Sv: Inkörning av Islandshäst
Näst hästen är mogen för de...
Gå på invividen ist för på åldern Oki kasnke inte ska köra in 4 månaders föl men ni förstår väl hur jag menar.
Det där är så olika frågar du en person så kanske de säger nej fy fasiken kör aldrig in en häst innan 7 års ålder då den växt klart. Andra säger att amn kan.. gå p åvad du tycker känns bäst=)
Mitt 4 åriga sto är välutvecklad och skulle utan problem kunna ha klarat av att bli vit inkörd som 2½ åring och att man tills 3½ år då man skulle kunna ha ridit in ehnne kört 1-2 ggr i veckan pass på max 30 minuter från de att man spänner på tills att man spänner av!
Mkt skritt och lite trav och galopp..
att köra 6 månader -1 år innan man rider in är oerhört bra fr hästen.Hästen får stärka sig kropp men framförallt ryggen så den har en välmusklad rygg som då lättare kommer att kunna bära upp en ryttare.
Och hästen har hittat sin egna balans i och med körningen och kommer inte uppfattas så valpig när amn rider in den sen!
Jag ser bara fördelar med att köra in innan man rider in!
Nu i nov här ska min dam som är 4½ ridas in sedan om 1 år tänkte jag låte henne vila fårn ridningen och belaskningen av ryttare från ryggen och då passa på att köra in henne..
Vi får se hur de blir av med denna planen..
Måste hitta en billig slit och släng vagn att ha när man kör in henne bara