Innehåll i färdigfoder?

Sv: Innehåll i färdigfoder?

Upp till 0,5kg kraftfoder kan man sätta till per vecka.
Så du kan nog bara ta bort det gamla kraftfodret och börja med 0,5kg av det nya.
Men kolla värdena på hösilaget först!
Du kanske bara behöver tillsätta Tokosel en gång i veckan.
Och inget mera.
Jag har ett sådant ensilage som innehåller allt hästen behöver utom selen.

Dessutom så låter "lite betfor, lite fibergi + müsli" inte så mycket.

Okej, så jag börjar med ett halvt kilo per vecka (utspritt på 7 dagar) och vecka två blir det 1 kg, vecka 3 -1,5 kg osv. tills han får så mycket han behöver.
Frågan är hur mycket kraftfoder som kan vara lagom till en häst som så småningom kommer att ridas minst 5 dagar i veckan, långa skogsritter i alla gångarter och lättare dressyr och hoppning ibland.
Fast det går väl inte att fastställa exakt om man inte har en grovfoderanalys?
Hur ser man att en häst får för mycket kraftfoder?
Kan det vara skadligt?
Jag tänkte höra mig för med hästägarna i det nya stallet om dem är intresserade av att gå ihop och betala för en höanalys.
Hur mkt kostar en sådan vanligtvis?

Heulwen skrev:
Okej, så jag börjar med ett halvt kilo per vecka (utspritt på 7 dagar) och vecka två blir det 1 kg, vecka 3 -1,5 kg osv. tills han får så mycket han behöver.
Inte riktigt så.
Utan 0,5kg/dag första veckan 1,0kg/dag andra veckan osv. tills han får så mycket han behöver.

Frågan är hur mycket kraftfoder som kan vara lagom till en häst som så småningom kommer att ridas minst 5 dagar i veckan, långa skogsritter i alla gångarter och lättare dressyr och hoppning ibland.
Fast det går väl inte att fastställa exakt om man inte har en grovfoderanalys?
Nej, det är totalt omöjligt.
Allt ifrån ingenting till flera kilo.

Hur ser man att en häst får för mycket kraftfoder?
Den kan bli svullen i benen och få diarré och bli fet och ful.
Och så blir de inre organen ansträngda.
Och fång kan den få.
Och dyrt är det också.

Kan det vara skadligt?
Ja och farligt om den blir het av det.

Hur mkt kostar en sådan vanligtvis?
Den kostar 583:- på Analycen med mineralanalys.
Det blir inte så många fodersäckar av det.

Okej då förstår jag!

Grovfoderanalys låter som en väldigt vettig sak att göra.

Hoppas du eller någon annan orkar svara mig igen. :)

Nu är det så att det fanns ingen lucern i stallet, utan bara betfor, kornkross och mineraler (maten ingår i hyran).
Finns det ändå något sätt att få ett hyfsat kraftfoder liknande Mustangs, Hippos eller Fibergi?
Eller tycker du att lucern är viktigt att köpa till?

Lusern höjer proteinkvoten och innehåller mycket kalcium.
Det är ett lugnt foder som hästar inte blir heta av.
Om det behövs eller inte beror på vad som finns i grovfodret.

Med ett bra hö eller ensilage med en protein/energokvot på över 6,5 så kan man nöja sig med kornkross efter behag och mineraler till rätt mängd och kvot.
Vill man ha litet mera hetta i hästen så kan man tillsätta betfor som är ett mycket bra fodermedel och rikt på kalcium.
Kombinationen kornkross och betfor är mycket bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd