Inkompetenta djurskyddsinspektörer

A

AnHa

Jag hade besök av en djurinspektör nu i veckan, och bl a så mätte hon mina 7 boxar. Storleken på mina boxar är så att jag kan ha 5 hästar över 171cm, 1 mindre häst på högst 160 cm och en D-ponny.
I dag när protokollet kom så står där att jag kan ha, 1 c-ponny, 4 D-ponnier, 1 liten häst och 1 stor häst(var boxen på 15 m2).
Vidare stod det att hästarna var i gott hull(det var dom under täcket, där hon ej tittade) och att hovvården var väl skött(hon tittade över huvud taget ej på några hovar, och 3 av hästarna befann sig 100 meter bort).
Allt detta var avklarat på 10-15 minuter, och detta ska jag betala 700:- för, och grannen som hon var hos i 45 minuter betalar samma pris.
Nu kommer jag att skicka en överklagan på att hon inte vet vilken storlek hästarna ska ha på sina boxar ens, jag tycker det är ynkligt att ha sådana här inkompetenta personer anställda som inspektörer.:devil:

Sv: Inkompetenta djurskyddsinspektörer

Jag hade besök av en djurinspektör nu i veckan, och bl a så mätte hon mina 7 boxar. Storleken på mina boxar är så att jag kan ha 5 hästar över 171cm, 1 mindre häst på högst 160 cm och en D-ponny.
I dag när protokollet kom så står där att jag kan ha, 1 c-ponny, 4 D-ponnier, 1 liten häst och 1 stor häst(var boxen på 15 m2).
Vidare stod det att hästarna var i gott hull(det var dom under täcket, där hon ej tittade) och att hovvården var väl skött(hon tittade över huvud taget ej på några hovar, och 3 av hästarna befann sig 100 meter bort).
Allt detta var avklarat på 10-15 minuter, och detta ska jag betala 700:- för, och grannen som hon var hos i 45 minuter betalar samma pris.
Nu kommer jag att skicka en överklagan på att hon inte vet vilken storlek hästarna ska ha på sina boxar ens, jag tycker det är ynkligt att ha sådana här inkompetenta personer anställda som inspektörer.:devil:
Det är just pga alla dessa inkompetenta inspektörer och skillnaden på godkännande/underkännande i olika kommuner som Länsstyrelsen kommer att överta djurskyddet och anställa djurskyddsinspektörerna.

Det blir intressant varifrån länsstyrelserna plötsligt skall få fram en massa inspektörer många av de som finns kommer tydligen att jobba kvar på kommunerna.
PL

Det blir intressant varifrån länsstyrelserna plötsligt skall få fram en massa inspektörer många av de som finns kommer tydligen att jobba kvar på kommunerna.
PL
Jag tycker faktiskt det är bra. I vårt län har vi ett antal med annan utbildning, som fått ta djurskyddsärendena för att de varit djurintresserade (vilket inte alltid betyder att de är djurkunniga). Dessa som då i de flesta fall är mer intresserade av miljöskydd stannar kvar inom kommunen och jobbar med det istället. Det gör att fler med gedigen (eller vad man kan kalla det) kompetens inom djurskydd/djurhållning följer med till länsstyrelsen, eftersom dessa oftast är mer intresserade av djur/djurskydd, något som enligt min uppfattning är en förutsättning för att man ska göra ett bra jobb. Därefter kan man anställa utefter eftersökt kompetens som eventuellt saknas på länsstyrelsen. Förhoppningsvis blir den här typen av irritationsmoment (ts inlägg) betydligt färre.

Pinsamt att dom är så okunniga....:o

/J.

Men det kommer helt enkelt inte finnas så många utbildade o duktiga inspektörer att få tag på!
Många kommer stanna kvar på kommunerna helt enkelt för att de trivs o inte vill flytta på sig.
PL

Visst är det sorgligt att det finns så mkt okunninga inspektörer. Beror ju på bristande utbildning/förkunskaper. Teoretiskt sätt skulle du kunna bli djurskyddsinspektör med en miljöutbildning samt 5p (5veckor) djurskydd. Det trista är ju att inga förkunskaper krävs dvs du behöver inte varit närmare ett djur en ett vykort :crazy:. Då blir det ju rent patetiskt när dessa personer ska ut i stallar med hästmänniskor och ge råd och rön.....

Men man får inte glömma bort att hur skulle det se ut om det inga inspektörer fanns övh? Är personligen lite orolig för hur det kommer att bli när man flyttar detta till länstyrelsen, iaf för små kommuner där länstyrelsen kan sitta i en stad många mil bort. Hur kommer det att funka? I en liten kommun som våran har inspektörerna ofta koll på folk även om inga direkta anmälningar sker. Känns som att det skulle kunna bli lättare att komma undan nu.

Men det kommer helt enkelt inte finnas så många utbildade o duktiga inspektörer att få tag på!
Många kommer stanna kvar på kommunerna helt enkelt för att de trivs o inte vill flytta på sig.
PL
Jag håller inte riktigt med dig där faktiskt. I Stockholm följde 11 av 14 tillfrågade med vid övergången. Övriga tre kommer att anställas utefter kompetens senare. Med tanke på att veterinärer (inte för att de så ofta är intresserade, men ändå), husdjursagronomer (ca 40 utexamineras per år), lantmästare(ca 40 per år också), djurskyddsprogamsstudenter (ca 40 per år) så blir det rätt många med kompetens som kan vara lämpliga som kandidater till tjänsterna. Och erfarenhet är bra i många sammanhang, men inte alltid. Man fastnar lätt i gamla spår, har svårt att acceptera andra lösningar än de man är van vid etc. Bara ett exempel.. När man tog bort de rekommenderade måtten mellan galler i fönster etc. och ersatte det med att det inte ska finnas någon risk för att hästen ska skada sig/fastna. Vissa kommentarer blev då - hur ska vi kunna göra bedömning om vi inte har mått att gå efter... - vilket visar att man inte visste varför dessa mått räknats fram, och hade troligtvis inget intresse att ta reda på det heller. Trist och ett tecken på inkompetens tycker jag. Vill inte ha dessa som kollegor faktiskt...

Jag hoppas verkligen inte att vår kommuns inspektör ska stanna kvar, hon har inte ett hum om vad hennes jobb går ut på och vad som gäller.

Ja, det är klart man blir irriterad, förstår dig! Man hör allt för mycket nu för tiden, ska det få gå till såhär? Och vem kan egentligen säga till om saken?

Då kan ju lika gärna en mindre bilkunnig börja besikta bilar, som ett exempel.
snacka om att det skulle bli liv på bilägaren och uppmärksammat. ska man dessutom betala pengar, ska man väll få det man betalar för, så är det ju med allt annat...

...Nu kommer jag att skicka en överklagan på att hon inte vet vilken storlek hästarna ska ha på sina boxar ens, ...

Men jösses! Man blir ju lite smått nervös med tanke på att vi snart ska ha inspektion :crazy:

Men vad svarade människan då när du konfronterade henne angående att hon hade fel om måtten på boxarna? :confused:

Jag menar om dina boxar verkligen ligger inom de godkända måtten på både bredd, längd och höjd så borde det ju vara omöjligt för henne att ha andra regler än vad som faktiskt gäller!??

Vissa saker kan man ju tolka på olika sätt men ett mått är väl ett mått kan man tycka?

JAg måste ändå skratta lite åt alla inspektörer. När vi hade hästar så tiggde vi om en inspektion för att veta vad som skulle åtgärdas, neb det enda inspektören sa(vi fångade henne när hon körde förbi) var att våra hästar var välskötta o mådde gott och att stallet såg rent o snyggt ut och att det fanns mycket mer brådskande inspektioner att göra så det fick vänta.
(JGa hade Upplands mest kvadratiska gödselstack o sopade runt så det såg snyggt ut).
Vi köpte dock in nya galler för att det skulle komma på inspektionen,men hon kom aldrig. Nu är stallet sålt så...
Enda gången en inspektör kom(inte den ordinarie) var när några "välmenande" sommargäster led med vår stackars fånghäst som inte hade gräs o äta :rofl:
HAn var ca 50 kilo för tjock trots bantning så... han hade massor av hö och äta men det såg inte dom..
Inspektören hade lite svårt o hitta "den stackars utsvultna kraken" och efter det satte jag en skylt vid vägen om att hästen inte kunde äta gräs..

JAg måste ändå skratta lite åt alla inspektörer. När vi hade hästar så tiggde vi om en inspektion för att veta vad som skulle åtgärdas, neb det enda inspektören sa(vi fångade henne när hon körde förbi) var att våra hästar var välskötta o mådde gott och att stallet såg rent o snyggt ut och att det fanns mycket mer brådskande inspektioner att göra så det fick vänta.
(JGa hade Upplands mest kvadratiska gödselstack o sopade runt så det såg snyggt ut).
Vi köpte dock in nya galler för att det skulle komma på inspektionen,men hon kom aldrig. Nu är stallet sålt så...
Enda gången en inspektör kom(inte den ordinarie) var när några "välmenande" sommargäster led med vår stackars fånghäst som inte hade gräs o äta :rofl:
HAn var ca 50 kilo för tjock trots bantning så... han hade massor av hö och äta men det såg inte dom..
Inspektören hade lite svårt o hitta "den stackars utsvultna kraken" och efter det satte jag en skylt vid vägen om att hästen inte kunde äta gräs..
Men det var väl en bra inspektör som visste vad hon behövde prioritera. Klagomålsärenden (dvs fånghästen som var sååå utsvulten) före känt välskötta stall (jag garanterar att inspektören hade fått höra det på omvägar blixtsnabbt annars...). Sedan var det jättebra att ni självmant ordnade bättre galler, men ni skulle ju gjort det för hästarnas skull och inte för att det skulle klara en inspektion, eller hur. En eloge till er ändå tycker jag :)

Jag fick papperen i går med posten, så jag har inte kunnat nå henne för någon diskussion än, så vi får se vad hon säger till veckan. Trots allt så fanns ingetförbud att ha mina stora hästar i dessa boxar skrivet i protokollet!

Hur är det med takhöjden och luftvolymen?
Det kan sätta stopp för de större hästarna.

Jo de galler vi hade innan var liggande rör iofs godkända men de började bli så dåliga att vi ändå skulle byta dem.

Jag fick papperen i går med posten, så jag har inte kunnat nå henne för någon diskussion än, så vi får se vad hon säger till veckan. Trots allt så fanns ingetförbud att ha mina stora hästar i dessa boxar skrivet i protokollet!

Aha men då var du inte med på inspektionen då? Hmmm, ska bli spännande att få höra vad hon säger när du pratar med henne....

I Åstorp där jag bor har det stått i tidningen att det kommer en inspektion i stallarna häromkring nu på hösten.

Både stallägaren och jag tänker försöka vara med så att man kan bemöta och föra en dialog angående vad som ev kommer upp här. Hoppas det är en kunnig och förnuftig människa. :)

Teoretiskt sätt skulle du kunna bli djurskyddsinspektör med en miljöutbildning samt 5p (5veckor) djurskydd. Det trista är ju att inga förkunskaper krävs dvs du behöver inte varit närmare ett djur en ett vykort :crazy:.

enligt sjv hemsida står det som här om vad som behövs:

Kod:
Grundutbildning
För att uppfylla kraven i artikel 6 i förordning (EG) nr 882/2004 samt 24 § andra stycket djurskyddslagen ska en person som utför offentlig kontroll vara utbildad i följande ämnesområden:
1. Djurskyddslagstiftningen

2. Olika kontrollmetoder

3. Olika djurslag och former av djurhållning

4. Risker för djurens välfärd inom olika former av djurhållning

5. Bedömning av bristande efterlevnad av djurskyddslagstiftningen

6. Rättsliga åtgärder och rättsverkningar till följd av offentlig kontroll, det vill säga relevanta delar av förvaltningsrätten, straffrätten och processrätten.

Lämplig grundutbildning är till exempel utbildning som biolog, agronom, lantmästare, miljö- och hälsoskyddsinspektör eller veterinär, med de kompletteringar som behövs.

Jag hoppas att det krävs detta vid anställning, för detta verkar ju vara gediget.. Jag som utbildad lärare tycker att det borde finnas samma diskussion som hos oss i skolan, om kompetent personal...

Takhöjden och luften/ventilationen är helt ok.
Jag var med vid inspektionen, men hon nämnde ingenting om storlek på boxarna, och då såg jag själv att hon mätte dom, och jag har tillräckligt långa minsta sidor också. Endast två av boxarna är mindre än 11 m2.

I Stockholm följde 11 av 14 tillfrågade med vid övergången.

Var ligger miljöskyddskontoret i Stockholm, och var ligger länsstyrelsen i Stockholms län?

En miljöinspektör i Ängelholm, exempelvis, får avsevärt längre resväg till jobbet om han ska inställa sig vid länsstyrelsen i Kristianstad. Miljöinspektören i Kristianstad har däremot samma resväg som tidigare även om han byter "arbetsgivare".

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Jag står idag ett av de tre stall som jag beskriver nedan, men är av flera skäl intresserad av att flytta (drar inte bakgrunden här utan...
2
Svar
31
· Visningar
3 249
Senast: Shudde
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 435
Senast: lil-sis
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel