Inkörning

Daimie

Trådstartare
Är ingen travmänniska men har blivit väldigt intresserad av sporten på senare år. Jag själv tävlar amatörmässigt distans och funderar på att köra in min korsning (75% arab, 25% varmblod) som ett komplement till ridningen. Hon är mycket tömkörd och förstår poängen med tömmarna. Jag har även på lite skoj provat att dra lite cavalettibommar efter henne och hon brydde sig inte alls. För att göra det lite svårare fäste jag en korn bakom henne som fladdrade och hoppade runt. Hästen struntade högaktingsfullt i det också:).

Kanske lite dumma frågor men hur går jag vidare, funderar på att köpa en rockard eller lite äldre träningssulky (eller vad det nu kallas). Spänner jag bara för hästen lite lugnt eller har ni tips och råd? Givetvis så måste man ju ha lite hjälp runtomkring om det skulle gå åt pipan. Har något tips på vad man ska ha för vagn?
Tacksam för all hjälp jag kan få:)

Sv: Inkörning

nja jag skulle tömköra henne med typ lösa skaklar så hon får känna att det tar emot på sidorna när hon vänder - det är de som brukar skrämma skiten ur dem om dom blir rädd.
sen när hon tar de så skulle jag spänna för henne. ta en vanlig speedcart.

hade de vart en vanlig unghäst ala varmblod eller kallblod hade jag spännt för direkt - men eftersom den är äldre så skulle jag försälkrat mig med skaklarna först. fast jag känner ju inte din häst. möjligt att de går att spänna för direkt.

men för säkerhets skull - ha minst en mska, helst två, som har långlinor som kan hålla henne i huvet ifall nåt händer. du kan inte säga till om så mycket därbak om det händer nåt. med e framtill har ganska mycket att påverka. när hon funkar så sätter sig de som går fram vid huvet bak på skärmarna på speedcarten och åker med. finns där ifall det händer nåt - bara å hoppa av och ta reda på hästen.

lycka till.

Vad menar du med lösa skaklar? Kan man ta loss dem från vagnen? Så de släpar i marken då? Ursäkta en okunnig

När vi kör in - unghästar dock - använder vi aldrig lösa skaklar, tar man det lugnt brukar det fungera ändå och din häst verkar ju vara väldigt van vid att tömköras så jag tror inte det ska vara något problem att spänna för henne nu. Var minst två - gärna tre personer, det underlättar att ha någon på varsin sida av hästen långa rep... Och ta det lugnt i början. Unghästarna kan man ju ofta hålla och en större häst har ju lite mer kraft OM den skulle bli rädd för till exempel skaklarna, men så länge alla inblandade är lugna är min erfarenhet att det oftast går bra.

Vi brukar flytta vagnen från sida till sida först i stallet så hästen är van vid det tryckandet från skaklarna.

Okej, jag fäster nog vagnen utomhus eftersom stallet är litet. Det var ju ett bra tips att röra den från sida till sida. Då provocerar man ju lite rean från början så de vänjer sig.

Har själv gjort lite olika beroende på häst, men de enklaste har faktiskt varit Araberna och korsningar på dom. Dom har jag tömkört rätt lite jämfört med vissa andra raser och sedan satt på långvagnen fast givetvis med "ledare" fram. Araberna är ju så rackarns smarta.... på gott och ont.
Hu, nu sitter jag och blir sentimental.... Kanske skulle man köpa sig en Araba igen.. ?

Jag håller med dig, inget går upp mot araben i intelligens. Jag ska skaffa en när jag får tid att ha häst enbart för nöjes skull.

Följer gärna tråden. Vi håller nu på med vår kallblodstravare som blir 17 vid årsskiftet. Hon är körd som ung men vi vet ingenting om hon möjligen blivit skrämd m.m.

Vi har tömkört i loksele 2 dagar i veckan sen sept och nu i helgen ska vi prova släpa med henne. Tar hjälpt av en tränare som kört in hästar tidigare.

Nu i helgen ska vi änvända oss av skaklar som sitterihop därbak så det blir som en släpa.

Lycka till med inkörning.

Ja araber är så superintelligenta. Min dam hetsar inte upp sig i onödan, hetsar hon upp sig så lugnar hon ner sig nästan på en gång. "okej, det var inget farligt". Ska börja på allvar nästa vecka, ska bli mycket spännande

Liknande trådar

Körning Hej alla! Har suttit och läst igenom ett gäng med trådar med "nybörjar" frågor nu och ju mer jag läser desto mer undrar jag. Å ni här i...
Svar
16
· Visningar
1 642
Senast: cahs
·
Trav Behöver lite hjälp & nya infalls vinklar. Jag & sambo har juh sen i januari tömkört en 2 åring åt en vän till oss. Allt har gått bra...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 183
Senast: anhe
·
F
Trav Har en tvååring (nybliven valack) efter Tap In, ua Express Pride. Han är mycket hanterad. Vid 1 års ålder var han på banan och inkörning...
2
Svar
22
· Visningar
2 603
Senast: Happyz
·
Körning Jag fortsätter förneka att det är en islänning jag har:angel: Nu är han inte bara dressyrstjärna utan körhäst också:D Jag har...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Geisli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter