Inkontines del 2

lady_vip

Trådstartare
Hund: 9 år, tik, kastrat, pigg och i god form. Inkontinent sedan ett par år, har eskalerat senaste året.

Historik: Vi började med Incurin i höstas, gav noll effekt. I samma veva höll vi på massor med hennes öron/allergi osv också, hon gick på massor av mediciner och jag slet mitt hår. Plötsligt en dag i decemeber orkade jag inte längre (sömnbrist under lång tid gör folk galna;)) och gav henne 10 mg Prednisolon. Och ja, hunden slutade klia, öronen läkte och allt blev bra. Förutom att det, som jag misstänkte, eskalerade med inkontinensen. Allt var nerkissat, hund, bäddar, hundtäcke... Så vi satte in Rinexin ganska snabbt och jag märkte skillnad vid första tabletten.

Nu har hon gått på Rinexin ett par månader, 25 mg x 2/dag men det har börjat hända olyckor igen, framförallt nattetid. Prednisolonet har vi minskat till 5 mg/dag och hon dricker inte längre en massa av det tex, så kroppen borde ju ha stabiliserats.
Jag vet att vi kan öka Rinexinet lite till (hunden väger ca 32 kg) men det är väldigt läskiga biverkningar så jag vet inte om man egentligen vågar det. Sen vet jag att man kan kombinera med Incurin. Så tablettvägen har jag koll på.

Det jag vill veta är alternativa vägar! Hon var hos en kiropraktor i höstas, men jag har flyttat därifrån (och det besöket gjorde varken till eller från). Dock rekommenderade kiron att hon skulle stå på vibroplatta, någon som testat det?

Andra saker vi skulle kunna testa som inte innefattar läkemedel?

Sv: Inkontines del 2

Jag blev rekommenderad akupunktur till min tik av en fysioterapeut. Dock verkar det inte vara något gemene man kan reda ut, utan fick rekommenderat 2-3 stycken. Jag kan skicka hennes uppgifter om du är intresserad?
På människor kan man spruta in botox i urinblåsan för att bli av med besvären, men vet inte om det utförs på djur.

Jag funderar på om en fysioterapeut/akupunktör kan göra skillnad? Märkte ni något?

Och i natt väckte hon mig vid 3-tiden, låg en stor pöl på hundbädden... Ska ringa till kiropraktorn direkt faktiskt, känner att det förhoppningsvis inte kan skda och kanske hjälper det. Får öka Rinexinet också, för detta funkar inte:(

Usch så jobbigt - för både dig och hunden:(

Jag tycket det var nog jobbigt med min fd tik som periodvis blev inkontinent efter kastreringen och det var ändå bara periodvis. Det hände efter hon haft sina feberskov och drack extra mycket vatten under några veckors tid - då blev blåsan för full och hon kissade på sig nattetid. Nackdelen var att hon ofta sov i sängen just under dom perioderna när hon varit dålig (enda gångerna hon sov i sängen) - så jag fick börja bädda med plastad frotté under en filt åt henne.

Jag tror ärligt inte jag skulle orka ha en inkontinent hund hur länge som helst om ingen medicinering fungerar. En större hund kissar dessutom stora mängder. Jag förstår att ni har det superjobbigt nu:cry:

Jag har ju liksom vant mig... Hade hon mått dåligt på något annat sätt och dessutom varit inkontinent hade det antagligen känts annorlunda. Som i höstas när hon dessutom hade superklåda i öronen. Men nu är hon sitt vanliga pigga jag så då kan jag stå ut.

Hon verkar inte bry sig, det ligger badlakan i bäddarna som är klädda med plastad frotté, så jag byter bara handduk. Hon reser sig när det blir blött typ, men mer än så lider hon inte.

Jo jag tror ju inte hunden lider, utan mer du - det är jobbigt att hålla reda på. Mycket tvätt blir det;)

Hoppas du kan hitta en annan metod som fungerar.

Det är en jäkla tur att vi har egen tvättmaskin och torktumlare:D

Men nu har hon varit hos kiropraktorn som tyckte att hon hade mycket snett och fel i ländryggen. Jag vill ju gärna hoppas att det hjälper, så håll tummarna!

Hund: 9 år, tik, kastrat, pigg och i god form. Inkontinent sedan ett par år, har eskalerat senaste året.

Historik: Vi började med Incurin i höstas, gav noll effekt. I samma veva höll vi på massor med hennes öron/allergi osv också, hon gick på massor av mediciner och jag slet mitt hår. Plötsligt en dag i decemeber orkade jag inte längre (sömnbrist under lång tid gör folk galna;)) och gav henne 10 mg Prednisolon. Och ja, hunden slutade klia, öronen läkte och allt blev bra. Förutom att det, som jag misstänkte, eskalerade med inkontinensen. Allt var nerkissat, hund, bäddar, hundtäcke... Så vi satte in Rinexin ganska snabbt och jag märkte skillnad vid första tabletten.

Nu har hon gått på Rinexin ett par månader, 25 mg x 2/dag men det har börjat hända olyckor igen, framförallt nattetid. Prednisolonet har vi minskat till 5 mg/dag och hon dricker inte längre en massa av det tex, så kroppen borde ju ha stabiliserats.
Jag vet att vi kan öka Rinexinet lite till (hunden väger ca 32 kg) men det är väldigt läskiga biverkningar så jag vet inte om man egentligen vågar det. Sen vet jag att man kan kombinera med Incurin. Så tablettvägen har jag koll på.

Det jag vill veta är alternativa vägar! Hon var hos en kiropraktor i höstas, men jag har flyttat därifrån (och det besöket gjorde varken till eller från). Dock rekommenderade kiron att hon skulle stå på vibroplatta, någon som testat det?

Andra saker vi skulle kunna testa som inte innefattar läkemedel?

Vill bara berätta att min hona i samma ålder som din åt incurin pga inkontinens. Men veterinärens dosering med 1 tablett varannan dag fungerade ej, det blev nästan sämre men en halv tablett dagligen gjorde susen. Vi gav henne de i nån månad sedan glömde jag bort de en helg så jag tänkte kolla hur länge de höll, behövde hon verkligen de livet ut.. Inga tabletter gavs och hunden höll tätt :D
I samma veva som detta problem uppstod hade vi ett annat problem med tiken och tog urin och blodprov med jämna mellenrum då min hona hade höga levervärden och protein i urinen som inte veterinärerna tog på allvar. De ansåg att urininkontinensen berodde på de.
Nu äter min hund ett foder för hundar med leverproblem och mår bättre än nånsin. Hon hade också andra symtom som tex onormalt kliande och överdrivet slickande (som hundar med lever problem kan få).
Har du inte tagit urin och blodprov så rekomenderar jag de starkt!

Har för mig att de var predisolon en kompis hund åt som började kissa på sig så det kanske är en biverkning på medicinen och har hunden redan problem kanske predisolonen försämrar de hela?

Tack för dina tankar.

Min tik har allergi så det är därför hon äter Prednisolon och också därför hon kliar sig. Vi tog leverprover i höstas innan hon sattes på en lång kur med Baytril och det var inget konstigt.

KL

I natt har hon inte kissat på sig! Jag gav henne en halv tablett Rinexin extra i går kväll och tog på hennes BoT-täcke över natten. Så nu vet jag iofs inte om det är kiropraktin eller den extra tabletten som hjälpt, men det kan ju vara en kombo.
Jag är mest glad, det är så skönt att slippa duscha hund och tvätta kl 05 på morgonen ;)

Jag kommer ihåg att min veterinär sa att det ofta är väldigt individuellt hur mycket Rinexin hunden behöver och att man kan få justera åt något håll.

Men huvudsaken är att det hjälper:)

Att läsa biverkningar verkar alltid läskigt!
Jag ser rinexin som relativt ofarligt o skulle inte tveka att höja dosen till 2x50mg om det skulle behövas.
PL

Tack för de lugnande orden! Ser du det som en nackdel att jag ger en högre dos på kvällen och då 25 mg på morgonen?

Tack för de lugnande orden! Ser du det som en nackdel att jag ger en högre dos på kvällen och då 25 mg på morgonen?

Jag fick fick utskrivet till min tik (vägde 23 kg) att ge 2 x 50 mg och därefter sänka OM det gick - annars ligga kvar på den dosen. På henne räckte det dock att ge endast 50 mg en gång per dag (fick tidigt på kvällen).

Med andra ord så fick jag prova mig fram lite själv enligt vetten, så jag tror absolut du kan ge 25 mg på morgonen och 50 mg på kvällen. Är det mest på natten som problemet uppstår, så borde det vara självklart (för mig i alla fall) att kunna ge högre dos då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka