Inkörning utrustning

evis

Trådstartare
Vad använder ni för utrustning när ni kör in?

Jag funderar på min kallblodsåring, och vad som egentligen vore det bästa. Köpa begagnat är nog mitt alternativ - men vad?

Travsele - skulle det funka med en i full storlek även fast han ju inte är färdigväxt, är de ordentligt ställbara så man kan få dem att passa ordentligt?

Sulky - jag är inte alls särskilt bevandrad med all utrustning i trav-världen. Speedcart funkar det eller är det "farligt"/sitter man för nära hästen/eller något annat?
(vad tycks om den här till exempel; http://www.blocket.se/vi/7376514.htm?ca=2_s - är den "för fin" för att köra in i? det bästa vore ju ifall vagnen kan användas även senare, inte bara i inkörningen, rent ekonomiskt)

Vill ju ha något lätt men samtidigt ska det vara bra för hästen att dra det, därför har jag ju funderat på rockard med svängel och en ordentlig bröstsele - det är tyngre men blir dragvänligt. Men jag har förstått att travfolk förfasar sej över sån utrustning vid inkörning :cool:

Ja, all hjälp tages tacksamt emot - ni hör ju hur novis jag är....

Sv: Inkörning utrustning

Jag har ingen erfarenhet av kallblod men jag använder en vanlig träningsele till mina unghästar. De brukar vara tillräckligt ställbara. Vagnen av den typen som är på bilden tycker jag är perfekt, man sitter långt bak och hästen kan inte träffa dig, jag har dock inte råd med sådana fina träningsvagnar;) så jag kör in i en vanlig järnvagn för att sedan byta till en lite lättare och bra mycket bekvämare lättmetallvagn...

I övrigt är det mycket beroende på vad det är för psyke på hästen men jag har alltid slaggjord och en längre käk (som går under hakan, för det mesta inte käkpinne) i säkerhetssyfte... Tussar i öron, tungband, helstängt etc sätter jag bara på om hästen verkligen kräver det, jag vill att de ska vara så trygga att de kan gå utan dessa saker hemma...

Jag väntar tills åringen växt i vanliga selen innan jag kör in, eller ja, den kan väl fyllas ut med ett ludd under magen också som utfyllnad. ;) Annars kan man skaffa en ponnysele men jag tycker inte att jag har så bråttom.

Sedan använder jag vanlig speedcart (den bästa jag har så att grejerna håller om det händer nåt), jag skulle inte satsa på något tyngre till att börja med om du tänker köra in hästen som ettåring. Speedcarten använder jag mest av mina vagnar över huvud taget.

När de blir äldre klarar de tyngden bättre men när de är unga tycker jag att det ska gå lätt bakom.

Fundera på om du vill ha QH eller traditionell remsele när du kör hemma. Själv har jag remsele på alla hemma, modesele vid snabbjobb på bana och så QH vid provlopp/tävling.

Vagnen på bilden är ju QH men det brukar vara lätt att skruva bort fästena och använda den som en vanlig vagn om man vill.

När vi kör in våra (varmblod) så har vi en ponny sele. När de sen har vuxit till sig lite så funkar en mindre fullstor sele med en extra filt el liknande under, vi har även bytit ut bukgjorden mot en ponny gjord. Men det är ju så olika, några kan ju ha en full stor sele på engång.

Vi har bara en långvagn i rullning just nu, så den får gå med inkörning som start hästar. Den vagnen du visade på bilden såg ju helt ok ut, då har du ju en vagn för framtida träning med ju.
Rockarden skulle jag spara tills hästen är lite mera körd och klarar av att dra ordentligt.
Vi har alltid en lång käk på våra när de körs in och slag gjord.

Senast ändrad:

Tack alla för era svar!

Är det så att "alla" använder slaggjord när de kör in?
Hur fungerar egentligen slaggjorden? *ursäkta okunnigheten* :o
Vad är det för skillnad på remsele, modesele och QH?
QH har jag ju förstått är något helt annorlunda - men mer än så vet jag inte.
Usch, har satt mej in i djungeln med vanliga bröstselar - men travselarna är ju verkligen ett kapitel för sej... Remmar överallt :D

Han är väldigt cool och jag har väl tänkt att det blir lite av "skolinkörning" - kommer inte ha bråttom, förhoppningsvis kommer det vara odramatiskt när väl vagnen sitter där bak. Han är tränad sedan liten på att tåla mycket rörelse och grejer runt bakdelen/bakom honom men säker kan man förstås aldrig vara.

Ja, jag använder också slaggjord när jag kör in. Den dagen de sätter benen i kors och snubblar över sina egna fötter för att sedan råka gå på sig på kotan eller nåt är den guld värd för då studsas det gärna lite. ;) Det tar tid att lära sig att hålla reda på benen och tänka på jobb samtidigt. :)

Om du söker i det här forumet så finns det en massa trådar om olika selar och vagnar, många av dem med förklarande bilder! :idea: Och även om slaggjordar, för ett litet tag sedan handlade varenda tråd om slaggjordar här.

QH är ett beslag som man "klickar" fast vagnen i, och då måste den ha ett sånt fäste som finns längst fram på bilden du hade som exempel.

Modesele är en "snabbare" variant av remsele som jag fått för mig att man mest använder tillsammans med sulky eller sulkett (en lite större och säkrare (för kusken) variant av tävlingsvagn). Saknar i de flesta fall extragjord även om jag köpte en som extragjord också följde med till (ny).

evis skrev:
Vad är det för skillnad på remsele, modesele och QH?
QH har jag ju förstått är något helt annorlunda - men mer än så vet jag inte.
Usch, har satt mej in i djungeln med vanliga bröstselar - men travselarna är ju verkligen ett kapitel för sej... Remmar överallt :D

Haha, här är en till som tycker att det är trassligt.:D Har visserligen kört lite tidigare, men bara med vanlig bröstsele och rockard. En travsele är ju ett kapitel för sig, för många remmar att hålla reda på.:p
Jag har köpt en vanlig remsele (äldre Tärnsjö, jättefin) och en äldre långvagn som jag ska ha till unghästen. Vi håller på att tömköra nu, det tar nog ett tag innan jag vågar sätta henne i vagn och helst vill jag ha hjälp med det eftersom jag är ovan själv. Selen är i full stl, den passar men min "bebis" är ju ett år äldre än din. En lätt långvagn känns bra att använda vid inkörningen, sen blir det rockard. Ovant, jag har aldrig suttit i en speedcart förut!:o Så går det när man skaffar travare...
Min ska visserligen bli ridhäst, men om allt går som jag tänkt så kan hon nog kanske få gå premie i år ändå! Det är mycket att lära sig...jag har tusen frågor om selar, vagnar, inkörning, trav.... (tack anhe:bow: :angel: ).

Kör in både varmblod och kallblod och tillvägagångssättet är detsamma. Enda skillnaden är att kallbloden finner sig snabbare och naturligare i det här med att dra.

Kör i rejäl hållbar speedcart med QH (har QH både hemma och på banan). Vanlig travsele med QH då, eventuellt extra selunderlägg under magen om selen är lite stor. Alltid slaggjord och långt körspö, däremot ytterst sällan käk, tussar, tungband och annat, bara om det verkligen behövs. Kallbloden brukar faktiskt i princip aldrig behöva såna extra attiraljer när jag tänker efter, men det får man ju ta från individ till individ.

Fördelen med QH är att det går väldigt fort och enkelt att sela, sånt gillar jag. Dom håller rätt bra med faktiskt om dom är rätt konstruerade, även om dom små odjuren ska leka jordfräs på någon åker.

Du har ju fått många bra svar redan, men kan tillägga att ett alternativ till att köpa begagnat är ju att köpa en syntet sele. De jag har provat har varit väldigt prisvärda.

Vi kör också alltid in med slaggjord, däremot inga andra extra attiraljer.

Vanlig sele har passat på våra varmblod, jag har en brösta som jag har gjort rätt många extra hål i, och min sadelmakare har gjort en superkort gjord, som jag även har till min tömkörningsdäckel om jag ska tömköra ponnyer.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Körning Kanske är korkad nu men hur är det att köra med speedcart vs rockard och kan man köra med en vanlig bröstsele och speedcart om man fixar...
Svar
7
· Visningar
2 185
Senast: schelin_j
·
M
Körning Hej! Jag har tänkt att så småningom köra in min arab dam, då jag förutom är dressyratan också ahr ett förflutet som ponnytrav kusk och...
Svar
6
· Visningar
1 343
Senast: Lavinia
·
C
Körning Tjenare allihopa =) Jag ska påbörja mitt sista år på gymnasiet, och som mitt projektarbete tänkte jag köra in min C-ponny. Jag har...
Svar
3
· Visningar
931
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka