Sv: innerbog
Menar du att den faller inåt? Fick tipset att vända hästen åt det hållet så att den själv får reda ut det, du ska inte sitta och hålla emot och hjälpa till. Det är hästens "problem". min kära madame har haft många problem med sin galopp, faller inåt, bryter av, korvar ihop sig, går emot skänkel allt för att slippa för det är bekvämt att bara skritta och trava.. Vi har varit på clinic i helgen och jag säger bara puh! Pass nr 1: fick göra det skitjobbigt att trava, små volter, byta varv och smack smack med tygel-ändarna släppte ut på spåret och pussa upp i galopp, så fort hon korvade sig, smisk i gumpen..
Pass nr 2: Inget korvande, gick upp fint igaloppen men testade denna gång att flyta iväg.. Använde fyra trav bommar galopp direkt efter, motivations pinne i ytterhanden (dressyrpisk) och petade till på baken, HJÄLP HON TÄNKER DÖDA MEJ!!! Full galopp hej och hå..
Pass nr3: gick super, räckte att pussa och hon galopperade fint relativt styrbar, använde motivationspinnen vid vissa utflytnings tillfällen.
Pass 4: Varför ska jag springa dit du vill?! Vet inte du att det är bommar och koner här?! Hon fick reda ut problemet själv.. istället för att sitta och hålla och hjäpa till,så svängde vi så att hon fick annat att tänka på istället för att jävlas. Sista galoppen så gick det helt utan några dispyter! Vet inte om du blev klokare av min svamliga förklaring. Men men.