Inkompetenta djurskyddsinspektörer

Sv: Inkompetenta djurskyddsinspektörer

Var ligger miljöskyddskontoret i Stockholm, och var ligger länsstyrelsen i Stockholms län?

En miljöinspektör i Ängelholm, exempelvis, får avsevärt längre resväg till jobbet om han ska inställa sig vid länsstyrelsen i Kristianstad. Miljöinspektören i Kristianstad har däremot samma resväg som tidigare även om han byter "arbetsgivare".
Nja, nu är ju inte Stockholms stad den enda kommunen i länet då, vilket du säkert vet. Om jag inte minns fel så gick tre med från stockholm stad, resten är från andra kommuner i länet. De som sade nej var bland annat två från Norrtälje. Den ena som fick för långt, och den andra går i pension. Jag utökar min restid till jobbet med en timme, och det är inte kul, men eftersom jag inte är ubildad inom miljöskyddet så ser jag inte mig själv att stanna inom kommunen. Jag har inte kompetens nog för hela miljöskyddet, och inte intresse heller, så därför jobbar jag hellre en bit bort med djurskyddet som passar med min utbildning och mitt intresse.

Devis KL.

Som när inspektören tyckte att en av ponnyerna såg väldigt gammal ut - för den var ju grå.
Eh - ja, det är en skimmel

:rofl: :rofl:
Då har jag en extremt gammal katt
23827509.jpg

Men min farmor har grått hår och hon är gammal!!! Det måste ju vara så på djur med!!! :idea::grin:

Ok, du har nog hittat en som faktiskt var och är värre än den jag lyckats få, hon trodde att grå starr gör himla ont. Men att missta en skimmel för att vara väldigt gammal, hm, jag vet inte ens vad jag ska säga....- åk tillbaka till skolbänken och plugga lite hårdare denna gången!:devil:

Oh ja, jag förstår, måste ha varit många tårar som föll där va!?
Ha ha:banana:

OK. (Eftersom du skrev Stockholm så tog jag för givet att du menade Stockholms kommun)

Men - ni har ju fantastisk kollektivtrafiki Stockholms län! Tåg, bussar, tunnelbana som går ofta. Här kan det vara flera timmars väntetid ifall man råkar missa ett tåg eller en buss. Särskilt när det gäller resor "på tvären" i länet, som till exempel mellan Ängelholm och Kristianstad. Ängelholm-Malmö går snabbt (och ofta) liksom Kristianstad-Malmö.
En annan sak är att kostar mer att åka kollektivt i Skåne än i Stockholms län.

OK. (Eftersom du skrev Stockholm så tog jag för givet att du menade Stockholms kommun)

Men - ni har ju fantastisk kollektivtrafiki Stockholms län! Tåg, bussar, tunnelbana som går ofta. Här kan det vara flera timmars väntetid ifall man råkar missa ett tåg eller en buss. Särskilt när det gäller resor "på tvären" i länet, som till exempel mellan Ängelholm och Kristianstad. Ängelholm-Malmö går snabbt (och ofta) liksom Kristianstad-Malmö.
En annan sak är att kostar mer att åka kollektivt i Skåne än i Stockholms län.
Fantastisk, nja, den är bra norr till söder men kass på tvärsen, men jag ska inte klaga, eftersom den är bättre än i många andra län. Det som stör mest är att man ska in till kungsholmen (som är riktigt i smeten) och utgå därifrån vilket ger gräsligt lång restid om man t ex ska till norra delen av länet. Det kan bli drygt två timmar en väg, och det anser jag vara ett helsikes slöseri med tid och resurser. Visst, det är inget ovanligt i norrland t ex. men det innebär en sänkning av effektivitet i vårt län = färre besök. Dumt med tanke på att det är rätt knökigt att hinna med redan som det är. Men som sagt, jag tror att även om många säger nej till övergång så finns det andra som är minst lika kompetenta (i bland ännu bättre) som är intresserade av tjänsterna. Ingen är oersättlig (inte heller jag). Alla län kommer att ta över alla öppna ärenden, fd. vanvårdsärenden, och tillstånd (§ 16). Allt annat kommer man "börja om från början med" = mer likvärdig bedömning (förhoppningsvis).

Men som sagt, jag tror att även om många säger nej till övergång så finns det andra som är minst lika kompetenta (i bland ännu bättre) som är intresserade av tjänsterna. Ingen är oersättlig (inte heller jag). Alla län kommer att ta över alla öppna ärenden, fd. vanvårdsärenden, och tillstånd (§ 16). Allt annat kommer man "börja om från början med" = mer likvärdig bedömning (förhoppningsvis).

Jag betvivlar inte att det finns personer som är lika eller mer kompetenta för yrket som djurskyddsinspektör än de som arbetar med det i dag. Problemet är att mycket av relationer och lokalkännedom som det tagit många år att bygga upp försvinner nu när Länsstyrelsen tar över. Jag ser här i Skåne att många inspektörer redan har tackat nej till övergången, så många områden blir svarta fläckar om det kommer in ärenden därifrån. Kontakter som byggts upp genom grannar, socialtjänst mm och man vet vilka strulpellarna är, man vet var man ska åka två, man vet var djur brukar finnas osv går om intet.

Vårt nya ärendehanteringssystem kommer t ex den 1/4 2009 till Länsstyrelsen, som jag ser det är det ett måste med ett sådant direkt när man börjar i verksamheten, det är ryggraden, innan det fungerar kommer det första halvåret ha passerat. Sedan har vi då resursfördelningen, hur ska 15-17personer hinna med fler inspektioner än 22 gör i dag? Dessutom får man lägga till 2-3 gånger så lång restid till objekten och oftast ingen lokalkännedom och en hel del som kommer att vara nya i yrket med allt vad det innebär.

Jag är inte negativ till beslutet som sådant, men vi kommer t ex fortfarande att åka en och en - där försvann samsynen som är en av de stora anledningarna till flytten direkt, resorna både privat och i yrket blir väldigt långa - det är resursslöseri både privat och för arbetsgivaren och belastar miljön mycket mer än i dag. Dessutom är inte flytten smidigt genomförd genom att nu så många som är kompetenta inspektörer med lång erfarenhet av yrket, för de är ändå i majoritet anser jag, slutar.

Då har jag pratat med den inspektör som var hos mig
och mätte boxdörrarna så fel. Jag har även givit henne
de riktiga måtten och då får jag till svar:
-att om jag vill ha det ändrat i mitt protokoll så måste
hon komma ut och mäta om alla boxarna, och inte bara
hon utan de ska i så fall vara två, och kostnaden för mig
skulle bli dubbelt+ för den gång som hon redan varit ute,:confused:

Det lustiga var att när dom kommer två stycken så skulle endast mätning av mina sju boxar ta 30 minuter, medans hon klarade av hela
stallet mm på 15 minuter sist.

Nej tack, jag behåller mitt stall med 4 boxar på 11 m2 som endast tillåter
D-ponnys och boxen på 9 m2 för en liten stor häst och så D-ponnyboxen som endast rymmer en C-ponny, sedan har jag en 15 m2 som jag får ha en stor häst i.

Behöver jag tillägga att nästa gång som mitt stall ska inspekteras
så ska inte hon göra det i alla fall, utan då får de skicka någon annan.:devil:

Men jag fattar inte, om hon verkligen har mätt fel så ska väl inte du stå för den extra kostnaden att hon måste komma en gång till!??

Det skulle jag absolut ALDRIG gå med på! Verkar ju helsnurrigt :confused:

Men då så tycker jag att du skall be att få prata med chefen.
För om hon har mätt fel så får nog hon vackert stå för det.
Mäta måste de ju kunna kan man tycka.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Jag står idag ett av de tre stall som jag beskriver nedan, men är av flera skäl intresserad av att flytta (drar inte bakgrunden här utan...
2
Svar
31
· Visningar
3 249
Senast: Shudde
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 435
Senast: lil-sis
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel