inkörning - video

fejt

Trådstartare
Vore tacksam för input. Jag kör in min treåriga valack som jag köpte i januari. I annonsen stod att han var bakskygg efter att ha skenat med ett däck. Jag vill dock prova och har, då han haft lite skador, under våren mest tragglat kommandon i tömkörning och för hand samt olika övningar med grimskaft, tömmar, sprayning och vatten runt/på bakbenen. Vi har gjort framsteg och han är nu lydig och lyhörd i tömkörningen. Kan vända, flytta bakbenen i sidled, backa, stanna, stå still och trava. Om ni orkar kolla på några filmer vore jag tacksam för råd och reaktioner. Främst på hur ni tycker hästen verkar men även om ni ser nåt galet i vårt agerande, utrustning osv.

Första filmen visar hans reaktion på däcket som vi ska dra så småningom:

http://www.youtube.com/watch?v=PaTDP95ofUM

På den andra filmen står han inte stilla vid förspänning och får en draglina snodd runt ett framben. Han brukar stå stilla men det var så fruktansvärt mycket insekter och jag borde ha stått vid huvudet?

http://www.youtube.com/watch?v=3dy6o8JmG2A

På den sista filmen blir han biten av en broms (vilket gjorde att vi avbröt efter ett varv) men jag tycker att han reagerar ganska milt?

http://www.youtube.com/watch?v=k_aHIOn9dPs

Återigen, tacksam för input.
 
Sv: inkörning - video

Jag tycker att han ser lite osäker ut, väldigt fokuserad på vad ni gör. Litar han på sin kusk går det nog bra. Du ser mer nervös ut än hästen. ;)

Undrar varför du har pisk i handen på första videon?
 
Sv: inkörning - video

Ja, det har du nog rätt i. Att jag verkar nervös. Det är mycket jobb med sig själv att hålla på med hästar. Tack för det, på riktigt, nu fick jag nåt att jobba med. Utvecklande. Jag har spö eftersom jag har det när jag tömkör i början. Sen hängde det med en stund extra utan att jag eg tänkte på det. Tack så hemskt mycket för svar. Det uppskattas mycket!
 
Sv: inkörning - video

Jag hade backat ett steg och tagit bort däck och svängel och bara tömkört med draglinor. En håller i tömmarna och en i grimmskaftet. Sen kör ni över hela banan, volter (stora och små så han verkligen får känna linorna mot benen) och svängar så han vänjer sig vid draglinorna ordentligt. Det är en fördel om han till O med kliver på en lina så han lär sig att det inte är någon fara. När han känns trygg i det hade jag provat att göra likadant utanför ridbanan, på grusvägen, i skogen osv. När allt funkar, trots insekter osv så hade jag provat först med svängeln och sen däcket.
 
Sv: inkörning - video

Klokt. Tack. Han (och jag) behöver säkert nöta den biten mycket mer. Jag har haft målbilder och så har han blivit skadad och jag lite otålig. Egentligen vet jag ju hur det ska kännas när de är heltrygga. Tack igen.
 
Sv: inkörning - video

Ja visst känns det bättre att övervinna det otäcka med bara linor istället för skaklar och vagn. Bättre att låta det ta tid och bli bra än att skynda fram och få bakslag.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547
Övr. Hund Påminn mig väldigt gärna om det här filmklippet, taget för några minuter sedan och cirkus 5 minuter efter att 'Nisses' husse åkt...
Svar
3
· Visningar
1 089
Dressyr Hej! Filmade lite igår när jag red, och nu vänder jag mig till er dressyrexperter och undrar lite om bakdelsvändningar. Jag har helt...
2
Svar
24
· Visningar
3 088
Senast: Elanor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp