Inkontinens direkt efter kastrering?

Narcissa

Trådstartare
Min tik blev kastrerad idag. Hon är fortfarande medtagen och vill gärna vara i fred. Nu har jag upptäckt att det ibland blir våta fläckar där hon har legat, dvs det läcker urin. Tror ni att detta redan tyder på att hon har blivit inkontinent av kastreringen?
Hon är snart fem år och väger 11 kg.

Jag tror inte du behöver vara orolig för det just nu, urinläckage kan förekomma under det första dygnet efter en kastration.

/ kayoba, som också sitter med en nykastrerad hund

Vår ena hane läckte efter både kastrering och urinstensoperation, i en eller två dagar. Orsaken var antagligen narkosen!

Tror även jag på narkosen och att det är ömt och ev även bedövat bitvis pga smärtan (låter dumt, men du kanske förstår) så de är svårt hålla tätt just därför. Det löser sig nog inom loppet av några dagar.

Min tik blev visserligen inkontinent efter kastrering, men det tog 1,5 år innan det började.

Min tik läckte under dagen vi varit hos veterinären och tagit tandsten. Hon var så pass pigg att hon gick själv till/från spårvagnen men var tydligen ändå så pass påverkad resten av dagen för att inte kunna hålla tätt. Inga problem efter det så tror inte du behöver oroa dig ännu.

Har också hundar som läckt efter operation utan att sedan vara inkontinenta. Se bara upp så att det verkligen är det som läcker och att det inte är en massa vätska från såret. Lite sårvätska är ok men inte om det blir pölar.
Delvis OT men det "mysigaste" var när ridgebacken hade varit inne och spolat analsäckarna varpå jag stoppade ner henne under mitt täcke i sängen och vi sov middag. Vaknade och kände något kladdigt på benet - japp, Mulen hade bajsat ner sig i sömnen :wtf:.
Det gick för övrigt ungefär 1,5 år efter Skroffans kastrering innan hon blev inkontinent och i hennes fall är det så sällan och en såpass liten hund att jag avstått från medicinering, mest på grund av hennes njurar.

Tack alla. Jag känner mig genast lite lugnare. Mina tankar gick åt det hållet också men kände mig inte säker.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 167
Övr. Katt Fick förra veckan (om jag nu minns rätt) hem en liten "unge" (dryga halvåret, möjligen fem månader). Har inga direkta bra bilder för hon...
Svar
8
· Visningar
1 753
Senast: astronaut
·
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 215
Senast: Hellas
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
11 092
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka