inkörning, hvad er näste skridt.

G

Gritt Gerner

hej jeg er igang md at indköre mit ardenner sto, hun tömköres nu bagfra, kan styres i 8 taller cirkler, stopper og går på komando.

hvad gör i nu, sätter däk efter eller noget der skramler rigtig meget.

kom med jeres forklaring til indkörning.

bruger i bil däk eller traktor eller lastbil däk

Sv: inkörning, hvad er näste skridt.

Först ska hästen kunna stå still innan du sätter något efter henne. Efter det så brukar vi har draglinor. Typ kättingar som rasslar lite efter hästen. Därefter skacklar.

Sv: inkörning, hvad er näste skridt.

Ett tipps, lär den att stanna på ptro. va så jätte tydlig som du kan och använd sedan inte ptro till annat än halt. sedan under inkorningen var gång hästen blir minsta rädd eller reagerar på de nya grejerna gor du halt med ett tydigt ptroo. då präglar du in att hästen ska stanna på ditt komando och stå still om någon olycka händer.

Häng sedan på en lina med kätting i änden, eller något som skramar. men inte fr tungt i brjan ens om det är en stor ardenner. var noga med att använda den på båda sidor så du inte glommer hoger sida, hästar är så funtade att det som händer på hoger sida är inte samma som på vänster. sitter du upp på en unghäst och visar dej på ena sidan forst och sen fyttar dej over och visar dej på andra sidan forsiktigt kan hästen flyga i luften for den hjärnhalvan inte samarbetar med den andra.

när den går lugnt med en lina är det dax att gå vidare, Men! gor det inte på egen hand. Vist kan det gå bra, men med storsta sannolikhet gor det inte det. och det får du säkerligen inte veta själv forens det är forsent, och det kan komma långt senare efter inkorningen.

Jag brukar sjäv hålla inkorningskurser, då går flera ihop och vi åker runt till varandra och kor in hemma där hästarna bor, det är lugnast for hästen. då finns en som kan och flera som både lär sej och hjälper till samtidigt, och det är dessutom trevligt att åka hem till varandra och hälsa på och deltagarna turas om att bjuda på fika. iband händer det att någon forsoker borja på egen hand inna kursen startar och det har hitills inte blivit något bra resultat, någon häst har inte gått att kora in alls efter det, och någon har fått ägna timmar av att leta efter en skenande häst i skogen. så när jag ska starta en kurs lämnar jag ett absolut krav på att de får inte borja på egenhand innan kursen startar.

tänk på att det är nästan ett ton tungt djur du har att gora med, jag har själv suttit i vagnen bakom en som skulle varit inkord av en som jobbade med det och var den som sålde hästen. den visade sej va satt framfor vagn och kord några gånger som mycket ung. och det var inte kul att sitta bakom den i fullt sken. jag hade tur som befann mej på en lång otraffikerad väg med mycket uppfors backe. Efter det kor jag aldrig en häst som sägs vara inkord innan jag sett den bli kord eller jag gått igenom inkorningen från grunden, även om det sägs att den ska va väl inkord.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka