Innekatt som är flyttbar, går det?

M

MaddeLen

Jag går i kattköpar tankar och är inne på att köpa mig en raskatt som kommer att hållas som innekatt.

Då jag pendlar till annan ort under större delen av årets helger undrar jag nu om det går att få katten "flyttbar". Alltså att katten får följa med över helgen till min andra bostad.

Jag är själv lite skeptisk till om detta går, och om det verkligen är bra för katten att flytta runt mellan två hem.

Hur tänker ni? Finns det någon som har erfarenhet av detta?
Alla synpunkter är välkommna!

/Madde

Sv: Innekatt som är flyttbar, går det?

Inga problem!

Om du är osäker - ta med något som luktar hemma, en filt t.ex, som alltid är där katten är.

Jag har gjort så med mina katter, och det har inte varit några problem. De har t.o.m. bott på hotell med mig.

Jag ser inga problem i det. Mina katter har många "hem", både hos mig, mina föräldrar, exsambon och hans föräldrar har de etablerade "innerevir" som de helt klart känner igen och är trygga i.

Eftersom mina ställs ut mycket är de även resvana, och aldrig att hotellnätter mm ställt till någon oro. (Inte ens för min hona som pga sin stressnivå inte ställs ut)

Gud vad skönt att det låter så enkelt ;)

När är bäst att vänja vid resandet, redan som kattunge eller bör man vänta tills den blivit äldre?

/Madde

Håller med tidigare svar, oftast är det inga som helst problem. Har själv alltid med mina katter när jag åker iväg på längre trippar än bara över dagen. Ena killen tycker att det är jättekul och spännande medan andra killen är en riktig hemakvällskisse, han blir lite deppad när han inte är hemma men lider väl inte jättemycke..

När är bäst att vänja vid resandet, redan som kattunge eller bör man vänta tills den blivit äldre?

Redan som kattunge tycker jag. Bara katten är van vid dig och känner sig trygg hemma så kan h*n börja följa med. Jag brukar ha med favoritfiltarna, någon leksak och elementbädden (som missarna älskar) när jag tar med dom bort, sen har jag alltid transportburen öppen och tillgänglig så känner dom sig trygga med det:)

Jag har bara goda erfarenheter av det. Speciellt när det gäller min första katt. Honom vande vi redan som liten kattunge vid att följa med både hem till mina föräldrar (så att hundarna och han blev goda kamrater) och till andra.

Jag håller med övriga. Jag pendlar själv med min katt (mellan lägenhet och hus på landet, där det dessutom finns en annan katt plus en hund) och det är inga problem alls. Katten vet precis var han befinner sig när jag öppnar transportburen (och har alltid bråttom till matplatsen ;)) och likaså resorna går lugnt till. Han kan jama lite ibland men ligger för det mesta helt tyst och stilla i sin lilla bur. Så, jag tycker inte det är några problem alls att pendla med katt i alla fall om man vänjer den vid det redan som liten. Min vuxna katt som bor hos min mamma hade jag däremot aldrig fått för mig att pendla med nu t.ex. Hon skulle nog tycka att det var tillräckligt jobbigt bara att bli placerad i transportburen..

Jag går i kattköpar tankar och är inne på att köpa mig en raskatt som kommer att hållas som innekatt.

Då jag pendlar till annan ort under större delen av årets helger undrar jag nu om det går att få katten "flyttbar". Alltså att katten får följa med över helgen till min andra bostad.

Jag är själv lite skeptisk till om detta går, och om det verkligen är bra för katten att flytta runt mellan två hem.

Hur tänker ni? Finns det någon som har erfarenhet av detta?
Alla synpunkter är välkommna!

/Madde

Det beror ju självklart på hur katten är men av EGEN erfarenhet: Min katt blev deprimerad och fick blod i urinet när han flyttade. Han måste dessutom vara ute dagtid för att inte må dåligt. Veterinären säger att han är känslig för flytt/nya människor/onaturlig miljö. Och det är tydligen inte alls ovanligt utan vi är inte tillräckligt uppmärksamma på kattens hälsa. Jag blev tvungen att flytta ut på "landet" där jag kan ha katten ute i trevlig miljö och han ska inte flytta mer.

Vi har väl haft med katterna någon gång och det har gått bra. Har även en kompis som har sin katt istället för ett barn. Den katten är inte lik någon annan katt jag träffat, den är som en korsning mellan hund och barn och kan väldigt många kommandon och så. MEN vad jag skulle säga var att hon har den med sig vart hon än ska (utom till jobbet och doktorn och så). Bara hon plockar fram hans resbur hoppar han in och är redo för nya äventyr.
Men det är nog lite hur de är i personligheten och vad de blir vana vid. :)

Jag har tagit med mig min katt när jag åkt bort redan från hon var 12-13 veckor så hon är verkligen resvan. Hon är en rätt tuff katt, vilket jag tror kan ha gjort det lättare för henne att acceptera nya platser. Jag har inte med mig något som luktar "hemma" utan det går bra ändå. Hon delar låda med andra katter som finns i de hem vi besöker utan problem.
Hoppas det går bra med din katt!

Tack för alla svar! Nu känner jag mig övertygad om att detta inte ska bli något hinder för mig och mitt kattköp :)

Det jag undrar över är hur ni gör med kattlådan? Tar ni med den egna eller har ni helt enkelt en till på det stället ni åker till?
Och hur får man katten att förstå vart den står, hittar den dit själv?

/Madde

Jag brukar sätta katterna i lådan första gången på en ny plats, sedan vet de var den är.
Jag har släpat min låda land och rike runt, men nu ska jag köpa en ny och lämna min gamla hos brorsan så att den finns där när katterna ska dit på semester eller för en weekend.

För oss har det alltid gått bra att ha katten på några olika ställen (hemma, mormor, stugan).
Bara hon får sin kattlåda och sina matskålar på samma ställe så är hon nöjd:D

ja just det, hon älskar att åka bil dessutom, så det är väldigt smidigt!! kommer springande när man kommer med burenoch stensover hela vägen.
När vi hämtade henne hos uppfödaren var hon ca 1 år, då skrek hon i bilen hela tiden, menefter den första gången har hon älskat att åka bil.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 988
Senast: Enya
·
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 428
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama