende så blir det klick och godis, därefter ser jag åt vilket håll jag kan "forma" det, för när de väl bjuder på ett och samma beteende några gånger går det bra att vänta ut dem för att se vad de gör härnäst osv. Självklart går det också att välja vilka beteenden som man vill belöna fram, men med hundar som inte är vana eller hundar som inte kan så mycket så väljer jag alltid att belöna i princip allt de gör. Med Ebrah blev det snabbt så att jag belönade allt som inte var att sätta sig, för det var vad hon gjorde i 99% av fallen. Nu har hon börjat hitta på många olika saker och så fort det är något som liknar ett färdigt trick så lägger jag på ett kommando för det.
Tack för bra beskrivning! Klickertränat hästar har jag gjort en del, men med mina tidigare hundar blev det mest traditionella träningsaktiviteter.
Dags att börja trickträna Disa - det låter kul!

Tack för bra beskrivning! Klickertränat hästar har jag gjort en del, men med mina tidigare hundar blev det mest traditionella träningsaktiviteter.
Dags att börja trickträna Disa - det låter kul!
Om du vill så kan jag filma Ebrah senare idag, så får du se hur det ser ut när vi tränar (säger inte att vi är några proffs, men vi kanske kan ge lite inspiration)?

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 852
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024