Innermått skor

Midsommarblomster

Trådstartare
Jag har ett par högklackade skor som har en potentiell köpare, som ber om innermåtten. Lägger jag en tumstock från tå till häl så den ligger i luften där skon kröker blir måttet 24,5. Lägger jag ett måttband som ligger längst hela sulan är måttet 26,5. Vilket är innermåttet?

Skon är storlek 39, min fot är 25 cm och de är gränsfall för små. Enligt en storleksguide jag hittade ska storlek 39 ha innermått 24,9-25,6 och då känns det ju som att måttet med tumstocken känns mest rimlig, men jag blir osäker på hur man ”ska” mäta högklackade skor?
 
Jag har ett par högklackade skor som har en potentiell köpare, som ber om innermåtten. Lägger jag en tumstock från tå till häl så den ligger i luften där skon kröker blir måttet 24,5. Lägger jag ett måttband som ligger längst hela sulan är måttet 26,5. Vilket är innermåttet?

Skon är storlek 39, min fot är 25 cm och de är gränsfall för små. Enligt en storleksguide jag hittade ska storlek 39 ha innermått 24,9-25,6 och då känns det ju som att måttet med tumstocken känns mest rimlig, men jag blir osäker på hur man ”ska” mäta högklackade skor?
Kan du inte ge köparen båda måtten? Eller fråga vilket mått det är som önskas?
 
Då blir det 26,5, men det märkliga med det är att den då skulle vara 1 cm större än storlek 39, och min fot på 25 cm får nästan inte plats. Kanske vilar foten i luften lite, typ hålfoten?

Det kan inte vara så att skon har avsmalnande tå, vilket gör att den faktiska "fot-ytan" är kortare än hela innermåttet?
 
Jag har ett par högklackade skor som har en potentiell köpare, som ber om innermåtten. Lägger jag en tumstock från tå till häl så den ligger i luften där skon kröker blir måttet 24,5. Lägger jag ett måttband som ligger längst hela sulan är måttet 26,5. Vilket är innermåttet?

Skon är storlek 39, min fot är 25 cm och de är gränsfall för små. Enligt en storleksguide jag hittade ska storlek 39 ha innermått 24,9-25,6 och då känns det ju som att måttet med tumstocken känns mest rimlig, men jag blir osäker på hur man ”ska” mäta högklackade skor?

Har du mätt yttersulan? Du måste mäta insidan av skon, innersulan.
 
Lägger jag en tumstock från tå till häl så den ligger i luften där skon kröker blir måttet 24,5.
Lägger jag ett måttband som ligger längst hela sulan är måttet 26,5.
Skon är storlek 39, min fot är 25 cm och de är gränsfall för små.
Jag hade verkligen uppskattat att få en så här tydlig beskrivning på vad du ger mig för mått. Och gärna alla dessa.
Mycket mer värt än vad som skulle vara "rätt" enligt någon regel - som jag inte har koll på. Och även om jag hade det skulle jag inte kunna veta om du som mätte hade koll, eller bara trodde att du gjorde rätt.
 
Jag hade tyckt infon om att dina fötter är 25 cm och att du upplever skon som lite för liten som det mest användbara!
Fast det är ju under förutsättning att för liten = för kort. Den typen av sko kan ju också vara ganska smal och kan då vara för liten om man har lite bredare fötter även om längden är tillräcklig.
 
Fast det är ju under förutsättning att för liten = för kort. Den typen av sko kan ju också vara ganska smal och kan då vara för liten om man har lite bredare fötter även om längden är tillräcklig.

Absolut, i sammanhanget 25 cm och för liten tror jag dock man förstår att man pratar om längd. Men tycker även att många frågat om just bredd! Jag måste bli bättre på att göra det också när jag köper begagnat, har ankfötter 🤷‍♀️ 😅
 
Jag har ett par högklackade skor som har en potentiell köpare, som ber om innermåtten. Lägger jag en tumstock från tå till häl så den ligger i luften där skon kröker blir måttet 24,5. Lägger jag ett måttband som ligger längst hela sulan är måttet 26,5. Vilket är innermåttet?

Skon är storlek 39, min fot är 25 cm och de är gränsfall för små. Enligt en storleksguide jag hittade ska storlek 39 ha innermått 24,9-25,6 och då känns det ju som att måttet med tumstocken känns mest rimlig, men jag blir osäker på hur man ”ska” mäta högklackade skor?
Är det storleksguiden för det aktuella märket(/modellen) eller bara någon generell du hittade på nätet? För det kan skilja en hel del.
Annars är det korrekta att mäta sulan, men det gäller ju också att man mäter rakt. Men det är ju inte fel att ge båda måtten så kanske det ger en bättre uppfattning.
 
Jag hade tyckt infon om att dina fötter är 25 cm och att du upplever skon som lite för liten som det mest användbara!
Under förutsättning att man mätt sina egna fötter korrekt! Inte alla som gör det heller, utan mäter när foten är i vila eller bara tar sulan och glömmer hälen. :)
 
Absolut, i sammanhanget 25 cm och för liten tror jag dock man förstår att man pratar om längd. Men tycker även att många frågat om just bredd! Jag måste bli bättre på att göra det också när jag köper begagnat, har ankfötter 🤷‍♀️ 😅
Om du har breda fötter - är du säker på att dina fötter kommer ända fram i de skorna du säljer nu då, eller kan det vara orsaken?
 
Annars är det korrekta att mäta sulan, men det gäller ju också att man mäter rakt. Men det är ju inte fel att ge båda måtten så kanske det ger en bättre uppfattning.

Det är jag med på. Problemet här är ju att ”rakt” ger två olika mått, beroende på om man mäter med tumstock som svävar eller måttband som ligger ner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp