Sv: Innekatt
Det funkar kanonbra med våra två innekatter! De trivs och är nöjda med livet. Den ena har med all säkerhet varit utekatt under en del eller delar av sitt liv eftersom hon är en hittekatt (köpt på katthem). Henne hade jag ofta med mig ut på tomten när jag bodde i villa och det gillade hon. En stund, sen ville hon gå in. Ska tillägga att hon antingen var kopplad eller lös under punktbevakning. Hon tigger aldrig om att få gå ut.
Den andra är "en dyr raskatt", som du uttryckte det. Det skulle aldrig falla mig in att behandla katterna olika pga priset. Min bondkatt är precis lika värdefull för mig som den dyra katten! Min raskatt har aldrig varit ute, så hon vet inte vad det innebär. Det är inget som jag har dåligt samvete för. Den dagen jag får en villa och tillgång till egen tomt kommer hon att få prova att gå ut i koppel, men jag misstänker starkt att hon mest kommer att vara rädd då.
Jag har medvetet valt att skaffa en lugn vuxen katt och visserligen en busig kattunge, men av en lugn ras (Brittisk korthår), just för att de ska trivas med innelivet. Jag är nämligen väldigt bestämd på den punkten att katter ska vara inne, och ute endast under sträng bevakning.