innåttåad häst

G

Gojje_00

hur har ni skodd er innåt tåade häst?
lider er häst av några problem för att den är innåttåad?

tacksam för svar

mvh//helena

Sv: innåttåad häst

vi har 2 hästar som är något innåt tåade fram. hovslagaren skor om dom ca. va 6 vecka (pricis som med dom andra)

om hästen är tåvid eller innåttåad beror ju på hur den är inskenad och hovslagaren verker ju hoven utefter det.

varför skulle hästen lida av det ?

nja jag tänkte mest för min häst han är ganska mycket innåttåad och sprungit på travet, så jag tänkte ifall det påfrestar extra på benen...men det är ju bra att höra att det inte verkar vara några problem...

Jag har en med samma problem och visst är det sämre för lederna,Tänk själv vad folk får problem med som har en annan ställning på ben eller höfter.Det är bara att ha koll och använda hästen för det den håller för.Men det visar sig med åldern.Lycka till.

Jag har också en intåad kuse. Min hovslagare verkar honom med tanke på detta men annars skos han som de andra, vid samma tid som vanligt var åttonde vecka ungefär. Jag har aldrig märkt av detta och han är 19 år idag (har tävlat och tränat mycket under sina dar). Han har aldrig varit skadad i frambenen. Det är tydligen värre att vara utåttåad som häst då kan de behöva benskydd så de inte stryker sig. Men det kan säkert vara olika från häst till häst.;)

det beror säket på hur mkt. men jag är inte så insatt, har turen att ha/haft duktiga hovslagare som fixat det bra :)

så som jag lärt mig av hovslagare genom åren så ska hästen verkas utefter sin inskening just för att inte (sne)belasta lederna i onödan. dvs. att är hästen tex. inåttåand så är den (som vuxen), då ska den inte verkas så att den för ögat på hoven inte längre är det för då blir det en ohälsosam slitning i lederna.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 050
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka