• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Fantasma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 114
F

Fantasma

Nu får ni hjälpa mig...jag bor i en etta, ganska stor med ett rejält kök. Har ingen balkong.
Det är så att jag funderar på att skaffa katt, har fått erbjudande om en helt underbar hankatt i sina bästa år, gosig, lungn o trevlig. Nu undrar jag, kan man ha en katt i en sån liten lägenhet utan möjlighet att gå ut?
Tydligen så bor den i en lägenhet nu men är från början en hittekatt som förmodligen blivit utkstad nånstans ifrån för han är helt tam.
Vad tror ni...kommer den att bli olycklig av att bo i en etta?

Sv: Innekatt

Katter kan mycket väl må bra som innekatter så jag tycker du ska göra ett försök. Se till att han kan bli aktiverad, klättra omkring, se ut o s v. :)

Det kan säkert gå bra! Alla katter är ju heller inte lika mycket för att springa runt. Han kanske är lugn av sig och inte behöver stora springytor. Men som Slice säger, se till att aktivera honom. Lek mycket med honom och sen så kan du ju gå ut med honom i sele. Då får han ju lite miljöombyte och lite annat att kolla på.

Visst kan du det! Har själv en hittekatt som bodde med mig, sambon och hunden (en collie) i en etta på 41,1 kvm i 2 år! Nu bor vi mkt större och har ingen hund. Hade heller inte balkong fast stort kök och möblerbar hall i ettan men det gick utmärkt endå!

Jag bor i en etta på 37 kvadrat med en katt. Hon är ute i koppel på somrarna men på vintern är hon helt innekatt. Man får se till att leka med henne när hon är på lekhumör och man märker att hon är mer sugen på att busa och bråka på vintern än på sommaren.

Alla katter klarar inte av att bara vara inne, man får testa om de klarar av det, man kan ju tyvärr inte fråga dem...

Tror knappast katten checkar av kvadratmeterytan ;-)...det handlar ju om hur aktiv du själv är med katten. Dvs är du bort mycket så kan ju vilken katt som helst bli olycklig trots dom har 200 kvm att springa på...

Även om golvytan är begränsad kan man ju bygga en lekhörna på höjden som inte tar så stor plats, men gör att katten upplever mer utrymme.

Vi har visserligen stort hus, men skaffade klätterpåle från golv till tak, satte den dessutom nära ett skåp som de tidigare inte kunde komma upp på. Otroligt populärt, där kan de sysselsätta sig länge.

Tack för alla svar...men tyvärr så blir det ingen kisse =(
När jag äntligen hade bestämt mig o gick för att prata med tjejen så hade de redan fixat ett annat hem eftersom det var jättebråttom...ngt hon inte brydde sig om att nämna för mig... Så jag blir visst kattlös iaf..

Det finns ju fullt med underbara kissar där ute som inte önskar något högre än en egen matte och ett eget hem. Så inte behöver du bli kattlös. Ta kontakt med närmaste katthem om du vill ha en kisse, så gör du en god gärning på köpet. :)

det bästa är ju att hitta en vuxen katt då man lättare kan se vilket behov av rörelse dem har, det varierar ju mellan olika katter. Har haft flera katter, vissa är ju mer aktiva än andra av naturen, och vissa passar utmärkt som innekatter, medan andra får överskottsenergi och går loss på möbler, gardiner, tapeter osv, och blir väldigt rastlösa

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: ameo
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 823
Senast: Lingon
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 101
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
544
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Sytråden del 4
  • Ge ditt personnummer

Hund, Katt, Andra Djur