Inkörning/gräsätning

millus

Trådstartare
Jag har precis börjat tömköra/köra in min tvåårshingst. Han är av rasen shetland. Problemet är att han vill äta hela tiden och här där jag bor finns knappt inga vägar så jag får hållas på gärden som är täckta av gott gräs. Jag vill ju inte att han ska stanna och äta hela tiden, men jag vill ha ett gott råd hur jag hindrar honom från att äta hela tiden?

Igår när jag tömkörde så gav jag honom en liten snärt med ett spö så fort han körde ner huvudet. Det känns inte bra att göra så, men efter några gånger så fattade han och gick snällt och duktigt! Jag tänkte arbeta honom konsekvent och aldrig låta honom äta öht med selen och tränset på!

Sedan när han är inkörd så kommer jag nästan endast att köra på kilometerstora gräsgärden så det är viktigt att han lär sig att när man jobbar så äter man inte...Men som sagt, jag vill lära honom på rätt sätt!

Sv: Inkörning/gräsätning

Gräsätar tygel varianten? Fast man behöver inte köpa den utan göra en egen provosorisk. Annars är det bara att lära honom att äta gör man när det inte ska arbetas.Smacka på när han kör ner huvudet osv...

Jag brukar bara ge dem ett kraftigt kommando framåt. tex. en smackning och om det inte fungerar får de en liten snärt i rumpan. annars kan du ju prova någon typ check (vet inte hur det stavas) tygel och spänna den löst...

Tycker du gjorde alldeles rätt som snärtade till honom och resultatet blev ju det önskvärda!

Förmänskligandet av våra hästar och motviljan till att ge dom ett tydligt direktiv resulterar allt för ofta i att "snälla" hästägare rycker och drar i sina gräsätare och på så sätt lägger en dålig grund för ett bra kompanjonskap!

Vad jag ville ha sagt är att hellre en tydlig tillrättavisning på momangen än att man har en ponny och hästägare som idkar dragkamp med dålig energi som följd!

Vissa hästägare vill att deras hästar ska ägna sig åt tankeöverföring och inser inte att medan dragkampen pågår så ger man hästen otydliga signaler!;)

Tycker du gjorde alldeles rätt som snärtade till honom och resultatet blev ju det önskvärda!

Förmänskligandet av våra hästar och motviljan till att ge dom ett tydligt direktiv resulterar allt för ofta i att "snälla" hästägare rycker och drar i sina gräsätare och på så sätt lägger en dålig grund för ett bra kompanjonskap!

Vad jag ville ha sagt är att hellre en tydlig tillrättavisning på momangen än att man har en ponny och hästägare som idkar dragkamp med dålig energi som följd!

Vissa hästägare vill att deras hästar ska ägna sig åt tankeöverföring och inser inte att medan dragkampen pågår så ger man hästen otydliga signaler!;)

sant och bättre en snärt på rumpan än att rycka i munnen....

Visst är det bra att visa tydligt vad man inte anser önskvärt,men frågan är.. Varför pisksnärt på rumpan? Har själv en häst som inte accepterar piskor eller slag.Visst hon tror sig kunna göra som hon vill ex äta vid jobb men en tydlig muntlig rättelse och hon skärper sig.Skulle jag då piska henne när jag vet hur hon ogillar det så skulle det bli dubbelt negativt för oss båda.

Jo, men så är det väl alltid, alla är individer o din häst lyssnar genast på rösten. Andra kann vara mer "tjockhudade" o behöver få skarpare tillsägelse i början... det som funkar för A behöver inte funka för B.

Absolut, men jag tycker inte man ska behöva börja med att piska dom.Fast det gäller ju att träna röstkommandon med dom också.Och enklast är ju det att göra där det inte finns en massa lockande mat.

Ja, fast det är uteslutet här... Det finns verkligen ingenstans att vara utan gräs och självklart ger jag honom röstkommandon också. Jag berömmer honom massor och jag ser på hans vippande öron att han lyssnar och han gillar det han gör. Efter att ha blivit tömkörd fem gånger så kan han redan orden halt och skritta och det tycker jag är duktigt! Jag får ofta beröm för att jag har väluppfostrade harmoniska shettisar.

Svarar alla: Igår tömkörde jag honom runt ett stort gärde, första gången han tog en tugga så gav jag honom en lätt snärt med pisken. Inte hårt och inte flera gånger utan en snärt! Efter det så räckte det med att jag sa aj, aj när han försökte äta.

Jag är absolut emot dragning i töm, piskor osv. Men jag tror också att när man håller på med ungisar så måste jag vara superkonsekvent för att grundlägga ett gott beteende. Min vuxna shettis var också med och tömkördes av min dotter och han försökte inte äta en enda gång!

Det dumma är att min lilleman bara är 91 cm så gräset är ju så otroligt nära mulen, så det är superfrestande för honom. Men nu har jag satt som regel att när selen är på så är äta no, no!

Senast ändrad:

Vi gör på samma sätt, lägger på pisken på rumpen om dom drar ner huvudet, tycker inte att det är något konstigt med det. Visst kan man ge ett röstkommando, men innan det röskommandot sitter så måste dom ju lära sig vad det betyder och säger man ett kommando samtidigt som man lägger på pisken så fattar dom det snart. Jag använder även pisken vid halter när dom inte vill stå helt still, det är betydligt effektivare att höja den (behöver inte ens lägga den på hästen) för att få lite koncentration än att hålla på och tjata på dom. Kommandon ska bara behövas sägas EN gång, går dom då ändå emot det så används pisken (inga rapp utan bara för att avleda uppmärksamheten).

Men va kul!

Vilken duktig kille!
Eller duktiga killar rättare sagt!

Vissa hästägare vill att deras hästar ska ägna sig åt tankeöverföring och inser inte att medan dragkampen pågår så ger man hästen otydliga signaler!

Vill bara förtydliga att jag själv i allra högsta grad ingår i kategorin "Vissa hästägare" alltför ofta!;)

Visst är det bra att visa tydligt vad man inte anser önskvärt,men frågan är.. Varför pisksnärt på rumpan? Har själv en häst som inte accepterar piskor eller slag.Visst hon tror sig kunna göra som hon vill ex äta vid jobb men en tydlig muntlig rättelse och hon skärper sig.Skulle jag då piska henne när jag vet hur hon ogillar det så skulle det bli dubbelt negativt för oss båda.

som flera sagt så är alla individer. gillar inte din häst det så ska du absolut inte göra det... men jag sa bättre en snärt på rumpan än att rycka i munnen. För det är ett otyg att rycka dem i munnen. medan piskan enligt mig ska vara med vid körarbete och de ska vänjas vid den och en snärt på rumpan är enligt mig varken skadligt eller fel.
Men alla gör vi olika...

Som sagt, skulle jag ge min nordis en pisksnärt skulle hon tro att hon får storstryk:crazy:
Vissa är känsligare än andra, hästar som är känsliga reagerar på små signaler och en aggresiv höjd ton gör sig lagom;)
Nu kan det ju ha att göra med människor som i första taget lagt en 7jäkla pisksnärt på en oförberedd ovan häst:mad::( (felhanterad nån gång)
Så man ska alltid prova rösten/kroppsspråk först:)
En varning innan det smäller, så gör ju hästarna mot varann = nått de lättare har förståelse för;)

Som sagt, skulle jag ge min nordis en pisksnärt skulle hon tro att hon får storstryk:crazy:
Vissa är känsligare än andra, hästar som är känsliga reagerar på små signaler och en aggresiv höjd ton gör sig lagom;)
Nu kan det ju ha att göra med människor som i första taget lagt en 7jäkla pisksnärt på en oförberedd ovan häst:mad::( (felhanterad nån gång)
Så man ska alltid prova rösten/kroppsspråk först:)
En varning innan det smäller, så gör ju hästarna mot varann = nått de lättare har förståelse för;)

nja.. tycker inte att man ska generalisera och säga att en häst som reagerar kraftigt av en pisksnärt har fått stryk tidigare eller liknande.. Utan bara helt enkelt att alla är olika individer... En del är bufflar och där måste man vara hårdare, andra är superkänsliga och då måste man vara mildare...

Tycker oxå som så att, först smacka på lite, lyssnar dem inte, ja då blir det en liten pisksnärt!

Mitt halvblod går inte ha spö på, då ger hon gasen i botten. Vi har aldrig använt spö på henne under hennes 9 åriga liv, haft longerpisk när vi longerade henne vid 2 års ålder, men aldrig använt utan bara rört den i luften!
Hon har lärt sig att piskan betyder framåt, tyvärr har hon inte lärt sig hastighetsbegränsningarna! :rofl:

nja.. tycker inte att man ska generalisera och säga att en häst som reagerar kraftigt av en pisksnärt har fått stryk tidigare eller liknande.. Utan bara helt enkelt att alla är olika individer... En del är bufflar och där måste man vara hårdare, andra är superkänsliga och då måste man vara mildare...

Jo presis, dock kan ju felhantering vara en orsak. Men annars inviduellt, hur olika hästar reagerar;)

Jag hade blivit galen, ett helt oaceptabelt betende. Visa vem som bestämmer! Håll upp huvudet på honom och snärta till honom med pisken när han försöker?

Liknande trådar

Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 720
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: Qelina
·
Äldre Jag försöker skaffa mig framtidsdrömmar/planer, eftersom jag helt enkelt behöver något att kämpa för etc. :p Något jag kom på som jag...
Svar
3
· Visningar
857
Senast: Jfrelin
·
Körning Hej Vi kommer förmodligen att skaffa ponny till dottern nu min storhäst kommer att få tas bort. Jag anser mig för stor att rida...
Svar
4
· Visningar
1 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka