Inkallning?

N

Nattalee

En liten fråga till er som har hund och verkligen fått eran hund att lyda när ni kallar in dom.

vilken metod använde ni er av? vilken form av belöning tycker ni att man ska använda vid träning?

mvh Natt

Sv: Inkallning?

En liten fråga till er som har hund och verkligen fått eran hund att lyda när ni kallar in dom.

vilken metod använde ni er av? vilken form av belöning tycker ni att man ska använda vid träning?

mvh Natt

hej det beror sig på vad du har för hund,,,,boll,,kalla in o släng bollen bakåt,,,,,,godis,,,,,eller vänd dig helt enkelt om o spring ifrån hunden
beror helt enkelt på vad din hund tycker är kul,,har funkat för mig

När vi just har tränat inkallning har mamma hållit i henne, jag sprungit och ropat, tjoat och skuttat. När hon varit riktigt "dragsugen" så har mamma släppt och hon rusat iväg som en pil till mig (som fortsätter springa en bit). Massa godis och beröm.

Jag tycker så att vid inkallning kan man aldrig belöna för mycket- det ska ju vara superkul att komma! Med min tjej som har väldigt mycket go i sig har jag inte använt leksak utan bara gott godis och massa beröm.

Om jag utgår från Loka som har en bra inkallning, så gjorde jag först så att jag lärde henne att hålla reda på mig, så det är sällan jag behöver använda inkallning vid promenader. Det var simpelt, leka kurragömma så fort hon tappade fokus på mig som valp - detta görs bäst med förutsättningen att man har lite störning.

Sen lärde jag henne att det var kul att komma till mig, jag tjoade inte och sprang, sa bara namnet, för att påkalla uppmärksamhet, sa "kom" och när hon var framme fick hon beröm, nån godis i början och sedan enbart socialt. Detta i en miljö där hon i stort sett enbart kunde komma till mig, det gick snorsnabbt att lära in.

Försöker att inte komplicera till det, men det är såklart enkelt när man har en kontaktsökande hund.

Senast ändrad:

När vi just har tränat inkallning har mamma hållit i henne, jag sprungit och ropat, tjoat och skuttat. När hon varit riktigt "dragsugen" så har mamma släppt och hon rusat iväg som en pil till mig (som fortsätter springa en bit). Massa godis och beröm.

Jag tycker så att vid inkallning kan man aldrig belöna för mycket- det ska ju vara superkul att komma! Med min tjej som har väldigt mycket go i sig har jag inte använt leksak utan bara gott godis och massa beröm.

Utan att vara för mycket kritisk - så kallar jag det där för idiotinkallning. Dvs, den hunden som inte kommer vid ett sånt tillfälle är idiot:angel: Du triggar jakten i hunden och det är dessutom spännade att du springer i väg. Hur många tillfällen där du behöver inkallning jagar hunden dig...?

Med min yngsta, som jag haft sen valp, har jag gjort som lady_vip!
Lärt hunden att om man inte håller reda på matte så försvinner hon!
Annars så har jag varit noga med att aldrig kalla in om jag inte VET att det kommer att lyckas! Alltså tex. att om hon kollar på mig så har jag passat på att kalla in henne:)
Belöningen anpassar man till vad hunden tycker är kul...

Om jag utgår från Loka som har en bra inkallning, så gjorde jag först så att jag lärde henne att hålla reda på mig, så det är sällan jag behöver använda inkallning vid promenader. Det var simpelt, leka kurragömma så fort hon tappade fokus på mig som valp - detta görs bäst med förutsättningen att man har lite störning.

Sen lärde jag henne att det var kul att komma till mig, jag tjoade inte och sprang, sa bara namnet, för att påkalla uppmärksamhet, sa "kom" och när hon var framme fick hon beröm, nån godis i början och sedan enbart socialt. Detta i en miljö där hon i stort sett enbart kunde komma till mig, det gick snorsnabbt att lära in.

Försöker att inte komplicera till det, men det är såklart enkelt när man har en kontaktsökande hund.

ungefär såhär har jag också gjort!
försöker också kalla in hunden bara för att belöna den så inte varje inkallning betyder att hunden kopplas och det roliga tar slut!

Hakar på den här tråden om det är ok?
Hur gör ni om inkallningen börjat "skita sig"??
Min hund har kommit på inkallning alltid.Men så en gång sprang en lös valp fram till honom när han var på väg till mig,och då började valpen leka.
Sen dess har min jycke "lärt sig" att man inte alltid behöver komma, speciellt inte när det kommer andra hundar.
En väldigt jobbig sits.För mig som hundägare,men speciellt för hunden som nu för det mesta får gå kopplad.
Så har ni något bra tips på hur man kan få tillbaka inkallningen så den sitter och hunden kommer när jag kallar in honom.

vi har kört en del planerat störda inkallningar, där vi med den ena hunden använt en figurant med skyddsärm och med den andra, andra hundar som leker; alltså saker som är det absolut bästa de vet.. självklart har det ju trappats upp, men funkat har det gjort för lyssna, det ska dom.. annars blir matte arg;)

Min ena hund är som min lilla skugga. Hon gör allt jag ber om. Och lämnar helst inte min sida. Henne har inkallningen funkat klockrent med nästan från scratch.
Den andra hunden var lite körigare i början. Hon sökte knappt kontakt alls. Hon var dessutom väldigt osäker. Så med henne tränade jag mycket kontaktövningar först.

Nu funkar båda hundarna jättebra. Jag berömmer mest med rösten. Och har alltid gjort det. Mina hundar fungerar så bra på det.

Om de driver iväg och tappar uppsikten över mig brukar jag gömma mig. Sen får de leta tills de hittar mig. Det fungerar bra. De är så bundna till mig. Så sen gör de inte om det på bra länge.

Utan att vara för mycket kritisk - så kallar jag det där för idiotinkallning. Dvs, den hunden som inte kommer vid ett sånt tillfälle är idiot:angel: Du triggar jakten i hunden och det är dessutom spännade att du springer i väg. Hur många tillfällen där du behöver inkallning jagar hunden dig...?

Haha, alla sätt är bra vet du väl ;). För mig har det iallafall fungerat mycket bra och såklart gör jag itne så hela tiden. Inkallning är ju en så stor del av vardagen också :). Sen beror det ju på hur hunden är också. Med vår andra tjej har jag för mig att vi tränade väldigt lite på "mitt" sätt, hon var så kontaktsökande ändå. Men min lilla tjej som kan vara fan själv ibland :angel::devil: har man fått jobba lite mer med. Att bara ropa hennes namn och röra sig lite har haft effekten att hundskrället bara står och tittar på en, eventuellt säger *fniss* och smiter :p.

Jag vill ju att hon ska komma på en gång när jag ropar och att det då blir lite lek av det hela gör mig igenting :). Det viktiga där är ju bara att hon just inte ska jaga mig utan komma till mig. Att allt är supermysigt bara när hon kommer och ingen lek när man ger belöning. Inte på henne iallafall som lätt går upp i kamp. Tilläggas ska att hon är en sheltie :angel:

Jag pekar ner mot min vänstra fot och säger "fot" rätt skarpt... Då kommer hon som en pil :D Men om jag kalalr på henne och säger kom, så glor hon bara och springer åt ett annat håll...

Jag började träna i långlina, dvs började med att locka på hunden. Kom han inte drog jag lite i linan mot mig. Inte halade in utan drog och gav eftergift (:p) när han kom + massor av beröm. I början lekte vi efter varje inkallning, kastade lite boll etc..

Senare har vi tränat lös i inhägnat område, han kommer 9/10 gånger så det går framåt iaf:)

Jag haller precis pa och tranar min lilla labradorvalp, han ar snart 5 manader :)
Han ar inte sarskilt leksaksmotiverad sa anvander mig av smaskigt godis, sant som han ALSKAR t.ex. sma bitar av leverpastej och ost.

Forst ovade vi hemma, inne i huset och i tradgarden. Sen pa oppna falt nar ingen annan var i narheten sa att fokus var pa mig. Sen har vi borjat ova med andra hundar narvarande och det ar det svaraste av allt. Jag anvander mig fortfarande oftast av en langlina i detta sista skedet.

Berommer ALLTID jattemycket nar han val kommer. Later uppmuntrande nar jag ropar, inte befallande. Gommer mig sa ofta jag kan nar vi ar ute och gar, alt byter riktning utan att saga nagot, sa att han haller uppmarksamheten pa mig hela tiden. Kallar tillbaka ofta ofta ofta sa att det blir som en automatisk reaktion att atervanda till mig nar han hor kommandot.

Touch wood - an sa lange har det gatt jattebra :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 239
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
950
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 136
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka