panzy

Trådstartare
hur aktiverar ni era innekatter??

funderar på att skaffa katt när jag blir student men är uppväxt på landet och enbart haft stallkatter som aktiverat sig själva så att säga...

hur lär man en katt ikallning? att gå på låda??

Sv: innekatt

Aktivering: Klätterställningar, klösbrädor, tunnlar, lekaker (kanske med kattmynta i), leka med katten - tex kasta leksaker som den får jaga. Akta dig för att ge katten snören att leka med, de gillar sånt men äter de upp dem kan det bli väldiga bekymmer med tarmar som träs upp på snöret...

Gå på låda: Jag har inte haft några problem med nån av de katter vi haft, de har bara gått till lådan när de behövt. Har satt dem i lådan för att visa att den finns och sen har katten fixat det själv. Katter vill ju gärna gräva när de ska göra nåt, så att placera katten i lådan och krafsa lite med tassen åt den, kanske får den att förstå...

Inkallning: Bestäm ett kommandoord som konsekvent används. Jag ropar "Maaat!" när min katt ska komma. Eller så kan man ropa kattens namn om det är nåt kort. Belöna katten varje gång den kommer på inkallning genom att ge den nåt att äta.

Jag kan rekommendera att ha två katter. Vi köpte precis våran andra innekatt och nu aktiverar de varandra ganska bra...Många roliga råttor är också väldigt bra.

"mina" vildkatter gick på lådan direkt av sig själva (har inte fått lyfta dem änn så att lyfta dit dem var inget altenativ)..

två små födda i maj, de brottas, jagar varandra , äter upp mina tapeter och jagar bollar för fullt.. de sysselsätter varandra mest . fast jag försker leka lite med dem dagligen, gärna så att de skuttar upp i mitt knä och kommer nära.

Man behöver mestadels inte lära katten gå på låda, det går instinktivt.

Mina har massor av leksaker, ett klätterträd, mig och lite andra möbler :p

Men mest har dom som ovanstående skrev nytta av varandra. Nu har jag raskatter och dom har lite olika nivå på aktivitetsbehov.

Liknande trådar

Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
17
· Visningar
1 011
Senast: cambodia
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
196
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka