Inkörd ponny!?

polly p

Trådstartare
Vi har en 13-årig grov Irländare D-ponny som hos förra ägaren gått lite ft mm.
Hästen är verkligen av det coolare slaget!
I vintras tolkade barnen en del och även detta tog han med största ro..
Har testat att bara hänga på vår sulky tidigare..
Igår fick jag ett infall och spännde för och jag och dottern åkte även en liten runda, heeelt fantastiskt cool var han:)!
Detta strider iof mot all riktig körhantering:o men till största sannolikhet är han ju körd tidigare eller??? ( Kommer nog alldrig att kunna få reda på vilket;) )

Alltså, VET att det inte eg. är det optimala att bara hänga på grejerna och tuta och köra men läser av och känner pownien väl..

Min fråga är HUR kan jag säkerställa att han verkligen är "körsäker"..?
Vi både skrittade och travade och gjorde övergångar och halt samt lite små backar..

Sv: Inkörd ponny!?

Kul med en så cool ponny! Har en likadan själv som är under inkörning nu.

Personligen tror jag att det enda sättet att säkerställa att han är körsäker är att testa samtliga delar i inkörningen. Detta är något som jag hade gjort även om jag hade kunnat fråga tidigare ägare. Testa tömkörning, dra däck i linor, häng på skramliga saker (mitt favoritträningsredskap är ett just-married-släp), dra med linorna MELLAN benen, dra med skaklar, dra med vagn. Bara för att vagnen funkar betyder ju inte det att han fixar att hantera en vagn när det kommer plötsligt ljud, eller blir ett gupp med ena däcket. Tänk ut alla möjliga saker som kan vara skrämmande och testa dessa.

Jag tycker att det är riktigt roligt att utmana mig själv och mina hästar i miljöträning, och det ger väldigt mycket tillbaka att veta vad som är läskigt och inte, och framförallt hur hästen reagerar när det är läskigt och då ha tränat in tilliten till mig. Ett exempel är att jag tränar mina hästar till att stanna när det är något läskigt som låter bakom dem. Dvs, när de drar något som är konstigt som låter mycket, så är det helt OK för dem att stanna och fundera på vad det är. Och stilla betyder ju också att det läskiga inte längre låter. Det är fantastiskt skönt med coola ponnyer, men man får också ha i beräkningen att man då inte alls vet hur de reagerar när de väl blir rädda.

Sv: Inkörd ponny!?

Tack för trevligt och ut-tömmande svar:)!
Vi körde i gupp och backar med halvpunka på min sulky ( saab-bakaxel modell )
Samt en gammal loksele med seltungor. Järn mot järn ljudet bekom honom icke heller så en femma på att han är körd på Irland annars vore det väl konstigt??? Hmm, vore så kul att köra lite mer:)!

Skulle vilja hitta en sele bara, är inte min och den behövde läggas x-tusen på i renovering..
Här är han och selen..Hur är strl???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka