Innekatt och utebarn

Minta

Trådstartare
Kattungen här hemma är tänkt att fortsätta vara innekatt då folk kör som dårar på vägen här utanför. Men problemet är hur jag skall fortsätta ha honom som innekatt när våren och sommaren kommer.

Vi har en uteplats. Där kommer barnen naturligtvis springa ut och in på i sommar. Dessutom behöver vi kunna öppna och vädra. Dottern blir tre i år och kan öppna dörren själv och riskera att släppa ut katten. Barnlås till dörren skall naturligtvis inskaffas. Och någon form av kedja till ytterdörren, annars rymmer både barn och katt snart ut där.

Men jag funderar på om man kan sätta nät eller nåt ute och hägna in en del av uteplatsen? Och vad för nät i så fall, så det inte ser allt för anskrämligt ut och hyresvärden går i taket. Eller maken för den delen, för att jag förstör hans annars så perfekta "tomt". :D
Och göra någon form av dörr då så man kommer ut på resten av gräsplätten. Kattstackars får ju visserligen hålla sig på stenplattor då, men kan ju gå ut på gräset i koppel.

Tips? Förslag? Någon som gjort nåt liknande själv?

Sv: Innekatt och utebarn

Vi funderar faktiskt på att sätta upp någon form av löplina. Alt ha ett långt rep som man kan sätta fast på olika platser.

Vi är ju ute nästan jämt på sommaren så det känns inte schysst att lämna katten kvar inne och smitningsrisken är stor då dörrar lätt står öppna sommartid.

Varför inte bara näta in altanen.
Googla på kattgård och kolla bilder. Det finns massor på nätet som kan inspirera.
Dock skulle jag inte välja hönsnät för de går sönder om ni skulle få ovälkommet besök av vilda djur eller en argsint hund vilka kan bita sönder nätet och komma åt katten.
Bättre använda det fyrkantsnät, det svetsade, man brukar använda till kaninburar.

//Waern

Har också funderat på detta. Jag är mest orolig för intrasslingsrisken. Nu har han ju sele på sig, men han skulle säkert kunna lyckas ändå.
Jag har provat lite med långlinan till hunden, men den blir så tung.

Det skulle kunna fungera. Man kanske inte måste näta in hela. :laugh:

Får googla och se vad jag hittar.

Nej, näta in den del som är taktäckt tex (om du nu har något tak över delar av altanen).
Sedan en nätdörr ut till trädgården från hägnet så ni kommer ut på resterande altanen och i trädgården. Det är bra om nätdörren går att låsa med en bra hasp. Kissar är uppfinningsrika. Likaså en funktion där nätdörren går igen av sig själv om någon öppnar den.

Detta nät brukar bli väldigt prydligt och håller för ovälkomna djur. http://www.jula.se/galvaniserade-nat-131900

Du kan även googla efter kaningårdar så får du mera ideer.

//Waern

Jo, vi har tak. Tänkte näta in en del. Så slipper vi sitta i en bur när vi är ute. :D Katten kan ju ha sin sele när vi är där. Och så får jag lösa en dörr på något sätt. Jag får fundera på om dottern skall kunna öppna den själv eller inte.

Har också funderat på detta. Jag är mest orolig för intrasslingsrisken. Nu har han ju sele på sig, men han skulle säkert kunna lyckas ändå.
Jag har provat lite med långlinan till hunden, men den blir så tung.

Kanske man kan använda något slags flexikoppel som drar ihop sig?

Hursom kommer det knappast att fungera med någon innätning för oss. Vi har 5.000 kvm tomt så jag kör nog att binda honom i närmaste träd på den plats på tomten vi befinner oss. Har man en mindre tomt borde det dock fungera bra.

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 345
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 479
Senast: Asko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 702
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka